خانه / ایرانگردی / زنجان / روستای پلکانی قوزلو استان زنجان (ماهنشان)

روستای پلکانی قوزلو استان زنجان (ماهنشان)

به استان زنجان و شهرستان ماهنشان خوش آمدید. هیچ توصیفی از سرسبزی و زیبایی طبیعت و مناظر بکر استان زنجان در فصول مختلف کامل نیست. تنوع آب و هوایی و تغییرات ارتفاع از ۵۰۰ متر در اطراف رودخانه قزل اوزن در ناحیه طارم تا ارتفاعات بیش از ۳۰۰۰ متر در انگوران تغییرات دمایی و آب و هوایی محسوسی را در نقاط مختلف استان زنجان به وجود آورده است.روستاهای استان زنجان هر کدام دارای جذابیت های گردشگری خاصی است.که متاسفانه به دلیل عدم معرفی صحیح این روستاها به صورت ناشناخته باقی مانده است. روستای پلکانی قوزلو انگوران ماهنشان یکی از روستا ها است.روستای پلکانی قوزلو از روستاهای با معماری پلکانی است که شباهت زیادی با ماسوله گیلان دارد.

در این پست به معرفی روستای قوزلو پرداخته ایم. اطلاعاتی در مورد معرفی روستا، مسیر دسترسی، امکانات رفاهی روستا، بهترین زمان سفر و مناطق دیدنی ماهنشان و… ارائه شده است.

دورنمایی زیبا از روستای پلکانی قوزلو
دورنمایی زیبا از روستای پلکانی قوزلو

معرفی روستای پلکانی قوزلو

این روستا یکی از روستاهای پلکانی ایران به شمار می رود.روستای پلکانی قوزلو در دهستان قلتوق و از روستاهای منطقه انگوران استان زنجان به شمار می رود.این روستا ۶۵ خانواده و۲۲۰نفر جمعیت دارد.روستای پلکانی قوزلو در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است.و زیبایی های خاص خود را دارد.

طبیعت روستای پلکانی قوزلو

روستای قوزلو در دل کوهستان با معماری پلکانی در میان باغ ها و سبزه زارها چشم اندازی بسیار زیبا را به وجود آورده است. آب و هوایی معتدل دارد. رودخانه که از روستا عبور می کند باعث می شود تا هوای این روستا خنک و مرطوب شود.

رودخانه اطراف روستای قوزلو
رودخانه اطراف روستای قوزلو

گل لاله های واژگون چشم ندازی بسیار زیبا را به وجود آورده است. گردشگرانی که علاقمند به عکاسی در طبیعت هستند این روستا می تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد. گیاهان دیگری در نیز در اطراف این روستا وجود دارد که که به عنوان تره در غذاهای محلی و برخی به عنوان داروهای گیاهی مورد استفاده قرار می گیرند.

لاله های واژگون روستای قوزلو
لاله های واژگون روستای قوزلو

شغل و درآمد اهالی روستای قوزلو

اکثر مردم این روستا کشاورز و دامپرور هستند. در صورت تبدیل این روستا به منطقه گردشگری مردم و اهالی روستای قوزلو از این طریق منبع درآمدی هم خواهند داشت. و طبیعتا باعث ترقی روستا خواهد شد.

چگونه به روستای پلکانی قوزلو برویم

برای بازدید از روستای قوزلو باید به استان زنجان و شهرستان ماهنشان سفر کنیم. در شهر زنجان ابتدا به سمت پل سید الشهدا می رویم. از روی پل به سمت بیجار حرکت می کنیم. بعد از پلیس راه به سمت چپ می پیچیم. و به سوی ماهنشان حرکت می کنیم.به شهر دندی که رسیدیم  وارد این شهر نمی شویم. و مسیر را به سمت روستای قوزلو ادامه می دهیم. از پل سید الشهدا زنجان تا روستای قوزاو حدودا ۱۳۰ کیلومتر فاصله می باشد. به دلیل کوهستانی بودن مسیر تقریبا ۲ ساعت زمان لازم است تا به روستای قوزلو برسیم.

نکات مهم برای سفر و بازدید از روستای قوزلو

اقامت و شب مانی :

این روستا دارای یک خانه بوم گردی به نام ائللر می باشد. گردشگران می توانند برای شب مانی در این خانه اقامت داشته باشند.

جاده:

جاده منتهی به روستای پلکانی قوزلو آسفالته می باشد.

به همراه داشتن آب آشامیدنی کافی:

به دلیل کمبود آب در روستای قوزلو لطفا هنگام سفر به این روستا آب آشامیدنی و شستشو را به مقدار کافی به همراه داشته باشید.

آنتن دهی موبایل:

این روستا به‌طور کامل تحت پوشش شبکه‌های اپراتورهای همراه اول و ایرانسل می‌باشد.

بهترین زمان سفر به روستای پلکانی قوزلو

نوروز بهترین زمان پیشنهادی سفر به روستای پلکانی قوزلو عید نوروز می باشد. گروههای راهنمای گردشگری و مراسمات خاص خاص نوروز دلیل این موضوع است. این روستا در فصل بهار و تابستان بسیار زیبا و دیدنی است. در فصل بهار زمان به شکوفه نشستن درختان زردآلو مناظری شگفت انگیز و رویایی را در شهرستان ماهنشان به وجود می آورد.

مناطق دیدنی شهرستان ماهنشان

در منطقه ماهنشان قلعه های بسیار دیدنی و قدیمی وجود دارد. که می توان به قلعه تاریخی بهستان اشاره کرد.دریاچه طبیعی خندقلو، معدن مس بایچه باغی، روستای علم کندی، قارقالانو کوه های رنگی آلاداغ لار از مهمترین مکان های تاریخی و گردشگری این شهرستان می باشد.

جشنواره های شهرستان ماهنشان

طبق گفته آقای عابدین صفایی: قرار است در شهرستان ماهنشان جشنواره طبخ ماهی و زردآلو از این پس در ماهنشان برگزار شود. البته لازم به ذکر است که اولین دوره این جشنواره ها در تیرماه سال ۱۳۹۶ برگزار شد.

شکوفه های درختان زردآلو در ماهنشان
شکوفه های درختان زردآلو در ماهنشان

زردآلو محصول اول کشاورزی منطقه ماهنشان

زردآلو محصول شناخته شده باغی این شهرستان به شمار می رود. که گونه نادر از زردآلو کشور در این خطه از استان وجود دارد. برگه زردآلو نیز یکی از محصولات پر فروش این شهرستان به شمار می رود.

برگه زردالو یکی از محصولات منطقه ماهنشان
برگه زردالو یکی از محصولات منطقه ماهنشان

سخنی با خواننده عزیز

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم استان زنجان دارای مکان‌های تاریخی و گردشگری بسیاری است. بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان (گنبد سلطانیه) در شهر سلطانیه قرار دارد. یکی از اماکن مهم گردشگری مجموعه بازار بزرگ زنجان می‌باشد. این بازار دارای کاروانسراها و حمام‌ها، مساجد و راسته‌های بسیار دیدنی و زیبایی است. در صورت سفر به شهر زنجان حتماً از این بازار تاریخی دیدن فرمایید.

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا توررا انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع

dana.ir

angurankandlari.mihanblog.com

seeiran.ir

مطلب پیشنهادی

کاروانسرای حاج فرج عباسیون در بازار زنجان

سرای حاج فرج عباسیون واقع در بازار بزرگ زنجان

به شهر زنجان خوش آمدید. سرای حاج فرج عباسیون در بازار بزرگ زنجان. و در قسمت بازار بالا قرار گرفته است. این سرا در شرق سرای تیرچی لر و در روبروی امامزاده سید ابراهبم در خیابان توحید واقع شده است. دالان ورودی این سرا در وسط ضلع شمالی بنا به خیابان توحید باز می شود. همچنین مانند سراهای همجوار در ضلع جنوبی دارای ورودی بوده.، که دسترسی محلی به سرا را فراهم می آورده است.

4 ديدگاه

  1. سلام
    لازم هست جسارتی در مورد متن توضیحات روستای قوزلو بگم اطلاعات شما متاسفانه کامل نیس و تعدادی از جملاتتان قابل ویرایش هست.
    انتن دهی موبایل ضعیف هست و ایرانسل اصلن انتن دهی ندارد لطفن و حتمن همراه خود همراه اول داشته باشید. لازم هست با خود لباس گرم داشته باشید حتی در تابستان . اینترنت بسیار ضعیفی دارد ک احتمالن نتون وصل شد. وحدودن ۲ و نیم الی ۳ ساعت طول میکشد تا ب روستا برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *