خانه / ایرانگردی / آذربایجان شرقی / کلیسای انجیلی تبریز (کلیسای پروتستان ها)

کلیسای انجیلی تبریز (کلیسای پروتستان ها)

به استان آذربایجان شرقی. و شهر تبریز خوش آمدید. کلیسای انجلیلی تبریز (کلیسای پروتستان ها) یکی از اماکن مذهبی. برای ارامنه این شهر به شمار می رود. کلیسای انجیلی تبریز در خیابان شهناز جنوبی کوچه والمان واقع شده است. حیاط مشجر وسیعی دارد. تالار اجتماعات کلیسا ۱۵ و عرض آن ۵/۱۰  متر است. طرح کلیسا صلیبی به محراب آن قریب ۸۰ سانتی متر (چهار پله) از کف تالار بلندتر است.

کلیسای انجیلی تبریز
کلیسای انجیلی تبریز

داخل کلیسای انجیلی تبریز 

ده ردیف نیمکت، سه میز خطابه، سه قطعه قالی، چهار قطعه کناره، یک ارگ،. یک صلیب، دو گلدان دو شمعدان و چند پنجره با طاقهای جناغی. و شیشه های رنگی اثاث و وسایل تزئینات و روشنائی کلیسای پروتستان انجیلی تبریز. را تشکیل می دهند. سقف کلیسا آهنی و برج ناقوس آن استوانه ای و دارای چهار طبقه و تقریبا بلند است.

 کلیسای قیم انجلیان در کوچه میارمیار بود، که موقع احداث خیابان شهناز شمالی. ساختمان آن تخریب شد و در حیاطش هتل آسیا و منضمات آن را بنا کردند.

کلیسای پروتستانها (انجیلی) تبریز
کلیسای پروتستانها (انجیلی) تبریز

کلیسای پروتستان (انجیلی) تبریز

کلمه پروتستان به معنی معترض است. آیین پروتستان در نیمه دوم قرن شانزدهم.در اروپا به وجود آمد. جمعی با جمود فکری کلیسای کاتولیک با هرگونه تجدد در آیین مسیح مخالف بود. به مبارزه برخاستند. و به تصمیمات آن اعتراض کردند. سپس این کلمه معنی اصطلاحی (اصلاح طلب) یافت. لوتر و پیروان او دیگر متفکران و اصلاح طلبان در دین مسیح.را نیز پروتستان خواندند. در کلیسای انجیلی، آشوریان مقیم تبریز مراسم‌های مذهبی خود را به زبان‌های آشوری، فارسی و انگلیسی برگزار می‌کنند.

کلیسای پروتستان (انجیلی تبریز)
کلیسای پروتستان (انجیلی تبریز)

عبادت کنندگان در کلیسای انجیلی تبریز

این کلیسا در سال‌های خیلی دور، مختص پیروان پروتستان بود. ولی در سال‌های اخیر. برخی مواقع مراسم اهل کاتولیک نیز در آن برگزار شده است. مسیحیان گریگوری. (شاخه‌ای از ارتدوکس) نیز در مراسم و برنامه‌های کلیسای انجیـلی تبریز مشارکت داشته‌اند. کلیساهایی که در شهر تبریز وجود دارند دارای کاربردهای متفاوتی می باشند. برخی از این کلیسا ها مانند، کلیسای «سرکیس مقدس» هر یکشنبه برای انجام مراسم، فعال می باشد، اما کلیسای «مریم مقدس»، صرفاً در جشن‌های مربوط به حضرت مریم (س)، حدود ۵ یا ۶ بار در طول سال، بازگشایی می‌شود. در حقیقت باز نبودن کلیسا دلیل بر ممانعت از فعالیت کلیساها نیست.

کلیسای انجیـلی تبریز (کلیسای پروتستان ها) نیز از همین قاعده تبعیت می کند. زمان هایی که باید فعال باشند، در کمال آزادی دایر بوده و مراسم های مربوطه به راحتی و بدون هیچ دخالتی انجام می شود.

قدمت تاریخی کلیسای پروتستان (انجیلی) تبریز

همانطور که قبلا اشاره شد. دارای قدمت تاریخی و معنوی. این کلیسا نزد مسیحیان ایران به اواخر دوره قاجار بازمی گردد. بنای این کلیسا قدیمی نیست. در سال ۱۹۵۷ م(۱۳۳۳ شمسی)، ساخته شده است. کلیسای پروتستان انجیلی تبریز در تاریخ اول آذرماه ۱۳۷۸. به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. ساختمان جدید کلیسا در سال ۱۹۵۷م. پس از تخریب بنای قدیمی آن که در کوچه میارمیار قرار داشت. در کوچه والمان احداث شد.

شکل ظاهری بنای تاریخی کلیسای پروتستان انجیلی تبریز

ظاهر بنای این کلیسای تاریخی، شبیه صلیب می باشد و محوطه بیرونی آن، درخت‌کاری شده‌است. مسیحیان ساکن تبریز (ارامنه و آشوریان) مراسم مذهبی خود را در ایام مختلف در این کلیسا برگزار می‌کنند.  لازم به ذکر است هیچ گاه در فعالیت‌ کلیسا ها ممانعتی ایجاد نشده است.

کلیسای پروتستان تبریز (انجیلی تبریز)
کلیسای پروتستان تبریز (انجیلی تبریز)

تعویض صلیب کلیسـای انجیلی تبریز

در سال ۱۳۹۸ صلیب این کلیسا بر اثر وجود پوسیدگی پایه صلیب یا عوامل جوی به پایین افتاد و بعد از ترمیم مجدد در محل قبلی خود نصب گردید.

آدرس کلیسای انجیلی تبریز

این کلیسا در تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، کوچهٔ والمان واقع شده است. شهر تبریز. شهری تاریخی و دارای اماکن تاریخی و بناهای تاریخی می باشد. گردشگران می توانند. این شهر را به عنوان یک مقصد گردشگری انتخاب کنند و از جاذبه های گردشگری تبریز استفاده کنند.

خیابان شریعتی تبریزخیابان شریعتی تبریزعکس قدیمی خیابان شریعتی تبریز

نکته:

خواننده گرامی برای بازدید از این کلیسا می بایست به شهر تبریز سفر کنید. هرچندکه در وبلاگ ها به این نکته اشاره شده است که “اداره کل ارشاد تبریز از تمامی کلیساهای سطح شهر تعهد نامه کتبی گرفته است که هیچ ایرانی غیر ارمنی حق ورود به کلیسا و یا حتی تهیه عکس از آن را ندارد و باید به بخش اقلیت های مذهبی این اداره رفته و اجازه نامه کتبی بگیرد.(این موضوع فقط در وبلاگها و سایتهای اینترنتی نشر شده).

سایر کلیساهای آذربایجان شرقی

تبریز

کلیسای آدونتیست  تبریز ، کلیسای انجیلی تبریز (کلیسای پروتستان ها) ، کلیسای سرکیس مقدس تبریز ، کلیسای شوغاگات مقدس تبریز ،کلیسای کاتولیک‌ها  تبریز ،کلیسای مریم مقدس تبریز ، کلیسای مریم ننه .

 

سخنی با خواننده عزیز:

 امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی توان حس و حال بازدید. واقعی را ایجاد کرد.در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم اگر در مورد این پست. و یا سایر مطالب سایت اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به صورت متنی و … دارید لطفا با گروه هورا تور در میان بگذارید تا بتوانیم اطلاعات جامع تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هوراتور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع :

کتاب آثار باستانی آذربایجان- تالیف : عبدالعلی کارنگ

ویکی پدیا

www.yjc.ir

www.anaj.ir

مطلب پیشنهادی

روستای آستمال اذربایجان شرقی

روستای آستمال

کشور ایران کشوری است پهناور و وسیع و چهار فصل. هر گوشه از این کشور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *