خانه / ایرانگردی / زنجان / سرای سندانی در بازار بزرگ زنجان

سرای سندانی در بازار بزرگ زنجان

سرای سندانی در بازار بزرگ زنجان و در قسمت بازار بالا قرار گرفته است. این سرای کوچک دارای حدود ۳۰ متر طول و ۲۰ متر عرض می باشد. که در بازار پایین مابین سرای ثلاث و مسجد آقاکاظم ساخته شده است. این بنا دارای احتمالا دو ورودی در غرب بوده.که یکی از این ورودی ها باقی مانده و شبیه به سردر ورودی های سرای ثلاث می باشدو تاریخ ۱۳۴۴ قمری بصورت برجسته روی آن کار شده است. در میان آن یک گل رز بصورت برجسته از سفال قرار داده شده است.همچنین سرای سندانی مانند سرای ثلاث ورودی دیگر در غرب داشته.که در طی دو سال اخیر با ساخت فروشگاه مواد غذایی کوروش.در محل آن که بیشتر قست های شمالی را از بین برده از بین رفته است.

سرای سندانی دارای صحن مرکزی کوچکی بوده که حجره های در اطراف آن ساخته شده بود که امروزه حجره های شرقی این بنا بصورت محل و غرفه فروش میوه و لبنیات و ابزار آلات و فروش سبزیجات در آمده است. در بخش جنوبی سرای سندانی کارگاه تخمه پزی وجود دارد. این بنا دارای پوشش مسطح به روش تیر ریزی و از آجر با ملاط گچ ساخته شده است.

سخنی با خواننده عزیز:

 امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به صورت متنی و … دارید لطفا با گروه هورا تور در میان بگذارید تا بتوانیم اطلاعات جامع تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع :

 کتاب مجموعه بازار بزرگ زنجان – نویسنده و مولف : علی نور اللهی

گردآوری اطلاعات: سایت هوراتورwww.horatour.ir  

مطلب پیشنهادی

غار کتله خور در استان زنجان

غار کتله خور در استان زنجان

به استان زنجان و شهرستان خدابنده خوش آمدید. ایران غارهای زیادی را در خود جای …

يك ديدگاه

  1. فقط به به هورا تور قیامت می کنه . به به دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *