خانه / ایرانگردی / زنجان / روستای علم کندی و منطقه قارقالان استان زنجان (ماهنشان)

روستای علم کندی و منطقه قارقالان استان زنجان (ماهنشان)

به استان زنجان و شهرستان ماهنشان خوش آمدید. منطقه ماهنشان یکی از زیباترین مناطق استان زنجان به شمار می رود. این منطقه دارای طبیعت بکر و مکان های تاریخی بسیاری است. روستای علم کندی و منطقه قارقالان یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی ماهنشان به شمار می رود. در این پست به معرفی روستای علم کندی و منطقه قارقالان پرداخته ایم. اطلاعاتی در مورد آدرس، طبیعت، نکات مهم سفر، تفریحات، بهترین زمان سفر به روستای علم کندی و منطقه قارقالان ارائه شده است.

روستای زیبای علم کندی
روستای زیبای علم کندی
طبیعت روستای علم کندی و منطقه قارقالان

علم کندی به دلیل دارا بودن کوههای زیبا و سرسبز و  منطقه ییلاقی مناسب و سرچشمه گرفتن آب از کوه های برفی قارقالان دارای مناظر بسیار زیبا بخصوص در فصل بهار و تابستان است. آبی که از کوه های قارقالان سرچشمه می گیرد و و پیوستن به رودخانه را ور عبور این رود از روستا جلوه خاصی به این منطقه می دهد.

روستای علم کندی و منطقه قارقالان
روستای علم کندی و منطقه قارقالان

منطقه قارقالان در ارتفاع تقربا ۳۰۰۰ متری قرار دارد.همانطور که اسمش پیداست این منطقه اب و هوای خنکی دارد.(قارقالان در ترکی یعنی جایی که برف می ماند).در ارتفاعات قارقالان در خرداد ماه هنوز برف هست.اما هوای ان سرد نیست. صدای آب شدن برف ها از زیر توده های برف جاری شدن جویبارها بسیار لذت بخش و آرام بخش است.قارقالان به دلیل پوشش گیاهی مناسب یک مرتع فوق العاده برای دام ها در فصل تابستان به شمار می رود.دامداران چندین روستا از روستا های شهرستان های ماهنشان، هشترود و میانه آذربایجان شرقی (مانند روستاهای انجمن، رجعین زنجان، طوق و…) برای چرای دامهایشان به اینجا می آیند.

طبیعت زیبای روستای علم کندی و منطقه قارقالان
طبیعت زیبای روستای علم کندی و منطقه قارقالان
طبیعت مسیر علم کندی تا پایه کوه قارقالان

مسیر روستای علم کندی تا پای کوه قارقالان جزء زیباترین و بکرترین مناطقی است که در استان زنجان می توان یافت.جویبارها و سرسبزی خاص این مسیر بسیار آرام بخش می باشد.این مسیر مسیری فوق العاده برای پیاده روی است.غارهایی با ارتفاع نامعلوم، چشمه هایی با آب سرد و شیرین ازمناظر زیبای این مسیر می باشد.لازم به ذکر است ییلاقات علم کندی از آثار ثبت شده در اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان است.

مسیر روستای علم کندی و منطقه قارقالان
مسیر روستای علم کندی و منطقه قارقالان
پوشش گیاهی منطقه روستای علم کندی و منطقه قارقالان

درختان میوه مختلف و گیاهان معطر و دارویی مانند چای کوهی، کاکوتی، توکلوجه یا همان مرزن جوش، گل پر و پونه در این منطقه کوهستانی سرسبز به وفور یافت می شود. قارقالان سرزمین ریواس نیز به شمار می رود. در این منطقه ریواسهای آبدار و بزرگی می روید.

مناظر زیبای قارقالان
مناظر زیبای قارقالان
نکات مهم سفر به روستای علم کندی و منطقه قارقالان

۱– داشتن چادر، جعبه کمک های اولیه آب آشامیدنی، لباس گرم مناسب از الزامات این سفر می باشد.

۲- برخی از مسیرهای این منطقه صعب العبور می باشد.و گذر از برخی مکان ها سخت است.به همین دلیل سفر به قارقالان برای افرادی که ناتوانی حرکتی دارند توصیه نمی شود.البته تا پایه کوه قارقالان مشکل زیادی برای تردد وجود ندارد.

۳- در این روستا یک حانه گردشگری وجود دارد. که گردشگران می توانند برای اقامت و شب مانی از آن استفاده کنند.

افتتاح خانه گردشگری روستای علم کندی
افتتاح خانه گردشگری روستای علم کندی
بهترین زمان سفر به روستای علم کندی و منطقه قارقالان

طبیعت زیبای این منطقه در اواخر بهار و اوایل تابستان بسیار دیدنی است. در این زمان رویش گیاهان آغاز می شود. آب شدن برف ها و صدای پرندگان و کلا منظر طبیعی به چشم می خورد. توصیه ما بهترین زمان برای این سفر به این منطقه در فصل های بهار و تابستان می باشد. ضمنا اهالی روستا هر ساله در تابستان جشن ییلاقی برگزار می کنند.

طبیعت منطقه قارقالان
طبیعت منطقه قارقالان

البته به دلیل وجود داشتن خانه گردشگری در این روستا گردشگران می توانند در فصل های سرما از این روستا دیدن کنند. و شب ها در این خانه اقامت داشته باشند.

طبیعت منطقه قارقالان
طبیعت منطقه قارقالان
تفریحاتی که می توان در این منطقه انجام داد
عکاسی

وجود رودخانه، و چمن زار های اطراف این منطقه یکی از بهترین مناظر را برای عکاسی به وجود آورده است. در حقیقت آتلیه ای طبیعی برای علاقمندان به عکاسی است.

طبیعت منطقه قارقالان
طبیعت منطقه قارقالان
شب مانی

روستای علم کندی و منطقه قارقالان مکانی مناسب برای شب مانی است. البته نکات ایمنی را برای این کار باید رعایت کرد.

طبیعت منطقه قارقالان
طبیعت منطقه قارقالان
سوغاتی روستای علم کندی و منطقه قارقالان

همانطور که قبلا اشاره شد این منطقه از لحاظ پوشش گیاهی و چرای دام بسیار غنی است. اکثر مردم این روستا به دامپروری مشغول هستند. در نتیجه محصولات لبنی یکی از بهترین سوغاتی های این منطقه به شمار می رود.

طبیعت قارقالان
طبیعت قارقالان
چگونه روستای علم کندی و منطقه قارقالان برویم

این روستا در استان زنجان و شهرستان ماهنشان قرار دارد. روستای علم کندی از شهر زنجان ۱۸۰ کیلومتر فاصله دارد. از شهر ماهنشان تا روستای علم کندی ۷۰ کیلومتر است. ابتدا از این روستا به سنت تبریز از جاده قدیم حرکت می کنیم. تقریبا ۴۰ کیلومتر که در این مسیر حرکت کردیم (حدود ۳۵ دقیقه) به سه راهی نیک پی می رسیم. این سه راهی را به سمت چپ می رویم. از سه راهی نیک پی تا ماهنشان تقریبا ۷۲ کیلومتر است. (حدود یک ساعت و ده دقیقه). این جاده نیمه کوهستانی است. از ماهنشان به سمت روستای پری حرکت می کنیم. و از این روستا تا به سمت روستای علم کندی می رویم. علم کندی حدود ۳۵ کیلومتر جاده خاکی دارد.

طبیعت قارقالان
طبیعت قارقالان
مسیر روستای علم کندی تا منطقه قارقالان

از روستای زیبای علم کندی تا پای کوه قارقالان حدودا ۲ تا ۳ ساعت باید پیاده روی کنیم. این مسیر کوهستانی است. و سراسر مناظر طبیعی است. اگر بخواهیم با ماشین شاسی بلند این مسیر را طی کنیم حدود ۴۰ دقیقه تا پایه کوه قارقالان زمان است. می توان از اهالی روستا ماشین شاسی بلند کرایه کرد. از پایه کوه تا قله قارقالان خدودا ۱ساعت و بیست دقیقه زمان لازم است. در کل ۳ ساعت زمان لازم داریم تا از پایه کوه تا قله قارقالان رفته و برگردیم.

مناظر زیبای قارقالان
مناظر زیبای قارقالان
مناطق دیدنی شهرستان ماهنشان

در منطقه ماهنشان قلعه های بسیار دیدنی و قدیمی وجود دارد. که می توان به قلعه تاریخی بهستان اشاره کرد.دریاچه طبیعی خندقلو، معدن مس بایچه باغی، روستای علم کندی، قارقالان، روستای پلکانی قوزلو و کوه های رنگی آلاداغ لار از مهمترین مکان های تاریخی و گردشگری این شهرستان می باشد.

سخنی با خواننده عزیز

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم استان زنجان دارای مکان‌های تاریخی و گردشگری بسیاری است. بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان (گنبد سلطانیه) در شهر سلطانیه قرار دارد. یکی از اماکن مهم گردشگری مجموعه بازار بزرگ زنجان می‌باشد. این بازار دارای کاروانسراها و حمام‌ها، مساجد و راسته‌های بسیار دیدنی و زیبایی است. در صورت سفر به شهر زنجان حتماً از این بازار تاریخی دیدن فرمایید.

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع

ostandari-zn.ir

isna.ir

zanjan2rism.mihanblog.com

mehrezanjan.ir

khabarfarsi.com

مطلب پیشنهادی

کاروانسرای حاج فرج عباسیون در بازار زنجان

سرای حاج فرج عباسیون واقع در بازار بزرگ زنجان

به شهر زنجان خوش آمدید. سرای حاج فرج عباسیون در بازار بزرگ زنجان. و در قسمت بازار بالا قرار گرفته است. این سرا در شرق سرای تیرچی لر و در روبروی امامزاده سید ابراهبم در خیابان توحید واقع شده است. دالان ورودی این سرا در وسط ضلع شمالی بنا به خیابان توحید باز می شود. همچنین مانند سراهای همجوار در ضلع جنوبی دارای ورودی بوده.، که دسترسی محلی به سرا را فراهم می آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *