خانه / ایرانگردی / زنجان / کاروانسرای بکندی در بازار زنجان

کاروانسرای بکندی در بازار زنجان

به شهر زنجان خوش آمدید. در این پست به معرفی کاروانسرای بکندی در بازار بزرگ زنجان پرداخته ایم.نام سرا ها و کاوانسراهای بازار بزرگ زنجان در ادامه مطلب اشاره شده است. کاروانسرای بکندی در قسمت بازار پایین و در جنوب سرای حاج جواد قرار داشته.امروزه بوسيله خیابانی از این سرا يجاد شده است.بخش شمالی آن نیز بجای بخش تخریب شده سرای حاج جواد تعدادی کارگاه ایجاد شده است. دارای ابعاد ۶۸ در ۶۲ متر می باشد. به نظر می رسد در قسمت شرقی نیز دارای ورودی هایی بوده که به کوچه فرعی شرقی بنا منتهی می شده است.

امروزه تمام حجره های اطراف صحن مرکزی این سرا تخریب شده است.فقط سردر و دالان غربی آن که دارای پوشش آجری هلالی شکل با طاق های کجاوه ای ایجاد شده است.در هر طرف این دالان که بصورت یک طبقه ایجاد شده دو اطاق تعبیه شده است.امروزه درب چوبی این بنا تعویض شده و به جای آن درب آهنی بزرگی کار گذاشته اند.که بر پیشانی آن بر روی مرمر زرد سوره مبارکه آن یکاد کنده کاری شده است، در ضلع جنوبی این سرا بقایای چندیت حجره مخروبه دیده می شود این سرا نیز با مصالح أجر و خشت کار شده است.

نام سراها و کاروانسراهای مهم بازار زنجان

در این قسمت مهمترین سراهای این بخش نام برده می شود. ۱-سرای حاج علی قلی. ۲-سرای حاج کربلایی علی. ۳-سرای ناصریه، ۴-سرای بهجت. ۵-سرای مشهدی علی. ۶-سرای حاج شعبان ۷-سرای حاج شامی بالا و ۸-سرای حاج شامی پایین  ۹-سرای دخان. ۱۰-سرای گیلک.۱۱-سرای روغنی. ۱۲-سرای شاپوری. ۱۳-سرای تیرچیلر(انگورانی). ۱۴٫-یوسفعلی پناهی. بحرینی ۱۵٫-سرای قجر رضا از سراها و کاوانسراهای مهم بازار بزرگ زنجان می باشند.

سخنی با خواننده عزیز:

مطالب مربوط به این پست برگرفته از کتاب کتاب مجموعه بازار بزرگ زنجان – زمینه ها و سیر تحولات فرهنگی، تاریخی – اجتماعی موثر بر شکل گیری آن – نویسنده و مولف : علی نور اللهی) می باشد. توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد اماکن دیدنی و تاریخی بازار زنجان این کتاب را مطالعه فرمایید.

 امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به صورت متنی و … دارید لطفا با گروه هورا تور در میان بگذارید تا بتوانیم اطلاعات جامع تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

گردآوری اطلاعات: سایت هوراتورwww.horatour.ir  

منابع :

 کتاب مجموعه بازار بزرگ زنجان – نویسنده و مولف : علی نور اللهی

تشکر فراوان از زحمات و مشاوره های بی دریغ جناب آقای محمد علویون  از کسبه های قدیمی و معتمد  بازار زنجان

مطلب پیشنهادی

سرای سندانی در بازار بزرگ زنجان

سرای سندانی در بازار بزرگ زنجان

سرای سندانی در بازار بزرگ زنجان و در قسمت بازار بالا قرار گرفته است. این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *