خانه / ایرانگردی / قزوین / قلعه الموت قزوین

قلعه الموت قزوین

به استان قزوین خوش آمدید. قلعه الموت یکی از مناطق تاریخی ابران با غkی فرهنگی به شمار می آید. الموت یکی از بخش های شهر قزوین می باشد. الموت از نظر جغرافیایی بین دو کوه قرار گرفته است.این کوهستان ها یادگار بسیاری از قلعه ها و مکان های مذهبی و آموزشی است.در منطقه کاروان سراهایی نیز از قدیم به جای مانده است. قلعه الموت از اماکن تاریخی قزوین محسوب می شود.

قلعه الموت
قلعه الموت

توضیحی در مورد منطقه الموت

الموت در شمال شهر قزوین و منطقه ای کوهستانی در میان کوه های الموت، طالقان، و دره الموت (مسیر الموت رود) است.از شمال غرب به مازندران و رامسر، از جنوب به کوه های طالقان و آبیک و از جنوب غرب به قزوین و از غرب به ابهر و طارم سفلی محدود است.قسمتی از کوه های البرز که دره الموت را محصور کرده است به دلیل ویژگی های خاص طبیعی و رودهای متعدد با آبدهی های کم و زیاد جریان دارد.در این منطقه چشمه های متعدد معدنی و درمانی نیز وجود دارد.قلعه الموت مهمترین میراث باستانی و تاریخی این منطقه حتی استان قزوین به شمار می رود.قلعه های الموت محل تبلیغ مذهب اسماعیلیه به رهبری حسن صباح و جانشینان بوده است.در این پست به معرفی کامل قلعه الموت پرداخته ایم.

قلعه الموت

این قلعه از تهران ۴ ساعت و از شهر قزوین ۲/۵ ساعت فاصله دارد. قلعه الموت در شمال غربی قزوین قرار  دارد. برای بازدید از قلعه الموت می بایست از جاده باریک کوهستانی پر پیچ و خم عبور کنید. آثار قلعه الموت را می توان در روستای گارزخان و بر بلندای کوه مشاهده کرد. از پله های قلعه الموت بالا می رویم و با مناظری از طبیعت و آثار به جای مانده از دوره اسماعیلیان به قلعه می رسیم. به طور کلی قلعه الموت دو قلعه بالا و پایین را در بر میگیرد. و بصورت بنای سترگی برفراز صخره ای سنگی بنا شده است. و دیوارهای چهارگانه آن به تبعیت .این قلعه یکی از اماکن دیدنی قزوین به شمار می آید.

مشخصات امنیتی قلعه الموت

راه های ورودی به برای دسترسی به قلعه یکی از نکات مهم در طراحی و ساخت یک بنای حکومتی است. از نکات جالب قلعه الموت داشتن یک راه دسترسی (یک درب ورودی) به داخل است. همچنین از لحاظ گزینش منطقه برای در امان ماندن از حملات دشمنان در یک منطقه امن قرار گرفته است. در دامنه جنوبی کوه خندق وسیعی کنده شده است. تا راه نفوذ به قلعه بسته شود. در سایر دامنه ها هم خندق هایی ایجاد شده است تا امکان تردد از بین برود. از همه مهمتر دور تا دور قلعه الموت پرتگاه است.

مشخصات عمومی قلعه الموت

این قلعه از دوبخش غربی و شرقی تشکیل شده است. قسمت غربی این قلعه دارای ارتفاع بیشتری است. که جورقلا (قلعه بالا) و پیلا قلا (قلعه بزرگ) نامیده شده است.

معماری و مصالح به کار رفته درقلعه الموت

طول قلعه الموت حدود ۱۲۰ متر و عرض ان بین ۱۰ تا ۳۵ متر متغبر است. دیوار شرقی قلعه بالا یا همان قلعه بزرگ از سنگ و ملاط گچ ساخته شده است. طول دیوار حدود ۱۰ متر و ارتفاع بین ۴ تا ۵ متر است. در طرف جنوب، در داخل صخره اتاقی کنده شده که محل نگهبانی بوده است. در جانب شرقی این اتاق دیواری به ارتفاع ۲ متر وجود دارد که پی آن در سنگ کنده شده و پشت آن نیز از سنگ گچ بنا شده است. نمای این قسمت از بنا آجری می باشد.

اتاق ها و حوض های قلعه الموت

در قسمت شمال غربی قلعه بالا نیز دو اتاق در داخل سنگ کنده شده است. در اتاق اول قلعه الموت چاله آب کوچکی قرار دارد که اگر آب آن را کاملا تخلیه کنند دوباره از آب پر می شود. احتمال  این وجود دارد که چاله با حوض حوض جنوبی ارتباط داشته باشد. در پای این اتاق دیوار شمالی قلعه به طول ۱۲ متر و پهنای ۱ متر قرار دارد که از سطح قلعه پایین تر واقع شده است. این قسمت از قلعه الموت پرتگاه مخوفی دارد. در قسمت جنوب غربی قلعه حوضی به طول ۸ متر و عرض ۵ متر در سنگ کنده شده که هنوز هم بر اثر بارندگی های زمستان و بهار پر از آب می شود. در گوشه جنوب غربی این حوض، درخت تاک کهنسالی که همچنان سبز و تنومند هست دیده می شود.

محل زندگی حسن صباح و پیروانش در قلعه الموت

مکانی که در قسمت فوق اشاره شد، به احتمال زیاد محلی است که حسن صباح مدت ۳۵ سسال در آن زندگی کرد و به رهبری پیروان خود مشغول بود. در قسمت شرقی قلعه الموت، پاسداران و محافظان و خانواده های آن ها ساکن بودند. در حال حاضر آثار کمی از دیوارهای جنوبی این قسمت باقی مانده است. محل نگهداری احشام و چهارپایان متعلق به ساکنان قلعه در قسمت شمالی این دیواره بوده که ۱۰ آخور در داخل سنگ کنده شده است. چند اتاق نیز در سنگ ساخته شده که برای امورات دیگری مورد استفاده قرار می گرفت.

سایر قسمت های قلعه الموت

به غیر از آثار دیوار جنوبی، دیوار غربی این قسمت به ارتفاع ۲ متر همچنان پابرجاست. اما از دیوار شرقی چیزی باقی نمانده است. در این قسمت، سه آب انبار کوچک در دل سنگ کنده اند و چند اتاق نیز در سنگ ساخته شده است که در حال حاضر ویران شده اند. مابین دو بخش قلعه الموت یعنی قلعه بالا و پایین میدانگاهی وجود دارد که گرداگرد آن، دیواری محوطه قلعه الموت را به دوقسمت تقسیم کرده است. در حال حاضر در میان میدان آثار فراوانی به صورت توده های سنگ و خاک مشاهده می شود. که بی شک باقی مانده بناها و ساختمان فراوانی است که در این محل وجود داشته که در حال حاضر ویران شده است.

 

مطلب پیشنهادی

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *