خانه / ایرانگردی / زنجان / حمام سعادت ابهر

حمام سعادت ابهر

به استان زنجان و شهرستان ابهر خوش آمدید.حمام های عمومی در زمره مهمترین تاسیسات مدنی برای خدمات رسانی همگانی در شهرها به شمار می رفتند.و عمده ترین پیدایشحمام های عمومی عدم تمکن مالی اکثر مردم برای ساخت حمام های اختصاصی در خانه ها بود.در این پست به معرفی کوتاهی به حمام سعادت ابهر پرداخته ایم. اطلاعاتی در مورد کاربری حال حاضر و آدرس برای خوانندگان عزیز قرار داده شده است.

حمام سعادت ابهر
حمام سعادت ابهر

حمام سعادت ابهر

تاریخ ساخت این حمام به اواخر دوران قاجار و اوایل دوران حکومت پهلوی باز می گردد.این حمام در بافت سنتی شهر ابهر قرار دارد.که در حال حاضر به شکل سنتی به فعالیت خود ادامه می دهد.این حمام معروف به حمام صادقی معروف است.اما اکثر اهالی شهر ابهر این حمام را به نام سازنده آن یعنی حاج نوروز علی می شناسند.

در دوران قاجار حمام ها اکثرا دارای محوطه ای به نام سر بنیه بود. در وسط سربنیه معمولاً حوضیچه ای با آب خنک قرار داشـت که، همان رختکن حمام بود که در آن علاوه بر درآوردن و بر تن کردن لباس، آدابی مثل گـپ زدن با دوستان، قلیان کشیدن و… نیز انجام مـیشـد. هـواي سـربینه را معمـولاً نیمـه گـرم میکردند تا مراجعان یکباره با هوایی سرد مواجه نشوند و در هنگـام خـروج از گرمخانـه (محل اصلی شستوشو) نیز یکباره در هواي متفاوت بیرون قرار نگیرند و سلامتشـان بـه خطر نیافتد. حمام سعادت ابهر نیز معماری قدیمی خود را حفظ کرده است. این حمام اکنون دارای فضای سربنیه و حوضچه می باشد. که به کاربری گذشته خود ادامه می دهد.

حمام قدیمی سعادت ابهر
حمام قدیمی سعادت ابهر

حمام داماد و عروس در حمام قدیمی سعادت ابهر

حمام های عمومی از قدیم الایام  یکی از مکان‌های مهم گردهمایی  مردم بوده.برگزاری  مراسم جشن‌های گوناگون در حمام های قدیم یکی از سنت های روزگاران قدیم بوده است. از معروفترین این مراسم یا بهتر است بگوییم جشنها آیین‌های مربوط به ازدواج بوده است.از جمله‌ی این جشن‌ها حمام داماد و حمام عروس و همچنین جشن حنابندان بوده است.
در آیین‌ حمام دامادی، رسم بر این بوده که داماد را پیش از آیین عروسی به حمام می‌برند و با ساز و آواز می‌شستند. دلاک شست‌وشو و مشت‌ومال ویژه‌ی دامادی می‌داد و مهمانان این رخداد فرخنده را با شادی جشن می‌گرفتند. پس از شست‌وشو و حمام، لباس دامادی بر تن داماد می‌کردند و با رقص و آواز داماد را به مراسم عروسی می‌بردند.
آیین حمام عروس هم کمابیش به همین صورت و برای عروس انجام می‌گرفته است. عروس را به گرمابه می‌بردند با جشن و پایکوبی شست‌وشو می‌دادند. پس از شست‌وشو لباس عروس به تن عروس می‌کردند و برای اجرای مراسم اصلی آماده می‌شدند. افرادی که تمایل دارند تا این مراسم را در روزگار امروزی و جدید آیین کهن ایرانی را برپا کنند، حمام سعادت یکی از بهترین حمام ها برای این کار به شمار می رود.

آدرس حمام سعادت ابهر

برای دیدن این حمام تاریخی باید به استان زنجان و سپس به شهر ابهر سفر کنید. دسترسي به اين حمام  در شهر ابهر از طريق چهاراه امام حسين حدفاصل خيابان طالقاني جنوبي خيابان طالقاني جنوبي وليعصر وميدان امام خميني می باشد.

سایر مکان‌های گردشگری شهرستان ابهر

آبشار کله خانه (کوله خانه) یکی از تماشایی‌ترین آبشارهای استان می‌باشد. این آبشار در حومه شهر ابهر قرار دارد. دیگر جاذبه های دیدنی و تاریخی شهرستان ابهر غار داش كسن و روستای زیبای ویر، قلعه تپه تاریخی ابهر می‌باشد.

سخنی با خواننده عزیز

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم استان زنجان دارای مکان‌های تاریخی و گردشگری بسیاری است. بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان (گنبد سلطانیه) در شهر سلطانیه قرار دارد. یکی از اماکن مهم گردشگری مجموعه بازار بزرگ زنجان می‌باشد. این بازار دارای کاروانسراها و حمام‌ها، مساجد و راسته‌های بسیار دیدنی و زیبایی است. در صورت سفر به شهر زنجان حتماً از این بازار تاریخی دیدن فرمایید.

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع

مطالعات تاریخ فرهنگی؛ پژوهشنامهي انجمن ایرانی تاریخ-سال ششم، شمارهي بیستویکم، پاییز ،۱۳۹۳صص ۱۴۸ـ۱

zanjan.ichto.ir

aramanclub.com

مطلب پیشنهادی

کاروانسرای حاج فرج عباسیون در بازار زنجان

سرای حاج فرج عباسیون واقع در بازار بزرگ زنجان

به شهر زنجان خوش آمدید. سرای حاج فرج عباسیون در بازار بزرگ زنجان. و در قسمت بازار بالا قرار گرفته است. این سرا در شرق سرای تیرچی لر و در روبروی امامزاده سید ابراهبم در خیابان توحید واقع شده است. دالان ورودی این سرا در وسط ضلع شمالی بنا به خیابان توحید باز می شود. همچنین مانند سراهای همجوار در ضلع جنوبی دارای ورودی بوده.، که دسترسی محلی به سرا را فراهم می آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *