خانه / ایرانگردی / زنجان / مسجد نجفی میرزایی زنجان

مسجد نجفی میرزایی زنجان

مسجد نجفی میرزایی زنجان

مسجد نجفی میرزایی زنجان در بافت بازار شهر زنجان (بازار پایین قرار دارد). این بنای مذهبی توسط میرزاحسین میرزایی از نوادگان حاج ابوالقاسم موسوی ساخته شده. که بعدها به نام امام جماعت آن مسجد نجفی میرزایی نامیده می شود. مسجد نجفی میرزایی شهر زنجان که در گذشته به مسجد مسگرها یا آهنگران نیز معروف بوده. از نوع مساجد چهل ستونی یا شبستانی است.که شبستانهای آن در ضلعهای جنوبی و غربی میانسرا قرار دارد. طاق تویزه های شبستان جنوبی که به نسبت قدیمی تر از بخشهای دیگر بناست.دارای قوس هلالی است.که بر روی ستونهای سنگی با سر ستونه مکعبی و بدنه صاف قرار دارند. تزئینات این بخش شامل تزئینات ساده آجرچینی و کاشیکاری با طرح های هندسی زیبا است.

آب انبار مسجد نجفی میرزایی زنجان

همچنین در انتهای ضلع شرقی میانسرای مسجد نجفی میرزایی شهر زنجان آب انباری وجود دارد. که زمان ساخت و الحاق آن به مجموعه بنا به نوعی بر ما نامعلوم می باشد. لازم به ذکر است در اکثر مساجد شهر زنجان. در کنار یا داخل مساجد آب انباری به منظور رفع نیاز وجود دارد.

مطالب مربوط به این پست برگرفته از کتاب. (کتاب مجموعه بازار بزرگ زنجان، زمینه ها و سیر تحولات فرهنگی. تاریخی اجتماعی. موثر برشکل گیری آن. نویسنده و مولف: علی نوراللهی) می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اماکن تاریخی بازار زنجان این کتاب را مطالعه فرمایید. 

سخنی با خواننده عزیز:

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد.در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به صورت متنی و غیره. دارید لطفا با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

شهر زنجان از قدیمی ترین شهر های ایران می باشد. بازاربزرگ و تاریخی زنجان. بزرگترین و طولانی ترین بازارسرپوشیده ایران. در دل این شهر تاریخی جای گرفته. در این شهر اماکن دیدنی تاریخی و گردشگری دیگری نیز وجود دارد. همانند رختشویخانه زنجان. حمام های قدیمی.مساجد قدیمی، کاروانسراها وموزه مردان نمکی وغیره.

ایمیل :

horatour.info(at)gmail.com

شماره همراه و تلگرام :

۰۹۳۸۳۸۹۴۳۳۲

گردآوری اطلاعات: سایت هوراتورwww.horatour.ir  

منابع :

 کتاب مجموعه بازار بزرگ زنجان – نویسنده و مولف : علی نور اللهی.

تشکرفراوان از زحمات و مشاوره های بی دریغ جناب آقای محمدعلویون. از کسبه های قدیمی و معتمد  بازار زنجان.

 

مطلب پیشنهادی

کاروانسرای حاج فرج عباسیون در بازار زنجان

سرای حاج فرج عباسیون واقع در بازار بزرگ زنجان

به شهر زنجان خوش آمدید. سرای حاج فرج عباسیون در بازار بزرگ زنجان. و در قسمت بازار بالا قرار گرفته است. این سرا در شرق سرای تیرچی لر و در روبروی امامزاده سید ابراهبم در خیابان توحید واقع شده است. دالان ورودی این سرا در وسط ضلع شمالی بنا به خیابان توحید باز می شود. همچنین مانند سراهای همجوار در ضلع جنوبی دارای ورودی بوده.، که دسترسی محلی به سرا را فراهم می آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *