خانه / ایرانگردی / زنجان / مسجد عباس قلی خان زنجان

مسجد عباس قلی خان زنجان

مسجد عباس قلی خان زنجان

به شهر زنجان خوش‌آمدید. مسجد عباس قلی خان زنجان. در محله قدیمی عباسقلی خان واقع در بافت تاریخی شهر زنجان قرارگرفته. مسجد عباس قلی خان زنجان یکی از قدیمی‌ترین بناهای مذهبی شهر زنجان است. در این پست سعی بر آن شده. تا توضیحات مختصری در مورد مسجد عباس قلی خان زنجان ارائه شود. این توضیحات در مورد تاریخچه و نوع معماری مسجد عباس قلی خان زنجان می‌باشد. این مسجد با سبک چهل‌ستونی ساخته‌شده است. فاقد ورودی و صحن و میان سرای مرکزی می‌باشد. این مسجد در چهارراه انقلاب زنجان و در مسیر چهارراه انقلاب به چهارراه سعدی واقع‌شده است.

مسجد عباس قلی خان زنجان در نزدیکی بازار بزرگ زنجان و بنای تاریخی رختشویخانه قرارگرفته است.
گردشگران می‌توانند در حین بازدید از مسجد عباس قلی خان زنجان از بازار بزرگ زنجان و طولانی ترین بازار مسقف ایران و رختشویخانه زنجان نیز دیدن فرمایید. به دلیل قرار گرفتن این مسجد درنزدیکی بازار. بازدیدکنندگان عزیز می‌توانند بعد از تماشای این مسجد. از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین بازار مسقف ایران دیدن فرمایند. این مسجد به شماره ۲۳۷۴ مورخ ۱۴/ ۴ /۷۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نوع معماری و ساخت مسجد عباس قلی خان زنجان

مسجد عباسقلی خان زنجان دارای دو صحن و شبستان زیبا است. این نوع صحن و شبستان بسیار دیدنی است. طاق و تویزه های هلالی و شکیل آن بر روی ستون های مدور قطور، استوار شده است.

تزئینات مسجد عباس قلی خان زنجان

تزئینات این بنای مذهبی محدود می شود. به مختصر تزئینات آجر کاشی بر روی بدنه طاق ها و همچین محراب که با کاشی کاری. زیبا با طرح های معقلی، جلوه و زیبایی شبستان را دو چندان کرده است.
بر روی بدنه ضلع شمالی شبستان مرکزی، تاریخ ۱۳۰۷ هجری قمری نقش شده که مربوط به زمان ساخت مسجد می باشد.

مسجد عباس قلی خان زنجان
مسجد عباس قلی خان زنجان

مسجد عباس قلی خان زنجان در گذر تاریخ

مسجد عباس قلی خان زنجان  مانند بسیاری از ابنیه تاریخی دربستر زمان و طی حوادثی ساخته شده است.     
این مسجد در ارتباط با رویدادهایی ازتاریخ کشورما و در دوره ای ازدوران های فرهنگی این سامان شکل گرفته و موجودیت پیدا کرده است.

قائله بابیها که در ماه مه ۱۸۵۰ میلادی برابر با ۱۲۶۶ هجری قمری. در این شهر رخ داد.
در پی آن دامنه نزاع از حدود مباحثه و مجادله کلامی و فکری خارج‌شده است. درنتیجه به جنگ تمام‌عیار خانگی در کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر بدل شد.

سرانجام دربرخورد و نزاع با قوای دولتی در سال ۱۲۶۷ هجری قمری. و کشته شدن ملا محمد على حجت زنجانی سرکرده آنها به همراه یکهزار ونهصدتن از مردان این آشوب سرکوب شد. دریک طیف مسجد عباسقلی خان یکی از منتفذین و فاتحان این جنگ به میمنت این پیروزی عقیدتی این مسجد را ساخت. و یکی از مکانهای استقراری و اجتماعی بابیها که در مجاورت و ضلع جنوبی با مسجد مضمحل و خراب شد. و بخشی از آن به حدود و ثغور مسجد پیوست.

سخنی با خواننده عزیز:

مطالب مربوط به این پست برگرفته از کتاب (کتاب مجموعه بازار بزرگ زنجان.زمینه‌ها و سیرتحولات فرهنگی،تاریخی،اجتماعی.مؤثر برشکل‌گیری آن. نویسنده ومؤلف: علی نوراللهی)می باشد. توصیه می‌شودبرای کسب اطلاعات بیشتردر مورد اماکن دیدنی وتاریخی بازار زنجان این کتاب را مطالعه فرمایید.

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

شهر زنجان از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است. بازار بزرگ و تاریخی زنجان. بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین بازار سرپوشیده ایران.در دل این شهر تاریخی جای گرفته. در این شهر اماکن دیدنی تاریخی و گردشگری دیگری نیز وجود دارد. همانند رختشوی‌خانه زنجان.حمام‌های قدیمی. مساجد قدیمی، کاروانسراها و موزه مردان نمکی و غیره.

ایمیل:

horatour.info(at)gmail.com

شماره همراه و تلگرام :
۰۹۳۸۳۸۹۴۳۳۲

گردآوری اطلاعات: سایت هوراتورwww.horatour.ir

منابع :

 کتاب مجموعه بازار بزرگ زنجان – نویسنده و مولف : علی نور اللهی.
تشکر فراوان از زحمات و مشاوره‌های بی‌دریغ جناب آقای محمد علویون. از کسبه‌ی قدیمی و معتمد  بازار زنجان.

 

مطلب پیشنهادی

کاروانسرای حاج فرج عباسیون در بازار زنجان

سرای حاج فرج عباسیون واقع در بازار بزرگ زنجان

به شهر زنجان خوش آمدید. سرای حاج فرج عباسیون در بازار بزرگ زنجان. و در قسمت بازار بالا قرار گرفته است. این سرا در شرق سرای تیرچی لر و در روبروی امامزاده سید ابراهبم در خیابان توحید واقع شده است. دالان ورودی این سرا در وسط ضلع شمالی بنا به خیابان توحید باز می شود. همچنین مانند سراهای همجوار در ضلع جنوبی دارای ورودی بوده.، که دسترسی محلی به سرا را فراهم می آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *