خانه / ایرانگردی / قزوین / کلیسای کانتور قزوین

کلیسای کانتور قزوین

به شهر قزوین خوش آمدید. استان قزوین دارای بناها و اماکن تاریخی بسیاری است که در دوره های مختلفی ساخته شده اند.یکی از این بناها کلیسای کانتور می باشد.در این پست به معرفی کلیسای کانتور پرداخته ایم.اطلاعاتی در مورد تاریخچه، آدرس، معماری قسمت های مختلف و تزئینات کلیسای کانتور قزوین ارائه شده است. این کلیسا یکی از بناهای تاریخی قزوین به شمار می رود. با هوراتور همراه شوید. 

کلیسای کانتور قزوین
کلیسای کانتور قزوین

تاریخچه ساخت کلیسای کانتور قزوین

این کلیسا در اواخر دوره ناصرالدین شاه قاجار توسط شرکتی روسی در قزوین احداث شد. در زمان ناصرالدین شاه و پس از سفر وی به اروپا راهسازی در ایران مورد توجه قرار گرفت. راه های قبلی توسط ایرانیان ساخته شده بود. اما راه انزلی به قزوین، مصادف شد با زمان اشغال روسها. به همین دلیل ساخت این مسیر با تحمیل به روس ها واگذار شد . روسها در محله پنبه ریسه قزوین (خیابان طالقانی، بوعلی، بلوار مدرس وخیام)  اقدام به ساخت دفاتر کار کردند. از این تاسیسات و بناها می توان به ساخت منبع آب، سالن تئاتر، و باله اشاره کرد. از جمله این ساختمان ها و بناها کلیسای کانتور می باشد.

این کلیسا در جنوب شرقی این مجموعه ساختمان های اداری ساخته شده است.کانتور در زبان روسی به معنای دفتر کار و اداره است. این کلیسا در آن زمان محل عبادتی برای روسی ها ساخته شد. امروزه کلیسای کانتور برای بازدید گردشگران مورد استفاده قرار می گیرد.

  • کلیسای کانتور قزوین
    کلیسای کانتور قزوین

معماری کلیسای کانتور قزوین

این کلیسا با نمایی آجری قزمز و نوع معماری متفاوت با سایر بناهای شهر در خیابان طالقانی شهر قزوین خودنمایی می کند.نقشه معماری کلیسا چند ضلعی نامنظم است. این نما با آجر قرمز لعابدار پوشیده شده است.گنبدهای شیروانی  قرمز رنگ ساختمان کلیسا را با سایر بناها متفاوت می کند.در نمای خارجی کلیسای کانتور ستون های تزئینی دیده میشود که که به زیبایی فضای این کلیسا افزوده است.

این کلیسا همانند سایر کلیساهای کوچک که در گذشته در ایران ساخته شده است.دارای معماری و طراحی چلیپایی بوده است.درب ورودی کلیسا بعد از عبور از ایوان کوچکی که نیم متری از  سطح زمین بالاتر است.جنس درب از چوب می باشد. ورودی که در ان زمان برای کلیسا طراحی شده است در ضلع غربی قرار دارد.فضای این ورودی در با سقف شیب دار درب است. فضای هال را می توان بعد از ورود به کلیسا دید. برج ناقوس کلیسا با ارتفاعی حدودا یازده متر در هال دیده می شود.

  • کلیسای کانتور قزوین
    کلیسای کانتور قزوین

هال و محراب کلیسای کانتور قزوین

هال شامل نمازخانه و محراب است. دو فضای مستطیل شکل در دو طرف آن تعبیه شده است.فضای محراب به شکل نیم دایره است.بر بالای آن گنبدی قرار گرفته است. فضاهای جانبی آن دارای پوشش تخت است.در نمای خارجی کلیسای کانتور، ستون های تزئینی دیده می شود.دو اتاق کوچک در شمال و جنوب هال دیده می شود.هر کدام از این اتاق ها با پنجره های نعل اسبی با بیرون ارتباط دارند.

  • کلیسای کانتور قزوین
    کلیسای کانتور قزوین
  • هال و محل عبادت کلیسای کانتور قزوین1
    هال و محل عبادت کلیسای کانتور قزوین

طبقات کلیسا

این کلیسا در دوطبقه ساخته شده است. طبقه اول برج ناقوس همچون نمازخانه دارای ستون نماهای بزرگی است. ولی در طبقه دوم برج چهارستون در چهار گوشه آن با فاصله ای از دیوارها قرار داده شده است. به غیر از نورگیرهای نمازخانه برج ناقوس نیز دارای نورگیرهایی می باشد.

فضای بیرونی و حیاط کلیسای کانتور

نمای خارجی کلیسا یکسره از آجر قرمز می باشد. دور تمامی پنجره ها که شکلی نعل اسبی کشیده دارند، دو ردیف آجرکاری برجسته استفاده شده است. حیاط کلیسای کانتور آجر فرش است. در محوطه  حیاط سنگ قبرهایی وجود دارد. یکی از این قبرها متعلق به یک مهندس روسی به نام (نیکلای الکساندرویچ) می باشد. این مهندس روسی در سن ۳۹ سالگی در سال ۱۲۸۵ شمسی فوت کرده شده است. سنگ قبر دیگری نیز در حیاط کلیسا دیده می شود که متعلق به یک خلبان روسی است. گفته می شود در زمان جنگ جهانی اول هواپیمای این خلبان در حومه شهر سقوط میکند و جسد او را در کلیسا قزوین دفن می کنند.

 

 کلیسای کانتور قزوین
کلیسای کانتور قزوین

ضلع جنوبی کلیسای کانتور

در ضلع جنوبی کلیسای کانتور قزوین سه نیم ستون استوار برج مانندی در محل تقاطع ضلع های ساختمان برآورده و سرستون های آن را با آجر کاری برجسته به صورت ۸ و عرض نیم متر به چشم می خورد.

صلیب کلیسای کانتور 

صلیب نصب شده زیر گنبد این کلیسا نماد مسیحیان ارتدکس است که یک خط مورب هم بر روی آن قرار دارد. دلیل وجود این خط مورب این است که اردتکس‌ها معتقد هستند که علاوه بر این که دست‌های حضرت عیسی (ع) را بسته بودند، پاهای وی را هم به صورت اریب به صلیب کشیدند تا زجر بیشتری بکشد. عده‌ای دیگر از آن‌ها اعتقاد دارند که این خط، خط سیر تکامل انسان و نماد بهشت و جهنم است.

صلیب کلیسای کانتور
صلیب کلیسای کانتور

تزئینات کلیسا

تزئینات گچبری زیبایی در داخل و بخشی از نمای بیرونی غربی به کار رفته است. از بیرون در دوطرف در ورودی با گچبری برجسته نقش صلیبی را در داخل تاج گلی درست شده است. به این ترتیب قسمت نمای بیرونی را که آجری نیست به شکل متفاوتی تزئین کرده اند.

  • کلیسای کانتور قزوین
    کلیسای کانتور قزوین

برج ناقوس و محل نواختن ناقوس

برج ناقوس در ضلع غربی کلیسا قرار گرفته است. یک چهار طاقی ساده که بر روی دهلیز ورودی بنا شده است. بر روی این چهار طاقی یک بنای هشت ضلعی کوچکتر قرار دارد. این مکان کوچک هشت ضلعی محل نواختن ناقوس بوده است. پوشش این برج گنبد فیروزه ای است که از گردنی کشیده ای برخوردار است.

برج ناقوس کلیسای کانتور قزوین
برج ناقوس کلیسای کانتور قزوین

استفاده کنونی از کلیسا

اکنون از این کلیسا به عنوان یک بنای تاریخی استفاده می شود. و در آن به روی گردشگران باز شده است. علاقمندان به بازدید از این کلیسا می توانند با سفر به شهر قزوین و دیدن بناهای تاریخی دیگر از این کلیسای زیبا نیز دیدن فرمایند. داخل کلیسای کانتور قزوین چند ویترین فروش جواهرات دست ساز قرار دارد. و گردشگران می توانند در حین بازدید از این کلیسای زیبا از جواهرات دست ساز قزوین خرید کنند.

  • جواهرات دست ساز فروشی در کلیسای کانتور2
    جواهرات دست ساز فروشی در کلیسای کانتور
  • جواهرات دست ساز فروشی در کلیسای کانتور
    جواهرات دست ساز فروشی در کلیسای کانتور
  • جواهرات دست ساز فروشی در کلیسای کانتور
    جواهرات دست ساز فروشی در کلیسای کانتور

آدرس کلیسای کانتور قزوین

آدرس : خیابان طالقانی، کوچه دارایی، بن بست ثبت احوال بین مدرسه و حیاط اداره ثبت احوال واقع شده است. برای بازدید از این کلیسا می توان از وسائل نقلیه استفاده کرد.

کاخ چهلستون نزدیک به کلیسای کانتور قزوین

از کاخ چهلستون تا کلیسای کانتور ۱۰ دقیقه پیاده روی لازم است تا به کلیسا برسید. با ماشین ۵ دقیقه زمان لازم دارید تا از خیابان طالقانی، خیابان دارایی عبور کرده و به کلیسا برسید.

سایر اماکن دیدنی قزوین

کاخ چهلستون قزوین (عمارت کلاه فرنگی) – موزه خوشنویسی قزوین – سردر عالی قاپو قزویندریاچه اوان قزوین – قلعه الموت قزوین  باغ صفوی – خانه امینی ها قزوین (حسینیه امینی ها) – آب انبار سردار کوچک.

سخنی با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی ااماعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع

fa.wikipedia.org

karnaval.ir

www.qazvin.ir

مطلب پیشنهادی

کاروانسرای سلطان‌آباد (قاجاریان) قزوین

کاروانسرای سلطان‌آباد (قاجاریان) قزوین

به استان قزوین خوش آمدید. در این پست به معرفی یکی از بناهای قدیمی استان قزوین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *