خانه / ایرانگردی / قزوین / پل شاه عباسی قزوین

پل شاه عباسی قزوین

قزوین، پایتخت ایران در زمان حکومت صفوی به‌دلیل داشتن موزه‌ها. کلیساها، بازارهای قدیمی و بناها و آثار تاریخی متعدد.و زیبا یکی از جاهای دیدنی ایران به‌حساب می‌آید. استان قزوین ازنظر تعداد آثار تاریخی، رتبه‌ی اول را در ایران دارد. متاسفانه اکثر گردشگران از دیدنی های قزوین آگاهی لازم را ندارند. جاذبه های گردشگری قزوین قزوین آن‌قدر زیاد است که در طول تاریخ لقب‌های زیادی ازجمله دروازه‌ی بهشت، باغ‌شهر و دارالسلطنه را با خود به‌همراه داشته است. بناهای  تاریخی و سازه های تاریخی این شهر داستانی جالب را برای همگان روایت می کنند و از تاریخ این مرز و بوم سخن می گویند. در این پست به معرفی پل شاه عباسی قزوین پرداخته ایم و اطلاعاتی در مورد معماری و نحوه دسترسی به این پل ارائه شده است.

 

پل شاه عباسی قزوین
پل شاه عباسی قزوین

اگر قصد سفر به قزوین را دارید یا اکنون در این شهر هستید جاذبه های گردشگری و اماکن تاریخی بسیاری در این شهر وجود دارد. به همین دلیل برای گردشگران قزوین گردی و بازدید از این اماکن پیشنهاد می شود. جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر قزوین شما را متحیرخواهد کرد. یکی از اماکن تاریخی تاریخی قزوین پل شاه عباسی است. این پل از پل های قدیمی ایران به شمار می رود.

پل شاه عباسی از بناهای تاریخی قزوین
پل شاه عباسی از بناهای تاریخی قزوین

پل شاه عباسی قزوین

به استان قزوین خوش آمدید. در مسیر جاده ای که از قزوین به طرف بوئین زهرا میرود، پلی قرار دارد که در دوره شاه عباس ساخته شده است و فاصله آن تا قزوین سی و هفت کیلومتر است. در طول این مسیر گردشگران می توانند با تماشا کردن از طبیعت بکر و دیدنی مسیر لذت ببرند.

پل شاه عباسی از جاذبه های گردشگری قزوین
پل شاه عباسی از جاذبه های گردشگری قزوین

معماری پل شاه عباسی قزوین

 پل شاه عباسی یکی از پل های قدیمی قزوین است. این پل دارای سه دهانه است که دو تای آنها بزرگتر و دارای عرضی در حدود هفت و نیم متر است. دهانه های سه گانه دارای قوسهای تیزه دار می باشند. کمترین عرض پایه ها که میان دو قوس واقع شده اند. چهار متر است. پایه های پل در خلاف جهت جریان آب دارای دماغه مثلثی شکل می باشند که طول هر یک از ضلعهای مثلث دو متر و هشتاد سانتیمتر است. از کف رود خانه تا ارتفاع یک متر، پایه های جانبی قوس میانی با بلوکهای سنگی و ملاط ساخته شده اند تا شدت برخورد امواج با پایه میل را کاهش دهند.

عرض پل در حدود چهار مترو هفتاد سانتیمتر و طول آن نزدیک به پنجاه و دومتر متر است. وسط پل از دو جانب آن بلندتر است. برجسته ترین قسمت پل، میان دو قوس بزرگ قرار دارد. لبه پل در دو سوی آن دارای دست انداز بوده است که در حال حاضر تنها قسمت کمی از آن باقی مانده است. قسمت های پایین و پایه پل با سنگ و ملاط آهک و قسمتهای بالای آن با آجر ساخته شده است. در حال حاضر، در کنار این پل و به موازات آن، پل فلزی جدید ساخته شده است و عبور و مرور از آن انجام می شود. دیدن پل شاه عباسی برای گردشگرانی که به بوم گردی و طبیعت گردی علاقمند هستند توصیه می شود.

پل شاه عباسی قزوین از اماکن دیدنی قزوین
پل شاه عباسی قزوین از اماکن دیدنی قزوین

آدرس پل شاه عباسی قزوین

پل شاه عباسی در استان قزوین، و در ۳۷ کیلومتری جاده قزوین- بوئین زهرا و در ۱۰ کیلومتری جنوب کاروانسرای محمدآباد بر روی رودخانه شور قرار دارد.

سایر اماکن دیدنی قزوین

کاخ چهلستون قزوین (عمارت کلاه فرنگی)، موزه خوشنویسی قزوین، باغ صفوی، سردر عالی قاپو قزوین. دریاچه اوان قزوین، قلعه الموت قزوینکلیسای کانتورخانه امینی ها قزوین (حسینیه امینی ها)، کافر گنبد قزوین، آب انبار سردار کوچک در قزوینحمام صفا (حمام حاج محمد رحیم)برج سنگی با کتیبه کوفی، چشمه آب گرم یله گنبد. حمام قجر (موزه  موردم شناسی قجر) و قلعه های دیدنی.

سخنی با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی ااماعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع

www.arianica.com

qazvin.ir

مطلب پیشنهادی

سرای سعدالسلطنه قزوین

سرای سعدالسلطنه قزوین را بیشتر بشناسیم. قزوین یکی از شهرهاي تاریخی و باستانی است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *