خانه / جهانگردی / کلیسای سوتیتسخولی (اسوتیتسخولی) در گرجستان

کلیسای سوتیتسخولی (اسوتیتسخولی) در گرجستان

کلیسای سوتیتسخولی (اسوتیتسخولی) در دل شهر زیبا و سنگ‌فرشی متسختاMtskheta قرار دارد. کلیسای سوتیتسخولی ممتسختا بعد از کلیسای جامع تثلیت تفلیس از مهمترین کلیساهای ارتودوکس گرجستان به شمار می‌آید. قدمت کلیسای بی‌نظیر سوتیتسخولی به قرون وسطی بر می‌گردد. مردمان گرجی این کلیسا را به عنوان دومین کلیسای مهم کشورشان بعد از کلیسای جامع تثلیث تلقی می‌کنند. دیوارهای این کلیسا با نقاشی‌هایی قرون وسطایی تزیین شده بود.

بیشتر مسیحیان کشور گرجستان اعتقاد دارند. که جامع بی‌درز حضرت مسیح (ع) توسط فردی گرجی به نام الیاس اورشلیم به گرجستان آورده شده بود.

و اکنون در کلیسای سوتیتسخولی مدفون شده است. کلیسای اصلی سوتیتسخولی بین سال‌های ۱۰۱۰ الی ۱۰۲۹ و در زمان میریان سوم کارتلی ساخته شد. این بنا توسط معمار Arsukisdze در قرن ۱۱میلادی تعمیرات اساسی صورت گرفته است.این کلیسای جامع فوق العاده ۱۰۰۰ ساله در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این کلیسا یکی از جاذبه های دیدنی گرجستان به شمار می رود.

کلیسای سوتیتسخولی (اسوتیتسخولی)
کلیسای سوتیتسخولی (اسوتیتسخولی)

تاریخچه کلیسای سوتیتسخولی (اسوتیتسخولی)

کلیسای اصلی در قرن چهارم میلادی در زمان سلطنت میریان سوم کارتلی (ایبریا) ساخته شده است. گفته می شود که سنت نینو، جایگاه این کلیسای را در کنار رودخانه های مکتاری (کورا) و آراگوی انتخاب کرده است. طبق گفته های گرجستان، در قرن ۱ میلادی یک یهودی گرجی به نام الیاس در اورشلیم لباس مسیح را که از یک سرباز رومی در گلگوتا خریداری کرده بود را به گرجستان آورد.

پس از بازگشت او به شهر ، توسط خواهرش سیدونیا مورد بازدید قرار گرفت ،خواهر او پس از بازدید از لباس بلافاصله پس از احساسات ناشی از شیء مقدس فوت کرد.او را همراه با لباس ها در مکان کنونی کلیسا به خاک سپردند. در گرجی Sveti به معنای “ستون” و tskhoveli به معنای “زندگی دادن” یا “زندگی”، است که امروزه نام کلیسای جامع سوتیتسخولی میباشد.

صدای اتفاقی که برای سیدونیا افتاد، به طور گسترده ای در سراسر گرجستان پخش شود، این اتفاق نشان می دهد که سیدونیا یک فرشته است که ستون را در آسمان بلند می کند. سنت نینو میگوید: میرایران و همسرش، ملکه نانا، در سمت راست و چپ هستند. گرجستان به طور رسمی مسیحی را در سال ۳۳۷ به عنوان دین دولتی خود پذیرفته است.

کلیسای سوتیتسخولی (اسوتیتسخولی)
کلیسای سوتیتسخولی (اسوتیتسخولی)

بازسازی کلیسای سوتیتسخولی (اسوتیتسخولی)

کلیسای سوتیتسخولی (اسوتیتسخولی)  در طول تاریخ چندین بار آسیب دیده است، بیشترین آسیب توسط تهاجم اعراب، ایرانیان و تیموریان، و به تدریج در دوران سلطنت روسیه و دوره شوروی و همچنین ساختمان نیز توسط زمین لرزه آسیب زیادی دیده است.

در قرن ۱۱، کلیسای جامع سوتیتسخولی متسختا با دعوت کاتولیک Melkisedek از گرجستان بازسازی (از ۱۰۱۰ تا ۱۰۲۹) و به سبک کراس گنبد توسط معمار Arzakidze بازسازی شد. پادشاه آن زمان گرجستان Giorgi I (جورج I) بود. در طول بازسازی سالهای ۱۹۷۰-۷۱ که توسط V. Tsintsadze برگزار شد، پایه کلیسای ساخته شده است.

کلیسای سوتیتسخولی (اسوتیتسخولی)
کلیسای سوتیتسخولی (اسوتیتسخولی)

کلیسای جامع توسط دیوار دفاعی احاطه شده است که در زمان حکومت پادشاه Erekle II (هراکلیوس) در سال ۱۷۸۷ از جنس سنگ و آجر ساخته شده است. طبقه بالا برای اهداف نظامی طراحی شده و دارای مکان های نگهداری اسلحه است. ورودیه کلیسای جامع از سمت دیوار به سمت غرب واقع شده است. دیوار دارای هشت برج است: شش برج از آنها استوانه ای و دو مربع هستند. گروه باستان شناسی در سال ۱۹۶۳ خانه پتریشی قرن ۱۱ را در قسمت جنوبی دیوار یافتند. در داخل حیاط کلیسا، باقی مانده از قلعه پطرس آنتون II یافت میشود.

کلیسای سوتیتسخولی (اسوتیتسخولی)
کلیسای سوتیتسخولی (اسوتیتسخولی)

معماری کلیسای سوتیتسخولی (اسوتیتسخولی)

دیوارهای داخلی کلیسای سوتیتسخولی (اسوتیتسخولی) به طور منظم با نقاشی های قرون وسطایی تزئین شده است.در دهه ۱۸۳۰، زمانی که امپراتور نیکلاس اول از کلیسا بازدید کرد، مقامات روسیه گالری ها و نقاشی های بی نظیر را به عنوان بخشی از تلاش برای دادن کلیسای جامع به “نگاه پاکسازی” نابود کردند؛ امروزه پس از ترمیم دقیق، برخی از نقاشی های دیوارها، از جمله یک تصویر از قرن ۱۳ از “جانور آخرالزمان” و شخصیت های زودیاک نمایش داده میشود.

دیوارها با بسیاری از آیکون های ارتدوکس مسیحی تزئین شده اند که بیشتر آنها اصل نیستند (اصل آنها در موزه ملی گرجستان). دکوراسیون سنگ های داخل کلیسا همچنین دارای انگور حک شده (مانند بسیاری از کلیساهای گرجستان) است، که منعکس کننده سنت های شراب سازی باستانی این کشور است. شخصیت بزرگ عیسی در محراب توسط هنرمند روسی در قرن نوزدهم رنگ آمیزی شده است. اکثر آیکون ها متعلق به قرن بیست و یکم میباشد. برخی از آثار قدیمی و نقاشی های از کلیسا در دیگر نقاط گرجستان کپی می شوند.

کلیسای سوتیتسخولی (اسوتیتسخولی)
کلیسای سوتیتسخولی (اسوتیتسخولی)

آدرس کلیسای سوتیتسخولی در گرجستان

Narekvavi-Mtskheta-Railway Station, Mtskheta, Georgia- 

منابع

sourtmehtravel.com

arasbaran.org

 

مطلب پیشنهادی

فرهنگ گرجستان

فرهنگ گرجستان

گرجستان کشوری است با فرهنگی بسیار غنی وباستانی با پیشینه ی چندهزارساله.دانش و شناخت آنها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *