خانه / جهانگردی / باتومی شهر ساحلی گرجستان

باتومی شهر ساحلی گرجستان

 در ادامه مطالب مربوط به معرفی کشور گرجستان به معرفی شهر باتومی پرداخته ایم. باتومی یکی از شهر های زیبای کشور گرجستان به شمار می رود. این شهر در دوره هخامنشیان، از متصرفات پادشاهان هخامنشی شمرده می شد. شهر باتومی در جنوب غربی گرجستان و در ساحل دریای سیاه و در حدود ۲۰کیلومتری مرز ترکیه واقع شده است.  و از نظرمرکبات و چای منطقه حاصلخیزی محسوب میشود.

در حقیقت مرکز تابستانی کشور گرجستان محسوب می شود. این شهر در ماه های آپریل تا سپتامبر (فروردین تا شهریور) پذیرای بیشترین حجم مسافر است. در این فصل مسافران زیادی از کشورهای اطراف برای گذراندن تعطیلات خود راهی این شهر می شوند و همین پدیده برای گرجی های منطقه یعنی رونق کسب و کار. حتی بسیاری از اهالی جویای کار تفلیس هم این فرصت را غنیمت شمرده و تابستان خود را در باتومی سپری می کنند. در ادامه مطالب اطلاعاتی در مورد …. ارائه شده است.

باتومی شهر ساحلی کشور گرجستان
باتومی شهر ساحلی کشور گرجستان

بندر و خط راه آهن شهر باتومی

 گرجستان از طریق بندر باتومی ارتباطات تجاری و مسافرتی خود را با قاره اروپا انجام می دهد. این بندر با نماد دلفین، مرکز استان آجاراست. این شهر با دارا بودن بندری بزرگ نقطه پایانی خط راه آهن و خط لوله نفت با کو در منطقه قفقاز جنوبی محسوب میشود. 

اقتصاد و صنایع  شهر باتومی

صنایع فعال در این منطقه عبارتند از: کشتی سازی ، صنایع غذایی و تولید برق. باتومی هم اکنون بزرگترین بندر گرجستان محسوب می شود و ظرفیت پذیرش تانکرهایی تا حجم ۸۰۰۰۰تن را که شامل نفت اسیای مرکزی نیز می باشد ، دارا است. همچنین این شهر مرکز صادرات محصولات منطقه نیز می باشد. از سال ۱۹۹۵ظرفیت این بندر به تدریج بالا رفته تا سال ۲۰۰۱به ۸میلیون تن رسیده است. در آمد سالیانه این بندر بین ۲۰۰تا ۳۰۰میلیون دلار تخمین زده می شود .

از زمان تغییر قدرت در استان آجارا، باتومی مورد توجه سرمایه گذاران بین المللی قرارگرفته است. بطوری که قزاقها ۱۰۰میلیون دلار جهت خرید بیش از ۲۰هتل در استان اجارا سرمایه گذاری کرده اند. و پروژه ساخت چندین هتل دیگر در منطقه از سال ۲۰۰۷در دست اقدام است.

فرودگاه شهر باتومی

 فرودگاه بین المللی باتومی در ۲کیلومتری جنوب شهر باتومی واقع شده است. این فرودگاه یکی از سه فرودگاه گرجستان است که در سطح بین المللی در حال فعالیت هستند. فرودگاه بین المللی باتومی که در ۲۰کیلومتری شهر آرتوین ترکیه قرار گرفته است. از سال ۲۰۰۷طی تفاهمنامه میان ترکیه و گرجستان، به عنوان فرودگاه داخلی ترکیه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

بدین ترتیب پروازهایی که مسافران شهر آرتوین ترکیه را با خود به همراه دارند، در فرودگاه این شهر فرود آمده و مسافران خود را به داخل ترکیه ترانسفر می کنند.

منابع

سفری دیگر

fa.wikipedia.org

مطلب پیشنهادی

فرهنگ گرجستان

فرهنگ گرجستان

گرجستان کشوری است با فرهنگی بسیار غنی وباستانی با پیشینه ی چندهزارساله.دانش و شناخت آنها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *