خانه / ایرانگردی / زنجان / دورت قاپیلی تیمچه (تیمچه چهار دربی) در بازار زنجان

دورت قاپیلی تیمچه (تیمچه چهار دربی) در بازار زنجان

دورت قاپیلی تیمچه (تیمچه چهار دربی).بنایی است آجری با پوشش سقف جناقی در بازار زنجان.این تیمچه بین راسته انگورانی و میوه فروش ها قرار دارد. این تیمچه دارای چهار دالان است.دورت قاپیلی تیمچه یعنی (تیمچه چهار دربی).

در محل تقاطع دالان ها میدان وسیعتری به شکل هشت ضلعی قرار دارد. که حجره های واقع در این قسمت به طول نیم متر از هر طرف برای استفاده از فضای بیشتر جلو آمده اند. طاق آن ضربی است که روی آن با گچ اندود شده است و نورگیری شش ظلعی در وسط طاق قرار دارد. چهار نورگیر مستطیل شکل کوچک در اطراف آن است. طاق تمام دالان ها در چهار طرف یک شکل بوده است. این دالان ها از غرب به کوچه صباغ ها و از شمال به راسته انگورانی و از شرق به کوچه حلبی سازها و از جنوب راسته میوه فروش ها متصل می گردد. حجرات دارای طاق های صندوقی است که با گچ سفید اندود شده اند.

بعضی از انها طاقچه هائی در داخل دارند سقف بعضی از حجرات از تیر آهن و در دو طبقه ساخته شده است.در فاصله بین دالان تیمچه چهاردری به کوچه حلبی ساز ها و تعدادی مغازه با پوشش سقف چوبی ساخته شده اند که جزء تیمچه نیستند. در سال ۱۳۳۶ مالکیت آن متعلق به حاج وهاب سراج خانم سیمین دخت یگانه و حاج سید رضا کاوندی بوده است.این تیمچه هنوز به شکل اولیه با همان کاربری و نام موجود است.این تیمچه یکی از اماکن دیدنی بازار زنجان می باشد.

 

دورت قاپیلی تیمچه (تیمچه چهار دربی) در بازار زنجان
دورت قاپیلی تیمچه (تیمچه چهار دربی) در بازار زنجان

سخنی با خواننده عزیز:

مطالب مربوط به این پست برگرفته از کتاب کتاب مجموعه بازار بزرگ زنجان – زمینه ها و سیر تحولات فرهنگی، تاریخی – اجتماعی موثر بر شکل گیری آن – نویسنده و مولف : علی نور اللهی) می باشد. توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد اماکن دیدنی و تاریخی بازار زنجان این کتاب را مطالعه فرمایید.

 امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع شده باشد.هرچند که در دنیای مجازی نمی توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد.در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به صورت متنی و … دارید.لطفا با گروه هورا تور در میان بگذارید تا بتوانیم اطلاعات جامع تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم.از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

گردآوری اطلاعات: سایت هوراتورwww.horatour.ir  

منابع :

 کتاب مجموعه بازار بزرگ زنجان – نویسنده و مولف : علی نور اللهی

مطلب پیشنهادی

کاروانسرای حاج فرج عباسیون در بازار زنجان

سرای حاج فرج عباسیون واقع در بازار بزرگ زنجان

به شهر زنجان خوش آمدید. سرای حاج فرج عباسیون در بازار بزرگ زنجان. و در قسمت بازار بالا قرار گرفته است. این سرا در شرق سرای تیرچی لر و در روبروی امامزاده سید ابراهبم در خیابان توحید واقع شده است. دالان ورودی این سرا در وسط ضلع شمالی بنا به خیابان توحید باز می شود. همچنین مانند سراهای همجوار در ضلع جنوبی دارای ورودی بوده.، که دسترسی محلی به سرا را فراهم می آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *