خانه / گردش کوتاه / گردش کوتاه در روستای زرآباد قزوین

گردش کوتاه در روستای زرآباد قزوین

گردش کوتاه در روستای زرآباد قزوین. شاید کسانی که ساکن شهر هستند هیچوقت راضی نباشند تا در روستا زندگی کنند. این امر به دلیل کمبود امکانات و کوچک بودن محیط روستا می باشد. اما روستاها نیز مزایایی دارند که می شود گه گاه با گردشی کوتاه در روستاها از آن ها بهره مند شد. برخورداری از مناظر زیبای طبیعی و چشم‌نواز، نبود آلودگی‌های صوتی و در عوض زمزمة جریان آب و برخورد باد با شاخ و برگ درختان، آوای پرندگان، بانگ خروس، عوعوی سگ گله و نوای دل‌انگیز احشام، سلامت آب و هوا و گوارایی و پاکی آن‌ها، امکان استفاده از موهبت پیاده‌روی در کوچه پس کوچه‌های روستا، رفتن بر سر مزارع و … همگی نشان دهنده زندگی آرام و سالم در روستاهاست.

بنابراین می توان در ایام تعطیل و اوقات فراقت به روستاهای نزدیک شهرمان برویم و کمی خودمان را از هیاهوی شهر ها دور کنیم. یکی از روستاهای زیبای استان قزوین روستای زرآباد قزوین است. در این پست اطلاعاتی در مورد نحوه دسترسی، جاذبه های گردشگری، سوغاتی و صنایع دستی، تفریحات و  گردشگری، اماکن دیدنی نزدیک، فرهنگ و آداب و رسوم و غداهای محلی این روستا قزوین ارائه شده است. روستای زرآباد قزوین از روستاهای دیدنی قزوین به شمار می رود.

برای اگاهی از اطلاعات مهم دسترسی به روستای زرآباد قزوین اینجا را کلیک کنید.

روستای زر آباد قزوین یکی از جاذبه های گردشگری این استان
روستای زر آباد قزوین یکی از جاذبه های گردشگری این استان

موقعیت روستای زرآباد

زرآباد روستایی است در استان قزوین واقع در دهستان معلم کلایه بخش الموت شرقی. خدود ۲ ساعت و نیم از قزوین زمان نیاز داریم تا به روستای زرآباد برسیم. فاصله این روستا تا شهر قزوین حدود ۷۵ کیلومتر می باشد. 

زبان مردم روستای زرآباد قزوین

 مردم این روستا قزوین نیز به زبان تاتی سخن می گویند. مهمترین روستاهای استان قزوین که زبان تاتی در آن ها رایج است روستاهای آتان و اندجمی باشد. البته لازم به ذکر است اهالی این روستا نیز به زبان فارسی نیز سخن می گویند.

زرآباد روستایی در شمال شهرستان قزوین و در منطقه الموت، بخش رودبار الموته. این روستا در نزدیکی دریاچه اوان واقع شده. روستای زرآباد به واسطه داشتن درخت چنار خونبار معروفه. دراطراف زرآباد، روستاهای اوان، زواردشت و ازگنین قرار گرفته است.

قدم زدن و حس آرامش مطلق در روستای زرآباد

کوچه باغ های زیبا و نمای کلین خانه ها، عطر صمیمیت و سادگی را در روستای زرآباد می پراکند. در این روستا فضاهای زیستی مردم، تحت تاثیر نوع فعالیت های اقتصادی انسان شکل گرفته است. مصالح به کار رفته در خانه های قدیمی شامل سنگ، گل، چوب و خشت است، اما در ساخت خانه ها و پناهای جدید از آجر، گچ، سيمان و آهن استفاده شده است.

روستای زر آباد قزوین یکی از روستاهای دیدنی استان قزوین
روستای زر آباد قزوین یکی از روستاهای دیدنی استان قزوین

مناظر طبیعی منطقه و چشم اندازهای سرسبز باغ های وسیع ، نمای زیبای دریاچه اوان و حواشی آن، کوههای بلند کم نظیر، مراتع فنی در دامنه های پر شيب و جویبارها و چشمه سارهای زلال به خصوص در فصول بهار و تابستان از جمله جاذبه های طبیعی این روستا به شمار مي آيند. از جمله جاذبه های دیدنی و تاریخی حمام قدیمی این روستا ست.

طبیعت زیبای روستای زرآباد

با فرا رسیدن فصل بهار و رویش درختانی از قبیل زرشک، بادام کوهی و بنه و گیاهان دارویی از قبیل گل گاوزبان، بومادران، کنگر، شب بوه گل مریم، قدومه، درمنه کاکوتی ترنجبین، گون و انواع گلهای وحشی رنگین، چشم اندازهای زیبایی در محدوده روستای زرآباد خلق می شود.

مهمترین صنایع دستی روستای زرآباد بافت گلیم میباشد. تار گلیم های بافت این روستا ازنخ پنبه و پود آنها از نخهای پشمی رنگی است. گلیم های تولید شده در تراماد غالبأمورد استفاده خود تولید کنندگلت قرار می گیرد و فقط در موارد خاصی برای فروش به شهر عرضه می شود. بازدید کنندگان و گردشگران می توانند از صنایع دستی و محصولات باغی مانند  فندق، گردو به عنوان سوغاتی از روستا تهیه کنند.

اهالی خونگرم و مهربان روستای زر آباد قزوین
اهالی خونگرم و مهربان روستای زر آباد قزوین

انواع  غذاهای محلی روستای زرآباد

از انواع غذاهای محلی روستای زرآباد می توان به فسنجان، انواع آش و آبگوشت محلی اشاره کرد.

امکانات روستا

این روستا دارای مدرسه ابتدايى، مسجد، خانه بهداشت، آب، برق، تلفن و جاده آسفالته مناسب است.

شب مانی و اقامتگاه گردشگری

برای گردشگران نیز زائرسرای امامزاده (که در مجاورت آن بنا شده و اخیرٍا نیز مورد بازسازی و مرمت قرارگرفته است) تعدادی باغ، ویلا و سوئیتهای محلی با امکانات متفاوت آماده پذیرایی از مهمانان می باشند.

سایر روستاهای دیدنی قزوین

روستای آتان، روستای اکوجان، روستای یله گنبد و روستای اندج از روستاهای دیدنی استان قزوین به شمار می روند.

اطلاعات لازم:

فاصله روستا تا مرکز استان (۷۵ کیلومتر)
فاصله روستا تا نزدیکترین شهر (۱۵ کیلومتر)
نوع و کیفیت جاده ارتباطی: جاده آسفالته.

نام روستا زرآباد
استان قزوین
آدرس
قزوین، الموت شرقی، معلم کلایه، روستای زرآباد
فاصله از شهر قزوین ۷۵ کیلومتر
مدت زمان لازم از شهر قزوین ۲ ساعت و نیم
فاصله روستا تا نزدیکترین شهر  (۱۵ کیلومتر)
کیفیت جاده ارتباطی جاده آسفالته
امکانات اقامت و سب مانی دارد
خانه بهداشت دارد
آب دارد
برق دارد
تلفن
دارد
سوغاتی
پوشش شبکه
دارد
محصولات و سوغات محلی
فندق، گردو  محصولات باغی. گليم به عنوان صنايع دستى
بهترین زمان بازدید
بهار و تابستان
نزدیکترین جاذبه های گردشگری
دریاچه اوان

منابع

ویکی پدیا

qchto.ir

کتاب راهنمای گردشگری روستاهای ایران ۱- نوشته حسن زنده دل و دستیاران

مطلب پیشنهادی

گردش کوتاه از روستای حصار قزوین

گردش کوتاه در روستای حصار قزوین

روستای حصار در استان قزوین قرار دارد. البته روستاهایی با این نام نیز در استان های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *