خانه / ایرانگردی / زنجان / قلعه تپه ابهر

قلعه تپه ابهر

به استان زنجان وشهرستان ابهر خوش آمدید. تپه های تاریخی، اصلی ترین و مستندترین سند موجود برای هویت تاریخی هر منطقه به شمار می رود. در شهرستان ابهر چندین تپه تاریخی وجود دارد. قلعه تپه ابهر یکی از تپه های تاریخی شهرستان ابهر است. بنا به گفته کارشناسان قلعه تپه ابهر قدیمی ترین سند هویت تاریخی و فرهنگی می باشد. در این پست به معرفی قلعه تپه ابهر  و اطلاعاتی در مورد این قلعه تپه تاریخی، آدرس، قدمت و اشیاء مکشوفه از قلعه تپه ابهر پرداخته ایم.

قلعه تپه ابهر

این قلعه تپه از بزرگترین مکان های باستانی در اطراف حوضچه آبریز ابهر رود است.که بر روی برآمدگی کم ارتفاعی در کناره جنوبی این رود قرار دارد.ارتفاع این قلعه تپه در حدود ۱۵۴۰ متر می باشد.قلعه تپه ابهر در حال حاضر به علت تخریب گسترده ای که صورت گرفته نمی توان وسعت اولیه آن را مشخص کرد.این قلعه تپه در حاشیه شرقی ابهر قرار دارد. بسیاری از بخشهای آن جهت ساختمان سازی تخریب شده است.اما خوشبختانه قسمتی از اثر تاریخی در این منطقه باقی مانده است. این قلعه تپه یکی از مکان های گردشگری و تاریخی استان زنجان و شهرستان ابهر محسوب می شود.

قلعه تپه ابهر
قلعه تپه ابهر

کاوش های صورت گرفته در قلعه ابهر

طبق تحقیقاتی که در سال ۱۳۹۰ توسط کارشناسان صورت گرفته.آثاری از دوره اشکانی، اسلامی و احتمالا ساسانی و عصر مفرغ(عصر برنز)  از آن کشف شد. همچنین شواهدی از عصر آن بدست آمده است. با تحقیقات و خاک برداری های انجام شده توسط کارشناسان لایه هایی مربوط به دوران اسلامی و قدیمی ترین لایه ها به مفرغ می باشد.

اشیاء مکشوفه از قلعه تپه ابهر

از این تپه تاریخی آثاری قدیمی کشف شده است. این اشیاء تاریخی هرکدام به دوران مختلفی متعلق است. مهمترین اشیاء کشف شده از این قلعه تپه شامل موارد ذیل است:

سفال های خاکستری: این نوع سفال ها پر تعداد ترین سفال باقی مانده از عصر آهن می باشد.

سفال قرمز: این نوع سفال از نظر تعداد پس از سفال خاکستری بیشترین سفال به جای مانده در این منطقه است.

سفال با نقش کنده ظریف: از این نوع سفال ها قلعه تپه ابهر کمتر مشاهده شده است.تنها دونمونه در تحقیقات به عمل امده اکتشاف شده است. اکثر این مکشوفه ها به عصر برنز نسبت داده شده اند.

  • اشیاء مکشوفه از قلعه تپه ابهر
    اشیاء مکشوفه از قلعه تپه ابهر
  • اشیاء مکشوفه از قلعه تپه ابهر
    اشیاء مکشوفه از قلعه تپه ابهر
  • اشیاء مکشوفه از قلعه تپه ابهر
    اشیاء مکشوفه از قلعه تپه ابهر

آدرس قلعه تپه تاریخی ابهر

برای بازدید از این قلعه تپه باید به استان زنجان و سپس به شهر ابهر سفر کنید.قلعه تپه در ابهر، خيابان خليل طهماسبي، روبه‌روي شبکه بهداشت قرار دارد. 

سایر مکان‌های گردشگری شهرستان ابهر

آبشار کله خانه (کوله خانه) یکی از تماشایی‌ترین آبشارهای استان می‌باشد.این آبشار در حومه شهر ابهر قرار دارد. دیگر جاذبه دیدنی و تاریخی شهرستان ابهر.غار داش كسن ،روستای زیبای ویر، گنبد سلطانیه، حمام سعادت ابهر می‌باشد.

سخنی با خواننده عزیز

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم استان زنجان دارای مکان‌های تاریخی و گردشگری بسیاری است. بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان (گنبد سلطانیه) در شهر سلطانیه قرار دارد. یکی از اماکن مهم گردشگری مجموعه بازار بزرگ زنجان می‌باشد. این بازار دارای کاروانسراها و حمام‌ها، مساجد و راسته‌های بسیار دیدنی و زیبایی است. در صورت سفر به شهر زنجان حتماً از این بازار تاریخی دیدن فرمایید.

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

مطلب پیشنهادی

کاروانسرای حاج فرج عباسیون در بازار زنجان

سرای حاج فرج عباسیون واقع در بازار بزرگ زنجان

به شهر زنجان خوش آمدید. سرای حاج فرج عباسیون در بازار بزرگ زنجان. و در قسمت بازار بالا قرار گرفته است. این سرا در شرق سرای تیرچی لر و در روبروی امامزاده سید ابراهبم در خیابان توحید واقع شده است. دالان ورودی این سرا در وسط ضلع شمالی بنا به خیابان توحید باز می شود. همچنین مانند سراهای همجوار در ضلع جنوبی دارای ورودی بوده.، که دسترسی محلی به سرا را فراهم می آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *