خانه / گردش کوتاه / غار کتله خور کجاست؟

غار کتله خور کجاست؟

به استان زنجان و شهرستان خدابنده خوش آمدید. غار کتله خور یکی از زیباترین غارهای جهان به شمار می رود. غار کتله خور قبل از سال ۱۳۰۰ خورشیدی کشف شده‌است.و در سال ۱۳۳۰ توسط شخصی به نام آقای اسدلله جمالی زنجانی به ثبت رسیده‌است. حدود سال ۱۳۴۳ خورشیدی. کوهنوردان به علت طولانی بودن دهلیز ورودی و کوتاه‌بودن سقف آن. و مشکلات عبور و مرور و فقدان جاذبه‌های، غارسنگی بی‌اهمیت جلوه شد. ولی در سال ۱۳۶۵ گروهی مجهز از غارنوردان زبده همدان بازدید مفصلی از غار انجام دادند.و توانستند شکل‌گیری این غار را به دوران ژوراسیک نسبت دهند. (یعنی بیش از ۱۲۰ میلیون سال قبل).

کتله‌خور در زمره غارهای خشکی – آبی است که در جنوب غربی استان زنجان، شهرستان خدابنده واقع است. ساختمان در زیر کوه‌کتله خور قرار گرفته و از پائین دست دهانه آن رودشور که از شعبات فرعی قزل‌اوزن است جاری می‌شود غار درمنطقه مستطیلی شکلی به ابعاد ۲۰۰۰×۱۵۰۰ متر به‌وجود آمده‌است در محل یاد شده عملکرد هوازدگی مکانیکی و نیروهای درونی به کمک یکدیگر تعدادی ترک یا گسل متقاطع را در محدوده داخلی این فضا به وجود آورده و به دلیل فراهم شدن سایر شرایط، فرآیند غار زایشی شروع شده‌است. دهانه غار در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و اختلاف ارتفاع آن با ارتفاع چشمه‌ای که آبهای فرورو حاصل از ریزش جوی غار را خارج می‌کند و به رود شور می‌ریزد، ۵۰ متر است.

غار کتله از دیدنی های طبیعت زنجان

سفری چشم و روح نواز در عمق زمین که با آمیزه ای از سکوت و خنکای داخل غار لحظات دلنشینی را پیشکش مسافران خود می-نماید. در زبان ترکی که گویش محلی مردم منطقه می باشد، کتله به معنای کوه کم ارتفاع و خور به معنای خورشید می باشد به عبارتی کوهی که خورشید از پشت آن بیرون می آید. کتله‌خور در زمره غارهای خشکی – آبی است که در جنوب غربی استان زنجان، شهرستان خدابنده واقع است. فاصله این غار تا مرکز شهرستان خدابنده۸۰ کیلومتر است و در ۵ کیلومتری شهری به نام گرماب واقع است.

غار کتله خور دومین غار وسیع جهان

این غار شگفت انگیز بعد از غار سون دونگ در ویتنام از لحاظ وسعت دومین غار جهان می باشد اما طبق گفته کارشناسان از لحاظ زیبایی یکه تاز است و به عنوان زیباترین غار جهان شناخته می‌شود. این غار نه تنها از منظر گردشگری بلکه در زمینه مطالعات زمین شناسی و دیرینه شناسی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. کتله خور از نظر قدمت تقریبا هم سن غار علیصدر همدان است.

لذت دیدن غار کتله خور

ورود به غار

این غار در استان زنجان و شهرستان خدابنده قرار دارد. به محض ورود به غار با موج هوای خنکی برخورد می کنید که هوای بیرون و درون غار را کاملا متمایز می کند؛ خنکایی لذت بخش که در ابتدا به دلتان می نشیند. بعد از توضیحات راهنمای گروه، سفر در درون غار آغاز می شود. ورودی یک دالان ساده وکمی باریک است که کف آن را خاک و خاکستر پوشانده اما با کمی طی کردن مسیر کم کم قندیل های کوچک و بزرگ شروع به خودنمایی می کنند و نورپردازی داخل غار شما را در کشف این زیبایی ها یاری می دهد.

سقف غار مملو از قندیل های مخروطی آویزان است که آمیزه ای از رنگ های متنوع به خود گرفته اند. این تنوع رنگ ناشی از ناخالصی های موجود درترکیبات قندیل هاست و در مجاورت این قندیل های رنگی آنها که ناخالصی به همراه نداشته و یا خلوص بیشتری دارند به صورت بلورهای شیشه ای بسیار شفاف دیده می شوند. ترکیب این بلورهای شفاف در کنار قندیل های خوش آب و رنگ می تواند شما را ساعت ها محو تماشای این مناظر زیبا بنماید. در داخل غار نوای دلنشین قطره‌های آب همانند موسیقی دلنوازی، گوشنوازی می کنند.

زیبایی ها و دیدنی های داخل غار کتله خور

این غار دارای بخش‌های بسیار و دیدنی است. آن ها  بر اساس شباهت با اجسام حیوانات نامگذاری شده اند و بخش های زیبا و مختلفی را برای غار به وجود آورد اند. سقف غار با رسوبات گل کلمی، پیکره سنگی با نام مرد مومیایی، قندیل‌ها به اشکال مختلف شیر خوابیده، پنجه شیر، پای فیل، لباس عروس، قلع شمع، سگ شکاری، دست شیطان، نخل سوخته، مریم مقدس، دوجادوگر، سفره عقد و عروس و داماد، نشان دهنده اين است كه كتله‌خور طويل ‌ترين غار ايران محسوب می شود.

بدون شک زیباترین جای غار میدان ستون هاست که تعداد زیادی استالاکتیت ( قندیل های آویزان) پس از صد ها هزار سال به استالاکمیت ها (قندیل هایی که بصورت وارونه از کف غار به سمت سقف رشد می کنند) رسیده اند و ستون های زیادی را تشکیل داده اند. علاوه براین هيجان رد شدن از روي پل ها وگذر از مسيرهاي خاص و بدیع از دیگر ویژگی های این غارنوردی است.

تقسیم بندی و تالار عروس داخل غار کتله خور

اما زیبایی های حیرت انگیز درون غار، غوغای رنگ، نور، سکوت و هوا، شما را بر آن می دارد که حداقل چند ساعتی را فارغ از هیاهوی دنیای بیرون در این بهشت خفته در دل کوه سپری کنید؛ و در نهایت تالار عروس و داماد که الحق نام گذاری برازنده ای برای وصف زیبایی این هنر نمایی طبیعت در این ناحیه است. در حال حاضر این غار در قالب سه بخش فرهنگی، تفریحی و ورزشی مورد استفاده قرار میگیرد؛ بخش ورزشی تنها مورد استفاده غارنوردان و صخره‌نوردان حرفه ای قرار می‌گیرد، که طول آن در حدود چهار کیلومتر است که البته هنوز انتهای آن کشف نشده است.

بخش تفریحی غار که به همراه راهنمای گردشگر جهت بازدید عموم مورد استفاده قرار می‌گیرد، حدود دو کیلومتر مسیر مستقیم پیاده روی است که گفته می‌شود این مسیر تنها یک ‌سوم کل طول غار است. بخش فرهنگی نیز در بخش جنوبی غار قرار دارد، قسمت اصلی بخش فرهنگی دالانی است طبیعی با کمترین میزان دخل و تصرف، که جهت برگزاری مراسمات مورد استفاده قرار می‌گیرد، تنها تغییر ایجاد شده در این دالان راه خروجی مصنوعی کنده شده است که البته نمادین است و مورد استفاده قرار نمی گیرد.

آیین محلی عروس گردانی در غار كتله خور

کتله خور، مأمن رازها و افسانه های مردم محلی است: افسانه هایی که نسل به نسل و سینه به سینه به فرزندان منتقل شده است. از جمله این افسانه ها وجود یک دریای پهناور در انتهای غار است که از سوراخی کوچک قابل رؤیت است. اغلب این داستان ها برگرفته از تخیل مردم محلی به دلیل عدم دسترسی به درون غار بوده است که البته امروزه از آنها به عنوان افسانه یاد می شود. اما یکی از آداب و رسوم جذاب و دیدنی به جا مانده از پیشینیان که هنوز هم در بین مردم محلی جایگاه خود را حفظ کرده است، برگزاری مراسم عروس گردانی در داخل غار است.

در این مراسم پس از اتمام مراسم عروسی، قبل از اینکه عروس و داماد به خانه خود بروند، به همراه خانواده های خود به غار رفته و پس از گشت و گذار در دالان های غار به تالار عروس در غار رفته و در آنجا به جشن و پایکوبی می پردازند. این کار در نظر مردم محلی، سبب یمن و برکت در زندگی تازه عروس و داماد می باشد. اگر خوش شانس باشید، ممکن است شما نیز مهمان مراسم یکی از این زوج های خوشبخت باشید تا از نزدیک با آداب و رسوم مردم منطقه نیز آشنا شوید.

را ه های دسترسی

در صورت شروع سفر از مرکز استان زنجان و با پیمودن مسیر ١٦٥ کیلومتری زنجان – سلطانیه – خدابنده – گرماب، علاوه بر بازدید از غار کتله خور، می توانید از دیگر جاذبه های گردشگری مسیر نیز دیدن بفرمایید. البته غار کتله خور از مسیر زیبای زنجان – بیجار – گرماب نیز قابل دسترسی است. اما اگر قصد آغاز سفر از تهران را دارید، کوتاهترین راه دسترسی، اتوبان قزوین- زنجان می باشد که با رسیدن به خروجی شهرستان ابهر وارد شهرستان شده، سپس به سمت خدابنده ادامه مسیر داده تا به شهرگرماب برسید. مسافت این مسیر ٣٨٥ کیلومتر می باشد.

اقامت در کتله خور

مجموعه تفریحی غار کتله‌خور دارای سوئیت تک خوابه و دو خوابه است که با داشتن امکاناتی نظیر حمام، سرویس بهداشتی، پارکینگ مناسب، رستوران و فروشگاه، کافی شاپ، آلاچیق، پمپ بنزین و جایگاه CNG در طول مسیر محیط مناسبی را جهت اسکان شبانه گردشگران فراهم کرده است. مجاورت در کنار غار، دسترسی به کوه جهت کوهنوردی و استفاده از محیط غار کتله خور از سایر مزایای این اقامتگاه ها است که می‌تواند تجربه اقامتی دلپذیر را برای گردشگران فراهم نماید.

توصیه هایی برای بازدید از غار کتله خور

برای اینکه از غارنوردی نهایت لذت را ببرید، حتما یک کفش پیاده روی مناسب به همراه داشته باشید. طی کردن مسیر پیش بینی شده برای گردشگران مستلزم صرف زمان یک ساعته می باشد.

سخنی با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به صورت متنی و … دارید لطفا با گروه هورا تور در میان بگذارید تا بتوانیم اطلاعات جامع تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

استان زنجان دارای جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیاری است. گنبد تاریخی سلطانیه بزرگترین گنبد آجری جهان در این استان و در شهر سلطانیه قرار دارد. شهر زنجان از قدیمی‌ترین شهرهای ایران هست.بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین بازارسرپوشیده ایران. در دل این شهر تاریخی جای گرفته. مسجد جامع زنجان (مسجد سید) و مسجد چهل ستون و مسجد سید فتح‌الله زنجان نیز در نزدیکی این سرا قرار دارد. در این شهر اماکن دیدنی تاریخی و گردشگری دیگری نیز وجود دارد. همانند رختشوی‌خانه زنجان. حمام‌های قدیمی. مساجد قدیمی، کاروانسراها همانند کاروانسرای ملک، سرای حاج علی قلی و موزه مردان نمکی وغیره.

گردآوری اطلاعات: سایت هوراتورwww.horatour.ir  

 

اطلاعات بازدید از غار کتله خور در استان زنجان

آدرس
استان زنجان – شهرستان خدابنده – در شهر گرماب و ۸۰ کیلومتری جنوب قیدار – ۱۷۳ کیلومتری شمال همدان و ۴۱۰ کیلومتری تهران قرار دارد.
نحوه دسترسی
با وسیله نقلیه-
نام
غار کتله خور
قدمت
دوران ژوراسیک – (یعنی بیش از ۱۲۰ میلیون سال قبل).
دسترسی با وسایل نقلیه
بلی
تعطیلات سالانه
ندارد- به جز ایام عزاداری و سوگواری ، ۹- ۱۰ محرم- ۲۸ صفر – ۲۱ رمضان – ۲۵ شوال – ۱۴ خرداد.
تعطیلات هفتگی
ندارد –  اما برخی روزها احتمال تعطیلی وجود دارد.
ساعات بازدید
۱۰  صبح الی ۵ بعد از ظهر
وجه تسمیه
در برخی از مناطق غربی کشور به کوه کم ارتفاع کتله می گوینداز آنجایی که خورشید از پشت این کوه طلوع می کند. به آن کتله خور گفته می شود.  دلیل دیگری هم ممکن است برای این نامگذاری وجود داشته باشد.و آن این است که در زبان ترکی کتله به معنی پستی و بلندی و خور به معنی آسان است.
بهترین فصل و زمان بازدید
بهار – تابستان – پاییز – در فصل زمستان به صورت گروهی پیشهاد می شود.
مدت،زمان بازدید
هر سانس یک ساعت می باشد.
دیدنی های غار کتله خور
بر اساس شباهت قسمتهای مختلف غار با حیوانات و اشیاء، این قستها نام گذاری شده است.  مثل میدان شیر خوابیده، میدان بیستون، میدان چهل‌ ستون، میدان پنج ‌شیر، پای فیل، تالار عروس، تونل قندیلی، اتاق عقد، عروس و داماد ، میدان شمع.
ویژگی
غار کتله خور از نوع غارهای خشکی – آبی است.
وسایل مورد نیاز برای بازدید
کفش های مناسب برای غارنوردی
کاشف و ثبت کننده غار
گروه کوهنوردی (نیرو راستی) – یکی از اعضا این گروه به نام سید اسدالله جمالی اقدام به ثبت رسمی غار کرد.
سال ثبت رسمی غار
سال ۱۳۳۱ شمسی
بلیط ورودی
۱۵۰۰۰ تومان
شبکه مخابرات -اینترنت
دارد.
رستوران
دارد
بوفه
دارد
پارکینگ- سرویس بهداشتی
دارد
سوخت برای وسایل نقلیه
دارد

منابع

tripyar.com

ویکی پدیا

 

 

مطلب پیشنهادی

گردش کوتاه در روستای زرآباد قزوین

گردش کوتاه در روستای زرآباد قزوین

گردش کوتاه در روستای زرآباد قزوین. شاید کسانی که ساکن شهر هستند هیچوقت راضی نباشند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *