خانه / ایرانگردی / آذربایجان شرقی / کلیسای کاتولیک (عذرای توانا) تبریز

کلیسای کاتولیک (عذرای توانا) تبریز

کلیسای کاتولیک (عذرای توانا) تبریز یا کلیسای عذرای توانا در کوچه در کوچه میارمیار، پشت پاساژ پهلوی واقع شده است. این کلیسا در سال ۱۹۱۰ م ، به هزینه یک ثروتمند فرانسوی  به نام “اوژن بوره” بنا گردیده است و شیوه گوتیک دارد. اغلب کلیساهای جهان به شکل صلیب ساخته شده اند. اما معماری این کلیسا به شکل مستطیل است. این بنا در زمینی به ابعاد ۱۰*۲۰ احداث گردیده است. تمام این بنا آجری است. کف تالار اجتماعات آن پنج پله بالاتر از کف حیاط است. پله پنجم به صورت سکوئی درست شده که همسطح با پای در ورودی کلیساست. . این در از چوب گردو ساخته شده، قریب ۳ متر بلندی و دو متر عرض دارد. در بالای آن، گچ بری زیبایی، حضرت مریم را در وسط ده فرشته مقدس نشان می دهد. بلندی برجسته ترین نقطه این گچ بری بیست سانتیمتر است. این اثر هنری در سال ۱۹۲۳ م، به وسیله فرانس کوردون فرانسوی تهیه گردیده است.

کلیسای کاتولیک (عذرای توانا) تبریز
کلیسای کاتولیک (عذرای توانا) تبریز

در ورودی به دهلیز کوچکی باز می شود که در روبروی آن، در بزرگ تالار اجتماعات کلیسا قرار گرفته است و در سوی راست و چپ، دو راهرو باریک یکی به در اطاقی بزرگ و دیگری به در پله های اطاقک دسته کر یا سرود خوانان مذهبی واقع در بالای اطاقک سرود خوانان واقع شده است. تالار اجتماعات کلیسا به شکل مستطیل است. چهارده ستون سفید رنگ   بسیار زیبا دارد. این ستونها در دو ردیف کشیده شده اند، نیمستونی نیز در محاذات هریک از آنها، روی دیوارهای طولی تالار ساخته شده است. همه ستونها، سرستونهائی به شیوه مرکب رو می دارند و و پایه طاقهای جناغی قسمتهای مختلف تالار اجتماعات برروی آنها قرار گرفته است. در کل این تالار در عین سادگی جلوها و خصوصیات هنری بیشتری برخوردار است و فردی که نظاره گر این بنا است هرچه بیشتر در این مکان توقف کند بیشتر به ارزش هنری آن پی خواهد برد.تالار نسبتا بزرگ این کلیسا ۱۷ پنجره دارد، عموما بلند و کم عرض هستند. سه پنجره در محراب این کلیسا تعبیه شده است. جلو آنها تابلوی رنگ روغنی بسیار بزرگی نصب شده است. ا این تابلو در سال ۱۸۹۵م، توسط نقاشان فرانسوی در پاریس  ترسیم شده است.این تابلو تعدادی از فرشتگان را نشان می دهد که بر بال ابرها نشسته و مشغول سیر در آسمانها هستند.

کلیسای کاتولیک (عذرای توانا) تبریز
کلیسای کاتولیک (عذرای توانا) تبریز

در جلوی تابلو مزبور، مجسمه تقربیا بزرگی از حضرت مریم قرار گرفته که تاجی برسر دارد، روی کره زمین ایستاده و کره ای کوچک در دست گرفته که صلیبی برنزی در قطب آن قد برافراشته است. در پای مجسمه حضرت مریم، میز نرده داری نهاده اند که در وسط آن صلیبی بزرگ و در هر طرف آن ازراست و چپ سه شمعدان یک شاخه و یک شمعدان ده شاخه برنزی گذاشته شده است. هر یک از شمعدانهای ده شاخه را یک مجسمه فرشته یا به عبارت دیگر مجسمه انسانی بالدار با دو دست نگهداشته است. دو مجسمه دیگر نیز در کلیسا وجود دارد، ظاهرا یکی مجسمه حضرت عیسی است و یکی مجسمه یکی از قدسین که عیسی مسیح کودک را در بغل گرفته است. تابلو های متعددی را نیز به دیوارهای کلیسا نصب کرده اند همه روغنی و دارای سبک کلاسیک اند. موضوع این تابلو ها، حضرت عیسی، حواریون و پرواز فرشتگان در دور و برآنهاست. اغلب این تابلوها در فرانسه ترسیم یافته اند وتاریخ ترسیم آنها بین ۱۹۰۰ و ۱۹۲۶ م، اثاث این کلیسا هم مانند سایر کلیسا ها تعدادی نیمکت، چند چهلچراغ و آویزه چراغ برقی نیز از سقف کلیسا آویخته شده است. میز اعتراف در کلیساهای دیگر وجود ندارد. کاتولیکها پیرو پاپ هستند و ه گناهکار کاتولیک باید آخر سال در پشت این میز، پیش کشیش در پای مجسمه مسیح یا مریم زانو بزند و به گناه خود اعتراف بکند، تا هم خدا از او بگذرد، هم کشیش اورا عوض پاپ ببخشد وهم عقده دل کاتولیک گنهکار بدین وسیله خالی شود و از عذاب وجدان رهایی یابد.

کلیسای کاتولیک (عذرای توانا) تبریز
کلیسای کاتولیک (عذرای توانا) تبریز

توضیحی مختصر در مورد معماری گوتیک

معماری گوتیک، یکی از سبک‌ها و دوره‌های تاریخی معماری است. این سبک، یک سبک مذهبی است که همواره در خدمت کلیسا بوده است . هنر معماری گوتیک در میان سال‌های ۱۱۳۷ و ۱۱۴۴ (میلادی(در جریان بازسازی کلیسای سن-دنی فرانسه پا به عرصه وجود گذاشت و تا اواسط قرن شانزدهم میلادی در اروپا معمول بود..یکی از ویژگی‌های معماری گوتیک، قوس نوک تیز است. این نوع طاق قبل از این‌که در معماری قرون وسطی به کار گرفته شوند، در شرق نزدیک، در زمان پیش از اسلام و نیز معماری اسلامی استفاده می‌شد. در نتیجه به نظر می‌رسد که معماری شرق نزدیک و خاورمیانه برای بناهای فرانسه مانند کلیسای جامع Autun الهام‌بخش بوده است.در غیر این صورت به سبک رومی هست. در کلیسای کاتولیک تبریز نیز از این نوع معماری استفاده شده است.

نکته :

در وبلاگ ها به این نکته اشاره شده که “وازرت ارشاد تبریز از تمامی کلیساهای سطح شهر تعهد نامه کتبی گرفته است که هیچ ایرانی غیر ارمنی حق ورود به کلیسا و یا حتی تهیه عکس از آن را ندارد و باید به بخش اقلیت های مذهبی این اداره رفته و اجازه نامه کتبی بگیرد.

سخنی با خواننده عزیز:

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به صورت متنی و … دارید لطفا با گروه هورا تور در میان بگذارید تا بتوانیم اطلاعات جامع تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

ایمیل :

horatour.info(at)gmail.com

تلگرام :

 ۰۹۳۸۳۸۹۴۳۳۲

جمع آوری اطلاعات : سایت horator.ir  (هوراتور)

منابع :

کتاب آثار باستانی آذربایجان- تالیف : عبدالعلی کارنگ

ویکی پدیا

tabriz2018.org

مطلب پیشنهادی

روستای آستمال اذربایجان شرقی

روستای آستمال

کشور ایران کشوری است پهناور و وسیع و چهار فصل. هر گوشه از این کشور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *