خانه / ایرانگردی / قزوین / آب انبار سردار کوچک در قزوین

آب انبار سردار کوچک در قزوین

به شهر قزوین خوش آمدید. آب انبارها و دیگر بناهای وابسته به منابع آب شهری و روستایی بخشی از میراث معماری و مهندسی ایران را تشکیل می دهند.در حین حال این بناها  بخشی از آثار تاریخی شهر ها را تشکیل می دهند.در این پست به معرفی آب انبار سردار کوچک قزوین پرداخته ایم.آب انبار سردار کوچک قزوین از اماکن دیدنی قزوین به شمار می رود. در ادامه به نام سایر آب انبارهای شهر قزوین اشاره شده است.

آب انبار سردار کوچک در قزوین
آب انبار سردار کوچک در قزوین

موقعیت آب انبارها در شهر قزوین

شهر کم آبی مانند قزوین، بنابر نیاز در هر کجا که موقعیت ایجاب می کرده، آب انبار ساخته شده است.قزوین را می توان از محدود شهرهایی دانست که دارای آب انبارهای متعددی بوده است.این شهر را می توان با شهری چون یزد مقایسه کرد.تعداد آب انبارهای شهر قزوین با رشد شهر قدیم توسعه یافته است.کاریزهای شهر قزوین از طرف منطقه شمالی شهر، از شمال غرب تا شمال شرقی و کمی مایل به شرق وارد شهر قزوین می شوند.

آب انبار سردار کوچک در قزوین
آب انبار سردار کوچک در قزوین

معماری آب انبار ها در شهر قزوین

شهر قزوین با داشتن ده‌ها آب انبار با وجوه مختلف کاربری، معماری، مصالح و تزئینات به شهر آب انبارهای کشور شهرت یافته است.هریک از این بناهای ارزشمند که دارای پلانی جداگانه و متفاوت هستند.به علت شیوه ساخت بی‌نظیر، معماری شگفت انگیز و تزئینات هنری چشم‌گیر از مهمترین جاذبه‌های گردشگری شهر قزوین به شمار می‌روند.آب انبار سردار کوچک از آب انبارهای بزرگ و مهم شهر قزوین به شمار می‌رود.با توجه به نوع خاص معماری، حجم بسیار بالای آبگیری و تزئینات به‌کار رفته در آن از سایر آب انبارهای شهر قزوین متمایز است.بر خلاف نام (آب سردار کوچک) یکی از آب انبارهای بزرگ و مهم شهر قزوین به شمار می‌رود.

آب انبار سردار کوچک در قزوین
آب انبار سردار کوچک در قزوین

آب انبار سردار کوچک قزوین 

این آب انبار سی و هفت پله دارد با چهار شیر و انبار آن به چهار گنبد و چهار بادگیر یا بخارکش مسقف است.نمای آب انبار سردار کوچک با آجرهای کاشی تزیین یافته و دارای کتیبه‌ای از سنگ مرمر است.سردر آب انبار، مزین به کاشی کاری و داخل ورودی آن دارای رسمی بندی و کتیبه ای از سنگ مرمر به خط نستعلیق است و راه شیرآب انبار ۳۶ پله دارد.در مرکز این مربع، ستون عظیمی با قطر چهار متر قرار دارد و پوشش آب انبار را چهار گنبد خفته تشکیل می دهند که در مرکزهر یک، بخارکش کوچکی قرار دارد که گنجایش مخزن آب انبار، حداکثر سه هزار ۸۰۰ مترمکعب است و از این نظر بزرگترین آب انبار شهر محسوب می شود.

آب انبار سردار کوچک در قزوین
آب انبار سردار کوچک در قزوین

مخزن آب انبار به صورت مربع و به ابعاد تقریبی ۲۰ متراست.بانی این آب انبار محمد حسن خان و محمد حسین خان سردار، دو برادر از امرا و سرداران فتحعلی شاه و محمد شاه قاجار بوده‌اند.که در سال ۱۲۹۹ هجری قمری اقدام به ساخت این بنا کرده‌اند.چون این آب انبار منتسب به برادر کوچک تر می‌باشد به آب انبار سردار کوچک معروف شده‌است.در حالی که که از لحاظ اندازه وسیع تر  از آب انبار سردار بزرگ می باشد.

آب‌انبار سردار در سال ۱۳۵۵ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۱۳۳۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آب انبار سردار کوچک در قزوین
آب انبار سردار کوچک در قزوین

دسترسی به آب انبار سردار کوچک

در انتهای جنوبی محله قملاق (به لهجه قزوینی، مغلواک) و شمال محله آخوند، جنب خیابان تبریز  شهر قزوین و به فاصله کمی در شمال بقعه سلطان سید محمد روبروی مدرسهٔ سردار واقع شده‌است.خیابان شهید انصاری (کوروش) پس از طرح توسعه به سمت غرب، از شمال این آب انبار عبور کرده‌است.که دسترسی گردشگران به این آب انبار و سایر آثار تاریخی بافت قدیم قزوین را آسان ساخته‌است.

سایر آب انبارهای شهر قزوین

آب انبار حاج کاظم، آب انبار حکیم، آب انبار سردار بزرگ، آب انبار پنجه علی، آب انبار جنب مسجد جامع کبیر، آب انبار حاجی بابا (خطیب)، آب انبار حاج ملا آقا، آب انبار حاج کریم، آب انبار رزگره کوچه، آب انبار شیشه گر، آب انبار خان، آب انبار لالو. آب انبار زنانه بازار و آب انبار آقا.

سایر اماکن دیدنی قزوین

کاخ چهلستون قزوین (عمارت کلاه فرنگی) – موزه خوشنویسی قزوین – سردر عالی قاپو قزویندریاچه اوان قزوین – قلعه الموت قزوین  باغ صفوی – خانه امینی ها قزوین (حسینیه امینی ها)کلیسای کانتور.

سخنی با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی ااماعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع 

ویکی پدیا

negahmedia.ir

مطلب پیشنهادی

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *