خانه / ایرانگردی / زنجان / بازی محلی قیش بازی در استان زنجان

بازی محلی قیش بازی در استان زنجان

به استان زنجان خوش آمدید. برای معرفی درست یک کشور، استان یا شهر تنها معرفی مشاهیر و اماکن تاریخی کافی نیست. بلکه معرفی فرهنگ و آداب و رسوم نیز به شناخت ما کمک می کند. بازیها و ورزش های بومی، محلی، سنتی بخشی از فرهنگ منطقه است. در این پست به معرفی یکی از ورزشهای و یا بازیهای محلی استان زنجان به نام قیش بازی پرداخته ایم. بازی محلی قیش بازی در استان زنجان از پر طرفداترین بازی ها در حال حاضر است. نحوه بازی در ادامه توضیح داده شده است.

مشخصات بازی محلی قیش بازی در استان زنجان

نام بازی: قیش بازی

تعداد بازیکنان: هشت نفر به بالا

سن بازیکنان: مقطع راهنمایی و بالاتر

محوطه بازیکنان: زمین هموار اندازه زمین به مساحت سی متر مربع به بالا (برحسب تعداد بازیکنان)

وسایل مورد نیاز: به تعداد بازیکنان یک تیم کمربند چرمی.

تذکر و خطاها در بازی: مهاجمان با کمربند حق زدن از کمر به بالا را ندارند.
توضیح نام بازی: توضیح: قیش بازی به معنای کمربند بازی است.

شرح و نحوه بازی محلی قیش بازی در استان زنجان

 ابتدا بین دو تیم برای تعیین گروهی که باید داخل دایره و تیمی که خارج از دایره قرار گیرد توافق یا قرعه کشی می شود. سپس کمربندها را با فاصله مساوی در داخل دایره به گونه ای قرار می دهند که یک سر آن نزدیک با روی خط محیط و سر دیگر آن (در حالت کشیده) به طرف مرکز از دایره سعی در ربودن کمربندها دارند، افراد داخلی باید مراقبت کنند که کمربندها ربوده نشوند، به همین منظور با پا می توانند مهاجمان را بزنند، اگر پای بازیکن مدافع بدون اینکه از دایره خارج شود، به بازیکن مهاجم اصابت کند گروه مهاجمان سوخته، و جای دو تیم عوض می شود. اما اگر مهاجمی بتواند بدون اینکه مورد اصابت پا قرار گیرد یکی از کمربندها را ببرد با آن به مدافعان حمله کند و فرصت مناسبی برای تیم مهاجم خواهد بود تا با تهدید و دور کردن مدافعان بقیه کمربندها را نیز بربایند.

بازی محلی قیش بازی در استان زنجان
بازی محلی قیش بازی در استان زنجان

سایر بازیهای محلی استان زنجان

۱-کلاه بردار ۲-یک خان دو خان ۳-(گاو، گوساله، پنیر، فینگیلی ) ۴-سنگی کله رو، وردار و در رو

سخنی با با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت.اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منبع 

کتاب ورزش های بومی، سنتی، محلی – نوشته غلامحسین حسن پور

مطلب پیشنهادی

کاروانسرای حاج فرج عباسیون در بازار زنجان

سرای حاج فرج عباسیون واقع در بازار بزرگ زنجان

به شهر زنجان خوش آمدید. سرای حاج فرج عباسیون در بازار بزرگ زنجان. و در قسمت بازار بالا قرار گرفته است. این سرا در شرق سرای تیرچی لر و در روبروی امامزاده سید ابراهبم در خیابان توحید واقع شده است. دالان ورودی این سرا در وسط ضلع شمالی بنا به خیابان توحید باز می شود. همچنین مانند سراهای همجوار در ضلع جنوبی دارای ورودی بوده.، که دسترسی محلی به سرا را فراهم می آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *