خانه / ایرانگردی / قزوین / روستای زرآباد قزوین

روستای زرآباد قزوین

سلامی دوباره خدمت خوانندگان گرامی.در این پست تصمیم داریم یکی از روستاهای زیبای استان قزوین به نام روستای زرآباد را معرفی کنیم. اکثر افرادی در داخل شهر زندگی می کنند بدون اینکه خودشان متوجه ماشینی شدن زندگی شان شوند.ناخداگاه به این سیستم عادت می کنند. عجله و روزمرگی زندگی شهری ازیک طرف، آب و هوای آلوده و ذا ها و خوراکیهای ناسالم از طرفی دیگر.دست به دست هم می دهند تا همه افرادی که در شهر زندگی می کنند. آرامش و سلامتی خود را به مرور زمان از دست دهند.همین موضوع در طولانی مدت باعث افسردگی و از دست دادن شادابی افراد می شود. 

روستای زرآباد قزوین یکی از جاذبه های گردشگری این استان
روستای زرآباد قزوین یکی از جاذبه های گردشگری این استان

به همین دلیل گه گاه افراد با گردشی کوتاه در طبیعت لازم است.انرژی و شادابی از دست رفته را جبران کنند.روستا گردی یکی از گردش های جذاب در طبیعت است.که می توان حتی چند روز و با آسودگی خیال در روستا به گشت و گذار پرداخت. بوم گردی و روستا گردی می تواند تا حدی از فشار و خستگی حاصل از روزمرگی را کاهش دهد.

روستای زرآباد قزوین یکی از روستاهای زیبای این استان به شمار می رود. در این پست به معرفی روستای زرآباد قزوین پرداخته ایم. اطلاعاتی در مورد نحوه دسترسی، جاذبه های گردشگری، سوغاتی و صنایع دستی، تفریحات و  گردشگری، اماکن دیدنی نزدیک، فرهنگ و آداب و رسوم و غداهای محلی روستای زرآباد قزوین ارائه شده است. روستای زرآباد قزوین از روستاهای دیدنی قزوین به شمار می رود.

بوم گردی و روستا گردی در استان قزوین
بوم گردی و روستا گردی در استان قزوین

 روستای زرآباد قزوین

زرآباد روستایی در دهستان معلم کلایه بخش الموت شرقی شهرستان قزوین است. این روستا در ۷۰ کیلومتری شمال شرقی شهر قزوین واقع شده است. 

دلیل نامگذاری روستا

عده ای از روستاییان عقیده دارند که چون در این روستا گنج پنهانی وجود دارد، به همین دلیل این روستا، زرآباد نام گرفته است؛ اما به نظر می رسد این نام برگرفته از خاک حاصلخیز روستاست.

روستای زرآباد قزوین یکی از روستاهای دیدنی استان قزوین
روستای زرآباد قزوین یکی از روستاهای دیدنی استان قزوین

زبان مردم روستای زرآباد قزوین

اهالی این روستا هنوز هم زبان اجدادی خود را تا اندازه ای نگهداری کرده اند. زبان تاتی اکنون در شمال استان قزوین ( منطقه الموت ) و جنوب و جنوب غربی استان ( تاکستان و بوئین زهرا و شهرها و روستاهای اطراف ) و همچنین شهرها و روستاهای دیگر در استان قزوین سخن گفته می شود. مردم روستای زرآباد قزوین نیز به زبان تاتی سخن می گویند. مهمترین روستاهای استان قزوین که زبان تاتی در آن ها رایج است روستاهای آتان و اندج می باشد. البته لازم به ذکر است اهالی این روستا نیز به زبان فارسی نیز سخن می گویند.

اهالی خونگرم و مهربان روستای زرآباد قزوین
اهالی خونگرم و مهربان روستای زرآباد قزوین

در آمد مردم روستای زرآباد قزوین

 درامد مردم در اکثر روستاهای کشور از طریق دامداری و کشاورزی است. روستای زرآباد هم مستثنی از این قضیه نیست. و امرار معاش مردم روستا از طریق فعالیتهای زراعی و دامپروری تأمین میشود. از محصولات زراعی روستا می توان به گندم، جو و لوبيا نام برد. این روستا دارای آب و هوای مطلوب و خاک حاصلخیز  است. به همین دلیل باغداری از رونق خاصی برخوردار است و محصولاتی از قبیل انگور گردو، فندق، آلبالو و گیلاس از میوه های سردرختی روستا به شمار میرود. فعالیت های دامپروری نیز در کنار مشاغل فوق در روستا رواج دارد و روستاییان با پرورش گوسفند و گاو به تولید محصولات لبنی و دامی می پردازند.

فضای آرام بخش محیط روستای زرآباد

کوچه باغ های زیبا و نمای کلین خانه ها، عطر صمیمیت و سادگی را در روستای زرآباد می پراکند. در این روستا فضاهای زیستی مردم، تحت تاثیر نوع فعالیت های اقتصادی انسان شکل گرفته است. مصالح به کار رفته در خانه های قدیمی شامل سنگ، گل، چوب و خشت است، اما در ساخت خانه ها و پناهای جدید از آجر، گچ، سيمان و آهن استفاده شده است.

کوچه پس کوچه های زیبای روستای زرآباد قزوین
کوچه پس کوچه های زیبای روستای زرآباد قزوین

مناظر طبیعی منطقه و چشم اندازهای سرسبز باغ های وسیع ، نمای زیبای دریاچه اوان و حواشی آن، کوههای بلند کم نظیر، مراتع فنی در دامنه های پر شيب و جویبارها و چشمه سارهای زلال به خصوص در فصول بهار و تابستان از جمله جاذبه های طبیعی روستای زراباد به شمار مي آيند. از جمله جاذبه های دیدنی و تاریخی حمام قدیمی این روستا ست.

طبیعت زیبای روستای زرآباد

با فرا رسیدن فصل بهار و رویش درختانی از قبیل زرشک، بادام کوهی و بنه و گیاهان دارویی از قبیل گل گاوزبان، بومادران، کنگر، شب بوه گل مریم، قدومه، درمنه کاکوتی ترنجبین، گون و انواع گلهای وحشی رنگین، چشم اندازهای زیبایی در محدوده روستای زرآباد خلق می شود. 

مهمترین صنایع دستی روستای زرآباد بافت گلیم میباشد. تار گلیم های بافت روستای زرآباد ازنخ پنبه و پود آنها از نخهای پشمی رنگی است. گلیم های تولید شده در تراماد غالبأمورد استفاده خود تولید کنندگلت قرار می گیرد و فقط در موارد خاصی برای فروش به شهر عرضه می شود. بازدید کنندگان و گردشگران می توانند از صنایع دستی و محصولات باغی مانند  فندق، گردو به عنوان سوغاتی از روستا تهیه کنند.

طبیعت گردی در روستای زر آباد قزوین
دریاچه دیدنی اوان در نزدیکی این روستا قرار دارد.

انواع  غذاهای محلی روستای زرآباد

از انواع غذاهای محلی روستای زرآباد می توان به فسنجان، انواع آش و آبگوشت محلی اشاره کرد.

امکانات روستا

این روستا دارای مدرسه ابتدايى، مسجد، خانه بهداشت، آب، برق، تلفن و جاده آسفالته مناسب است.

شب مانی و اقامتگاه گردشگری

برای گردشگران نیز زائرسرای امامزاده (که در مجاورت آن بنا شده و اخیرٍا نیز مورد بازسازی و مرمت قرارگرفته است) تعدادی باغ، ویلا و سوئیتهای محلی با امکانات متفاوت آماده پذیرایی از مهمانان می باشند.

اطلاعات لازم:

فاصله روستا تا مرکز استان (۷۵ کیلومتر)
فاصله روستا تا نزدیکترین شهر (۱۵ کیلومتر)
نوع و کیفیت جاده ارتباطی: جاده آسفالته.

محیط آرام روستای زرآباد قزوین
محیط آرام روستای زرآباد قزوین

علاوه بر جاذبه های تاریخی و طبیعی که می توان در این روستا دید و از آن ها لذت برد گردشگران می توانند در اطراف روستا این روستا اقدام به چادر زنی کنند و از طبیعت بکر اطراف روستا لذت ببرند. اطراف این روستا با در نظر گرفتن نکات ایمنی مناسب برای شب مانی است. 

برای بازدید از  این روستا ابتدا باید به استان قزوین برویم. این روستا از طریق جاده قزوین – الموت و از شهر علم کلایه در الموت، قابل دسترسی می باشد. فاصله روستا تا مرکز استان (۷۵ کیلومتر)، نوع و کیفیت جاده ارتباطی جاده آسفالته می باشد. خدود ۲ ساعت و نیم از قزوین زمان نیاز داریم تا به روستای زرآباد برسیم.

زرآباد روستایی در شمال شهرستان قزوین و در منطقه الموت، بخش رودبار الموته. این روستا در نزدیکی دریاچه اوان واقع شده. روستای زرآباد به واسطه داشتن درخت چنار خونبار معروفه. دراطراف زرآباد، روستاهای اوان، زواردشت و ازگنین قرار گرفته است.

بهترین زمان بازدید از این روستا

هرچند که این روستا در ۴ فصل دارای آب و هوای مطلوبی است اما پیشنهاد می شود در اواخر فصل بهار و ۳ ماهه تابستان برای گردش به این روستا سفر کنید.

سایر روستاهای دیدنی قزوین

روستای آتان، روستای اکوجان، روستای یله گنبد و روستای اندج، روستای حصار از روستاهای دیدنی استان قزوین به شمار می روند.

سخنی با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی ااماعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع

ویکی پدیا

qchto.ir

کتاب راهنمای گردشگری روستاهای ایران ۱- نوشته حسن زنده دل و دستیاران

مطلب پیشنهادی

سرای سعدالسلطنه قزوین

سرای سعدالسلطنه قزوین را بیشتر بشناسیم. قزوین یکی از شهرهاي تاریخی و باستانی است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *