خانه / ایرانگردی / زنجان / کاروانسرای شعبان (شابان) در بازار زنجان

کاروانسرای شعبان (شابان) در بازار زنجان

کاروانسرای شعبان (شابان) در بازار زنجان

این کاروانسرا در شهر زنجان و در محله قدیمی دباغها قرار گرفته است. ورودی صلی این محله از خیابان سعدی جنوبی می باشد. چندین کاروانسرا در این محله وجود دارد که تعدادی فعال بوده و تعدادی هم تخریب شده است و برخی هم به تغییر کاربری داده اند. که در همسایگی شرقی کاروانسرای گیلک قرار دارد.

حاج حسن اساسی که در ضلع شرقی خیابان امام صدر امروزی قرار داشته و این کاروانسرا امروزه به مسجد تبدیل شده است. به دلیل قدیمی بودن و از بین رفتن کاربری اصلی و تبدیل این مکان به مسجد اطلاعات بیشتری در دسترس نیست. در صورتی که  اطلاعات بیشتری از کاروانسرای شعبان (شابان) لطفا با گروه هورا تور در میان بگذارید.

نام سراها و کاروانسراهای مهم بازار زنجان

در این قسمت مهمترین سراهای این بخش نام برده می شود. ۱-سرای حاج علی قلی. ۲-سرای حاج کربلایی علی. ۳-سرای ناصریه، ۴-سرای بهجت. ۵-سرای مشهدی علی. ۶-کاروانسرای شعبان (شابان) ۷-سرای حاج شامی بالا ۸-سرای حاج شامی پایین ۹-سرای دخان. ۱۰-سرای گیلک.۱۱-سرای روغنی. ۱۲-سرای شاپوری. ۱۳-سرای تیرچیلر (انگورانی). ۱۴-یوسفعلی پناهی. بحرینی ۱۵٫–سرای قجر رضا از سراها و کاوانسراهای مهم بازار زنجان می باشند.

سخنی با خواننده عزیز

مطالب مربوط به این پست برگرفته از کتاب   کتاب مجموعه بازار بزرگ زنجان – زمینه ها و سیر تحولات فرهنگی، تاریخی – اجتماعی موثر بر شکل گیری آن – نویسنده و مولف : علی نور اللهی) می باشد. توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد اماکن دیدنی و تاریخی بازار زنجان این کتاب را مطالعه فرمایید.

 امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع شده باشد.هرچند که در دنیای مجازی نمی توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد.در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به صورت متنی و … دارید لطفا با گروه هورا تور در میان بگذارید.تا بتوانیم اطلاعات جامع تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم.از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

استان زنجان دارای جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیاری است. گنبد تاریخی سلطانیه بزرگترین گنبد آجری جهان در این استان و در شهر سلطانیه قرار دارد. شهر زنجان از قدیمی‌ترین شهرهای ایران هست.بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین بازارسرپوشیده ایران. در دل این شهر تاریخی جای گرفته. مسجد جامع زنجان (مسجد سید) و مسجد چهل ستون و مسجد سید فتح‌الله زنجان نیز در نزدیکی این سرا قرار دارد. در این شهر اماکن دیدنی تاریخی و گردشگری دیگری نیز وجود دارد. همانند رختشوی‌خانه زنجان. حمام‌های قدیمی. مساجد قدیمی، کاروانسراها همانند کاروانسرای ملک، سرای حاج علی قلی وموزه مردان نمکی وغیره.

گردآوری اطلاعات: سایت هوراتورwww.horatour.ir  

منابع

 کتاب مجموعه بازار بزرگ زنجان – نویسنده و مولف : علی نور اللهی.

تشکر فراوان از زحمات و مشاوره‌های بی‌دریغ جناب آقای محمد علویون. از کسبه‌های قدیمی و معتمد  بازار زنجان.

مطلب پیشنهادی

سرای سندانی در بازار بزرگ زنجان

سرای سندانی در بازار بزرگ زنجان

سرای سندانی در بازار بزرگ زنجان و در قسمت بازار بالا قرار گرفته است. این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *