خانه / ایرانگردی / قزوین / روستای اکوجان در استان قزوین

روستای اکوجان در استان قزوین

به استان قزوین خوش آمدید. روستای اکوجان از توابع بخش شهرستان رودبار در استان قزوین، با مختصات جغرافیایی ۵۰ درجه و ۸ دقیقه طول شرقی و ۳۶ د دقیقه عرض شمالی، در ۲۰ شمال غربی شهر رازمیان  قرار دارد. این روستا از شمال به کوه های لانه سر، رشکین خانی، گردنه لكاکش و دره پیام، از شمال غربی به کوه های سمند، خیندر و گردنه سفیدآب و از شرق به دره زائين محدود می شود. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۱۵۵۰ متر است و اقلیمی سرد و کوهستانی دارد. آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و دلپذیر و در زمستان سرد است. در این پست به معرفی روستای اکوجان پرداخته ایم. اطلاعاتی در مورد مسیر دسترسی طبیعت، بهترین زمان سفر و بازدید، سوغاتی و … ارائه شده است. گردشگران و علاقمندان به طبیعت می توانند برای طبیعت گردی در قزوین از این روستا دیدن کنند.

  • روستای اکوجان در استان قزوین
    روستای اکوجان در استان قزوین
  • روستای آکوجان در استان قزوین
    روستای آکوجان در استان قزوین

تاریخچه روستای اکوجان

روستای اکوجان یکی از قدیمی ترین روستاهای استان قزوین محسوب می شود. آکوجان یکی از قدیمی ترین روستاهای استان قزوین و یکی از روستاهای الموت غربی می باشد اصلیت زبان این روستا تاتی می باشد ولی با مرور زمان وادغام گویشهای گیلکی، کردی، ترکی و..تفاوتهای بسیاری با تاتی اصیل دارد.قدمت سفالینه های به دست آمده در اطراف روستا، به دوره ساسانیان می رسد. روستا در قلمرو جنبش و حکومت اسماعیلیان (پیرووان حسن صباح) بوده است. به همین دلیل این روستا از نظر قدمت تاریخی دارای سابقه طولانی می باشد.

الگوی معیشت و سکونت مردم روستای اکوجان

مردم روستای اکوجان به زبان فارسی و با گویش محلی سخن می گویند. در آمد اکثر مردم روستای اکوجان از فعالیت های دامئداری و باغداری تامین می شود. شرایط مساعد اقلیمی و آب فراوان، موجب رونق باغداری در روستا را فراهم کرده است.

  • روستای اکوجان در استان قزوین
    روستای اکوجان در استان قزوین

باروت سازی صنعت از بین رفته در اکوجان

آکوجان یک صنعت دستی در خود داشته که از قدیم در ان مرسوم بوده وامروزه از بین رفته اخرین افرادی که دراین صنعت فعالیت میکردندموسی مهری وشریف اکبری بودند که معروف به مشتی موسی ومشتی شریف بودند .
این صنعت استقبال زیادی از جاهای مختلف حتی از روستاهای استان گیلان و مازندران داشت ودر این زمینه تبحر خاصی داشتند .این شغل امروز دیگر در این روستا رواج ندارد با اینکه سالهای زیادی در این زمینه فعالیت می شد ولی از ۳۰ سال پیش این حرفه از رواج افتاد وفقط خاطره ها از این حرفه در بین مردم روستا با قی مانده است.

پوشش گیاهی و طبیعت روستای اکوجان

روستای اکوجان در دره ای خوش آب و هوا و خوش منظره استقرار یافته است. پیرامون روستا را کوه های سر به فلک کشیده و دره های سر سبز فرا گرفته اند. باغات انبوه فندق، گردو و زغال اخته و جریان رودهای روان که از کوه های اطراف سرچشمه می گیرند، جلوه دلپذیری به قلمرو و چشم انداز های این روستای کوهستانی بخشیده اند.

  • طبیعت زیبای روستای اکوجان
    طبیعت زیبای روستای اکوجان

جاذبه های طبیعی روستای اکوجان

چشم اندازهای طبیعی پیرامون روستا، با مناظر دل انگیز و سزسبزی مراتع به ویژه در بهار و تابستان از مهم ترین جاذبه های طبیعی روستای اکوجان به شمار می آینند.از دیگر جاذبه های طبیعی اکوجان تنوع جانوری و حیات وحش آن است. دره ها و کوه های اطراف روستا زیستگاه جانوران و پرندگان مانند شغال، گرگ، روباه، خرگوش، بز کوهی، گراز خرس، پلنگ و کبک است. غار حاجت خانه از دیگر جاذبه های طبیعی و دیدنی این روستا می باشد.

غار حاجت خانه در روستای اکوجان

غار حاجت خانه در ۵ کیلومتری شمال روستای اکوجان قرار دارد. از این غار آثار ظروف سفالی و سکه های قدیمی کشف شده است. این غار به دلیل وجود سکونت در گذشته های های دور و اشیاء قیمتی که از آن کشف شده واجد ارزش های تاریخی و باستانی است.

گیاهان دارویی که در روستای اکوجان می رویند

در اراضی این روستا درختان سرو کوهی، تنگز و زالزالک و گیاهان متنوعی مانند چای کوهی، گل گاوزبانف خاکشیر، گل ختمی، گل بنفشه و کون می رویند. که غالبا خاصیت دارویی دارند و در صنعت نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

سنت ها و مراسم مردم روستای اکوجان

مردم روستای اکوجان همانند سایر ایرانیان در اعیاد بزرگ ملی و مذهبی.مانند نوروز، فطر، قربان و میلاد پیامبر به برگزاری جشن ها و این مراسم می پردازند. از مراسم جاب مردم روستای اکوجان می توان به مراسم عروسی با آداب و سنن محلی اشاره کرد. از دیگر مراسم دیدنی این روستا جشن فندق چین است.

هر سال با فرا رسیدن فصل برداشت فتدق از باغات روستا. مردم پس از آیین شکر گذاری، چیدن فندق را آغاز میکنند. پیش از فندق چینی مراسم ویژه ای با نواختن دهل و سرنا و انجام بازی ها و ورزش های محلی کشتی و سوارکاری برگزار می شود. این مراسم بسیار دیدنی است و با شور و هیجان خاصی برگزار می شود.

  • مردم میهمان نواز روستای اکوجان
    مردم میهمان نواز روستای اکوجان

لباس  اهالی روستای اکوجان

پوشاک مردان شامل کت و شلوار، پیراهن، کلاه، جلیقه و گیوه و لباس زنان چادر، روسری و مانتو می باشد. متاسفانه اهالی روستا از لباس های سنتی کمتر استفاده می کنند. لباس محلی و سنتی زنان در این روستا شامل پیراهن بلند و  یل می باشد. سوغاتی روستای اکوجان همانطور که قبلا اشاره شد باغات فندق، گردو، زغال اخته در این روستا وجود دارد.

همچنین در اراضی این روستا شاهد رویش گیاهانی از قبیل، زالزالک، گل ختمی، چای کوهی، گل گاوزبان هستیم. هر کدام از این موارد به تنهایی یک سوغاتی خوب برای گردشگران محسوب می شود. علی الخصوص فندق، گردو، زالزالک، زغال اخته و گل گاوزبان. به شرط اینکه در زمان و فصول مناسب به این روستا سفر کنیم.

غذای محلی روستای اکوجان

مردم این روستا از انواع غذاهای رایج همانند آبگوشت، کباب، انواع آش و انواع خورشت فسنجان- قرمه سبزی- قورمه محلی استفاده می کنند.

چگونه به روستای اکوجان برویم؟

اکوجان، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین در استان قزوین ایران است. این روستا از از طریق شهرهای قزوین و رازمیان قابل دسترسی است. مسیر قزوین به شهر رازمیان تا روستای اکوجان آسفالت است. این روستا در ۷۰ کیلومتری شهر قزوین قرار گرفته است. تقریبا ۲ ساعت  زمان نیاز داریم تا با وسیله نقلیه از شهر قزوین به این روستا برویم.

امکانات ویژگیهای روستای آکوجان

این روستا دارای امکاناتی همانند  تلفن، آب آشامیدنی، برق می باشد. با توجه به امکانات موجود در این روستا گردشگران می توانند در هر فصلی از این روستا دیدن کنند.

  • روستای اکوجان در استان قزوین
    روستای اکوجان در استان قزوین

سخنی با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی ااماعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع

کتاب راهنمای گردشگری روستاهای ایران – نوشته (حسن زنده دل و دستیاران)

wikiroosta.ir

www.mehrnews.com

مطلب پیشنهادی

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *