خانه / ایرانگردی / آذربایجان شرقی / کلیسای سرکیس مقدس تبریز

کلیسای سرکیس مقدس تبریز

تبریز و کلیسا  

شهر تبریز بدلیل نزدیکی به کشور ارمنستان و مهاجرتهای فراوان ارامنه و مسیحیان  در طول تاریخ به شهر تبریزامروزه پذیرای هزاران شهروند مسیحی در داخل شهر هست که اکثرا در محدوده خیابان شهناز(شریعتی)مقیم هستند. ازشش کلیسای موجود درتبریز کلیسایی به نام سرکیس مقدس می باشد که متعلق به آدونتیستهاست.  

کلیسای-سرکیس-مقدس-
کلیسای-سرکیس-مقدس تبیریز

سرکیس مقدس نام کلیسای است که در سال ۱۸۲۱م،به وسیله شخصی به نام پطروسیان در محله((بارون آواک)) ساخته. عمارت این کلیسا چند سال بعد شکست برداشته ودر سال ۱۸۴۵ تجدید یافته و سبک معماری آن ارمنی است . این کلیسا نیز به شکل صلیب ساخته شد.

سه درب از سوی شمال و شرق و جنوب به درون آن باز می شود.در ورودی شرقی آن به نام درهاکوپقاراپتیان به خاک سپرده شده است و  سنگ نوشته قبربخ خط ارمنی. است .در داخل کلیسا چهار ستون آجر با پایه های عریض سنگی علاوه بر این که گنبد بزرگ وسطی و طاق های متعدد سقف را نگه داشته اند محراب ب و نماز گاه های فرعی را نیز از تالار اجتماعات جدا کرده اند. سطح محراب قریب ۸۰ سانتی متر از کف کلیسا بلندتر است، نرده ای در کنار آن نصب کرده اند.  تصاویری از حضرت مریم حضرت عیسی و حواریون دیوار غربی آن را زینت داده و به چهار گوشه پاطاق بزرگ نیز تصاویری از گریگور مقدس، ساهاک مقدس، مسروپ مقدس و یک روحانی دیگر از پیشینیان ارامنه نصب گردیده است. در بیرون کلیسا در پای دیوار شرقی حیاط یک بنای یاد بود سنگی ساخته شده است .این بنا یادگاه کشتگان راه آزادی ارامنه است. طرح و حجاری بدیعی دارد.درپایین آن اسامی ذیل با تاریخ درگذشت آنان، به خط ارمنی حک شده است : مقردیچ جلال بگیان ۱۸۹۶، آرشاک بارسامیان ۱۸۹۶، میساق دانجویان ۱۹۰۹، آردم رازمیک۱۹۰۸، ماردیروس چارخچیان۱۹۰۹ قارو آردامس ۱۹۰۹، ستوها سیقسی۱۹۰۹، گئورک قیراقوسیان۱۹۰۹، پطروس آندریازیان ۱۹۱۲٫در کنار این یادگاه سنگ نوشته های مرمرین بسیاری در پای همان دیوار، پهلویی هم نهاده شده که همه متعلق به قبرهای کشیشان و بزرگانی از ارامنه است که اغلب آنها در قرن ۱۹ درگذشته و در حیاط این کلیسا به خاک سپرده شده اند. مهمترین کاربرد کلیسای سرکیس مقدس، مدرسهٔ «تامارا تومانیانس» که مختص دانش‌آموزان ارمنی بود.

کلیسای سرکیس مقدس تبریز
کلیسای سرکیس مقدس تبریز

ویژگی این بنا

جنس این بنا از سنگ بوده دو روی دیوارهای داخلی و خارجی سیمان کاری شده است. بنای کلیسا سبک ارمنی داشته و پلان آن به شکل صلیب است. این بنا از سنگ بوده و با پوشش سیمانی اندود شده است. مهمترین شاخص این سبک معماری فرم گنبد آن است گنبدهای کلیسای ارمنی بصورت کشیده و تمثیلی از کوه آرارات که سمبل آزادی و استقلال حکومت ارمنستان است.     
درب اصلی کلیسا در قسمت شرقی و دو درب فرعی در شمال و جنوب واقع است که ناقوس کلیسا بر در فرعی شمالی قرار دارد. در سایت کلیسا در پای دیوار شرقی یک بنای یادبود سنگی برای شهدای ارامنه ساخته شده است که در کتیبه یادمان این مجموعه نام شهدا آورده شده و در پایین این یادمان در کادری بفرمان ارمنی نوشته شده، بنای یادبود شهدای ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ قتل عام ارامنه دیوار این بنا از سنگهای سرخ رنگ آذرشهر سلخته شده و در طرفین این یادمان یک عقاب فلزی و سمبل آزاد منشی، جاودانگی و یک شمشیر سمبل مقاومت و قدرت نصب شده که بصورت قرینه در هر سمت قرار دارد. 

از تزئینات محراب  که  به برخی از آن ها پیشتر هم اشاره شد عبارتند از:

 تصویری از حضرت مسیح بربالای پله ها.        
 صلیب ، کندروان ، ظروف مخصوص نگهداری نان و شراب مقدس از جنس نقره.        
 نمونه هایی از بافتنیهای نظری بانوان ارمنی.    
 آفتابه لگن مخصوص کشیش. 
 دو تابلو در طرفین پله های محراب.   
 عصای مخصوص خلیفه که دارای دو مار است    .
 جایگاه مخصوص خلیفه در پشت یکی از ستونهای محراب در سمت چپ.        
 حوضچه غسل تامید از جنس سنگی در سمت چپ پله های محراب.  
 یک جفت پایه سنگی مرمرین برای قرار دادن شمعدانها درپای ممرات.                       
 تابلوهای ترسیمی آشوت کولدن در صحن کلیسا.  
 چهار تابلو نصب شده بر چهار کاربندی کلیسا از قوسین ارمنی.        
 یک جفت اتاق انباری و رختکن در طرفین محراب در پشت آن.

کلیسای سرکیس مقدس تبریز
کلیسای سرکیس مقدس تبریز

 مسیر دسترسی: 

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، محله لیل آباد، کوچه بارون آواک، مدرسه ساهاکیان و کلیسای سرکیس مقدس

 نکته :

اگر علاقمند هستید تا از کلیساهای تبریز بازدید کنید باید  به خیابان شریعتی بروید هرچندکه  در وبلاگ ها به این نکته اشاره شده بود که “وازرت ارشاد تبریز از تمامی کلیساهای سطح شهر تعهد نامه کتبی گرفته است که هیچ ایرانی غیر ارمنی حق ورود به کلیسا و یا حتی تهیه عکس از آن را ندارد و باید به بخش اقلیت های مذهبی این اداره رفته و اجازه نامه کتبی بگیرد.

سخنی با خواننده عزیز:

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به صورت متنی و … دارید لطفا با گروه هورا تور در میان بگذارید تا بتوانیم اطلاعات جامع تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

ایمیل :

horatour.info(at)gmail.com

تلگرام :

 ۰۹۳۸۳۸۹۴۳۳۲

جمع آوری اطلاعات : سایت horator.ir  (هوراتور)

منابع :

کتاب آثار باستانی آذربایجان- تالیف : عبدالعلی کارنگ

ویکی پدیا

سایت مکان بین

مطلب پیشنهادی

روستای آستمال اذربایجان شرقی

روستای آستمال

کشور ایران کشوری است پهناور و وسیع و چهار فصل. هر گوشه از این کشور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *