خانه / ایرانگردی / قزوین / موزه خوشنویسی قزوین

موزه خوشنویسی قزوین

به شهر قزوین حوش آمدید. همانگونه که مستحضرید قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران مشهور است. در این شهر اساتید و هنرمندان خوشنویسی مشهوری وجود داشته و دارد. این اساتید برای رونق و شکوه این هنر متحمل سختیها زحمات بسیاری شده اند. به همین دلیل سازمان گردشگری و میراث فرهنگی کشور تابلوهای بسیار نفیس خوشنویسان دوره های مختلف ایران را در موزه خوشنویسی قزوین گرد آوری کرده اند. و به معرض نمایش گذاشته اند. تماشای این تابلوها و این آثار با توجه به عمق معنوی و روحانی که دارد، بسیار آرام  بخش است. این موزه در کاخ چهلستون (عمارت کلاه فرنگی) قزوین و در داخل باغ صفوی واقع شده است. در سال ۱۳۳۷ هجری شمسی کاخ چهلستون به عنوان گمجینه اشیاء تاریخی و باستانی مورد استفاده قرار می گرفته. اکنون این کاخ به موزه خوشنویسی قزوین تبدیل شده است.

موزه خوشنویسی قزوین
موزه خوشنویسی قزوین

در این پست به معرفی موزه خوشنویسی قزوین پرداخته ایم. اطلاعاتی در مورد نحوه دسترسی، تاریخچه و چگونگی ایجاد، نام هنرمندان صاحب آثار موزه خوشنویسی قزوین و دلیل مشهور بودن شهر قزوین به مهد خوشنویسی ارائه شده است. باهوراتور همراه باشید.

موزه خوشنویسی قزوین
موزه خوشنویسی قزوین

قزوین مهد خوشنویسی ایران

استان قزوین با داشتن پیشینه ای غنی در زمینه هنر خوشنویسی و وجود هنرمندان چیره دستی که در این زمینه به خلق آثار ارزشمند از گذشته تا امروز به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران شناخته شده است.اساتیدی همچون مالک دیلمی، میر عبادالهادی، عیسی زرنگار، میرنورالهدی قاضی جهان.یرصدرالدین محمد، میر عماد حسنی، میر ابراهیم سیفی، گوهر شاد خاتون(فرزند میر عماد).عبدالرشید دیلمی، میر محمد علی خدیوالخاطبین از خطاطان بزرگ این شهر محسوب می شوند.

نحوه شکل گیری و جمع آوری آثار برای موزه خوشنویسی قزوین

آثار موجود در موزه خوشنویسی قزوین تنها آثار خوشنویسیان قزوین نیست.بلکه تابلوهای خط هنر دست هنرمندان سراسر کشور است.برای گردآوری این آثار و ایجاد موزه خوشنویسی قزوین به گنجینه موزه قزوین مراجعه شد.اما اثری برای نمایش در گنجینه خوشنویسی قزوین یافت نشد.در خواست ارائه آثار از موزه های دیگر کشور هم فایده ای نداشت.موزه ها راضی به ارائه این تابلو خط ها نشدند.در نتیجه از مجموعه دارهای شخصی قزوین کمک گرفته شد.به همیندلیل از استادان بزرگ همانند استاد محصص مستشاری، پیله چی و عاملی کمک گرفته شد.بر خلاف تصور اکثریت مردم در این موزه فقط آثار خوشنویسان قزوینی به نمایش گذاشته نشده است. بلکه آثار هنری خوشنویسان خبره از سراسر ایران به موزه خوشنویسی قزوین انتقال داده شده است.

نام هنرمندان شاخصی که آثارشان به نمایش گذاشته شده

در موزه خوشنویسی قزوین آثار هنرمندان برجسته کشور به نمایش گذاشته شده است. از جمله این بزرگان خوشنویسی می توان به ميرعماد قزوينی، عمادالكتاب، ملك محمد، درويش عبدالمجيد، ميرعلی هروی، مالک ديلمی، وصال شيرازی، نيريزی، ميرزا ابوتراب، زين‌العابدين قزوينی، زين‌العابدين اصفهانی و سلطان علی مشهدی اشاره کرد.

نوع خط آثار موجود در موزه خوشنویسی قزوین

اکثر آثار خوشنویسی موجود در این موزه به خط نستعلیق و شکسته نستعلیق می باشند. این آثار هنری به دست استادان خط قزوینی و سایر نقاط ایران از زمان های گذشته تا کنون می باشد. نوع نگارش این آثار نمایانگر هنر خوشنویسی مکتب قزوین هستند.

قرآن 300 ساله در موزه خوشنویسی قزوین
قرآن ۳۰۰ ساله در موزه خوشنویسی قزوین

در موزه خوشنویسی چهل ستون قزوین قرآنهای نفیس و متون مذهبی ارزشمندی نگهداری می شود. یک جلد قرآن متعلق به اواخز دوران تیموری و یا اوایل دوره صفوی در به صورت اهدایی در موزه خوشنویسی قزوین نگهداری می شود. نام کاتب این اثر مشخص نیست. اما ثبت آن به سال ۱۱۲۲ ه ق. برمی گردد. این قرآن در اصل یک جلد بوده که بعدا در دوجلد صحافی شده است. سر لوح های این قرآن مزین به خط کوفی است.

اسامی خوشنویسان قدمی و نامدار قزوین

اساتیدی همچون مالک دیلمی، میرعبدالهادی، عیسای زرنگار، میرنورالهدی قاضی جهان. میرصدرالدین محمد، میرعماد حسنی، میرابراهیم سیفی، گوهرشاد خاتون (فرزند میرعماد)، عبدالرشید دیلمی، میرمحمدعلی خدیوالخطاطین، میرعبدالرزاق، میریحیی محی الکتاب (خواهرزاده ی میرعماد)، میرزاطاهر وحید،درویش عبدالمجید طالقانی، ملک محمد، محمد کاظم، علی اکبر خیارجی، شیخ محمد مجدالکتاب، زین العابدین معجزنگار، محمد طاهر، میرزایوسف و… از قزوین در زمینه ی خوشنویسی ایران ظهور کرده و هر کدام به سهم خود در رونق و شکوه این هنر تلاش کرده اند.

اطلاعات دسترسی به موزه خوشنویسی قزوین

این عمارت در مرکز شهر قزوین و در میدان آزادی ( سبزه میدان ) قرار دارد. برای ورودی به این کاخ، باید ورودی پرداخت. زمان بازدید از کاخ و موزه چهل ستون قزوین از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ عصر می باشد اما موزه در روزهای سوگواری رسمی تعطیل است. تلفن:  ۳۳۲۳۴۹۳۵-۰۲۸   هزینه بلیط برای اتباع خارجی ۸۰۰۰ تومان

سخنی با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی ااماعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع

سایت گردشگری ایران

ww.kojaro.com

socialmag.ir

qicc.ir

 

 

مطلب پیشنهادی

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *