خانه / ایرانگردی / زنجان / کاروانسرای بهاریان زنجان

کاروانسرای بهاریان زنجان

به شهر زنجان خوش آمدید. این کاروانسرا در شهر زنجان واقع شده است. کاروانسرای بهاریان در شرق امامزاده ابراهیم و در محله قدیمی دبخلر واقع شده است. بر اثر تغییر کاربری به آهنگری و گاراژ اتومبیل امروزه بسیاری از قسمت های آن تغیر یافته یا تخریب شده است. دالان ورودی اصلی این بنا در ضلع جنوبی واقع شده و به خیابان توحید باز می شود. که بصورت سر پوشیده و در طرفین آن اتاق های تعبیه شده است که جدید می باشد. کاروانسرای بهاریان از کاروانسراهای قدیمی زنجان است که بازدید از آن برای علاقمندان به زنجانگردی توصیه می شود.

کاروانسرای بهاریان زنجان
کاروانسرای بهاریان زنجان

کاروانسرای بهاریان را بیشتر بشناسیم.

اجزاء تشکیل دهنده کاروانسرای بهاریان زنجان

این کاروانسرا دارای دو حیاط می باشد. که حیاط بزرگتر و جنوبی بصورت مربع بوده که در اطراف آن اتاق ها و طویله جهت نگهداری احشام تعبیه شده بود. امروزه تعدادی از این فضاها به همان شکل قدیمی و با درب های چوبی باقی هستند. دومین حیاط که کوچکتر بوده در شمال مجموعه واقع شده. و با دالانی به حیاط اولی ارتباط داشته است. به نظر می رسد که از این حیاط و حجره های آن برای پذیرایی از مسافرین استفاده می شده است. دارای ورودی های در غرب بوده. که به کوچه فرعی که در این بخش وجود داشته باز می شده. و حیاط کوچکتر از این طریق بطور مستقیم قابل دسترس بوده است. کاروانسرای بهاریان از معماری سنتی خاصی برخوردار است. که دیدن آن از نزدیک خالی از لطف نیست.

 

ماگ لیوان طرح تولد

ژینرمی سفارش چاپ زوی لیوان ماگ
هر طرح و نوشته رو به ژینرمی سفارش بده تا واستون روی لیوان ماگ چاپ کنن

طاق ها و مصالح به کاربرده شده در کاروانسرای بهاریان زنجان

از طاق های آجری با اندود کاهگل برای پوشش سقف اتاقها و فضاهای حیاط شمالی استفاده شده. و برای پوشش سایر بخش ها از چوب به روش تیر ریزی بهره برده اند. کاروانسرای بهاریان با مصالح خشت، آجر و چوب ساخته شده است. کاروانسرا در گذشته محل خرید و فروش احشام و محصولات کشاورزی بوده. که روستاییان برای مبادله و فروش به این محل آورده و در بازار عرضه می کردند. کاروانسرای بهاریان در گذشته دارای حدود ۱۰۵ متر طول شمالی- .جنوبی و عرض غربی – شرقی آن ۴۴ متر می باشد. مالکیت این کاروانسرا خصوصی است. این کاروانسرا در نزدیکی. بازار بزرگ زنجان واقع شده است. این کاروانسرا از جاذبه های گردشگری زنجان به شمار می رود.

مطالب مربوط به این پست برگرفته از کتاب کتاب مجموعه بازار بزرگ زنجان – زمینه ها و سیر تحولات فرهنگی، تاریخی – اجتماعی موثر بر شکل گیری آن – نویسنده و مولف : علی نور اللهی) می باشد. توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد اماکن دیدنی و تاریخی بازار زنجان این کتاب را مطالعه فرمایید.

سخنی با خواننده عزیز:

 امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست. برای شما مفید واقع شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی توان. حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به صورت متنی و … دارید لطفا با گروه هورا تور در میان بگذارید تا بتوانیم اطلاعات جامع تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

گردآوری اطلاعات: سایت هوراتورwww.horatour.ir  

منابع :

 کتاب مجموعه بازار بزرگ زنجان – نویسنده و مولف : علی نور اللهی

———————————————————————————————–

چاپ روی لیوان ماگ برای متولدین آذرماه

چاپ روی ماگ متولد آذرماه
چاپ روی ماگ متولد آذرماه در سایت ژینرمی

 

مطلب پیشنهادی

سرای سندانی در بازار بزرگ زنجان

سرای سندانی در بازار بزرگ زنجان

سرای سندانی در بازار بزرگ زنجان و در قسمت بازار بالا قرار گرفته است. این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *