خانه / ایرانگردی / قزوین / چشمه آب گرم یله گنبد در استان قزوین

چشمه آب گرم یله گنبد در استان قزوین

به استان قزوین خوش امدید. در شمال روستای یله گنبد به فاصله ۱۵ کیلومتری آن با راهی سخت و کوهستانی چشمه ای است به نام آبگرم یله گنبد. روستای یله گنبد به دلیل دارا بودن چشمه آب گرم، در میان سایر روستاهاى استان قزوین از اعتبار بیشترى برخوردار است.این چشمه آب گرم یله گنبد در کف دره اى که از آن رودخانه کوچکى عبور مى کند. و به رودخانه شاهرود مى ریزد. از دل زمین بیرون مى آید.آب چشمه معدنى یله گنبد از دسته آب هاى معدنى بیکربناته کلسیک آهن و گازدار خیلى گرم است.استحمام در این آب به دلیل وجود گاز کربنیک و گرماى آن، تسکین دهنده و ضد درد است. اطلاعاتی در مورد نحوه دسترسی، فواید و امکانات موجود در این مطقه ارائه شده است.

چشمه آب گرم یله گنبد در استان قزوین
چشمه آب گرم یله گنبد در استان قزوین

فواید طبی آب گرم یله گنبد

چشمه های آبگرم طبیعی به دلیل دارا بودن مواد معدنی و املاح طبیعی بسیار مورد تاکید برخی پزشکان است و برای درمان بیماری های پوستی، کلیوی، تنفسی و عضلانی سفارش شده است. ظاهراً چشمه آب گرم یله گنبد در درمان بیمارى هاى عصبى، مفصلى و رماتیسم مؤثر است و آشامیدن آن نیز در کار دستگاه گوارش، کبد و مجارى صفرا و بیمارى هاى معده اى و روده اى و نیز بیمارى تغذیه اى مؤثر مى باشد و سالیان زیادى استکه مردم بومى از خواص این آب گرم براى درمان بیمارى هاى مختلف چون بیمارى هاى مفصلى و پوستى استفاده مى کنند. چشمه یله گنبد در پانزده کیلومترى شمال این ده قرار دارد و راه دسترسى به آن سخت و کوهستانى است.

 

چشمه آب گرم یله گنبد در استان قزوین
چشمه آب گرم یله گنبد در استان قزوین

نحوه دسترسی به چشمه آب گرم یله گنبد

چشمه معدنی آبگرم یله گنبد در بخش کوهین و در ۵۰ کیلومتری غرب شهر قزوین واقع شده است. راه دسترسی به آبگرم یله گنبد از لحاظ طبیعی و جغرافیایی مسیری زیبا و طبیعت دست نخورده ای است.که دارای جنگلچه های محدود از درختان افرا و وجار و درختان چنار با پوشش فراوان گون است. راه دسترسى به آن سخت و كوهستانى می باشد.قزوین ( جاده رشت ) > محمود آباد > نظام آباد > آقا بابا > کوهین > سه راه بشر رو یه جاده آسفالت داره به سمت شمال میپیچید تو مسیر > روستای بویینک > روستای یله گنبد > دوراهی روستای ساربانک و آبگرم یله گنبد که راه سمت چپی میشه راه آبگرم یله گند > دیگه مستقیم راه رو طی میکنید تا برسید به آبگرم – جایی که در به سه راه بشر میرسید و باید راه را به سمت راست بپیچید. چشمه آب گرم یله گنبدیکی از اماکن دیدنی قزوین به شمار می رود.

مسیر روستای یله گنبد در استان قزوین
مسیر روستای یله گنبد در استان قزوین

بنای آبگرم یله گنبد

بناي يله گنبد مربوط به سدهٔ ۵ تا ۷ ه. ق. است و در شهرستان قزوين، شمال جاده قزوين به رشت واقع شده و اين اثر در تاريخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۵۴۸۱ به‌عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

امکانات تفریحی در منطقه آب گرم روستای یله گنبد

آب گرم یله گنبد از امکانات رفاهى و اقامتى بى بهره است و با توجه به این مسئله، اداره کل میراث فرهنگى و گردشگرى قزوین قصد دارد تا با اجراى طرح مطالعاتى بر روى این روستا و آب گرم معروف آن، بر شهرت جاذبه هاى گردشگرى آن افزوده و شرایط را براى ورود گردشگران بویژه گردشگران درمانى به این روستا مهیا سازد.

چشمه آب گرم یله گنبد در استان قزوین
چشمه آب گرم یله گنبد در استان قزوین

سخنی با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی ااماعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع

qchto.ir

qazvin.ir

www.yjc.ir

مطلب پیشنهادی

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *