خانه / ایرانگردی / قزوین / روستای آتان در استان قزوین (ماسوله قزوین)

روستای آتان در استان قزوین (ماسوله قزوین)

به استان قزوین خوش آمدید. گردش و تفریح در روستا آدمی را از هر جنجال، قیل و قال و دود و دم رهایی می بخشد.دیدن طلوع خورشید در روستا جذابیت و لذتی خاص دارد.شنیدن آوای سگان در آغاز شب و آوای خروسان در سپیده دم،آنچنان آرامشی به روستا می دهد که انگار زندگی فریاد از عشق می زند. در استان قزوین همانند سایر استان ها روستاهای بسیار دیدنی و با صفایی وجود دارد. یکی از این روستا ها روستای آتان می باشد. در این پست به معرفی روستای آتان پرداخته ایم. اطلاعاتی در مورد موقعیت، ساختار، محله ها، مراسم و سنت های مردم، بهترین زمان سفر و.. ارائه شده است.

موقعیت روستای آتان در استان قزوین

روستای آتان از توابع بخش رودبار الموت، شهرستان قزوین با مختصات جغرافیایی ۵۰ درجه و ۳۷ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۲۶ دقیقه عرض شمالی، در ۲۵ کیلومتری شهر معلم کلایه قراردارد. این روستا از غرب و شمال غربی به رو کوههای هودكان، خرابه و گرده، و از سمت جنوب به گردنه لت محدود میشود. رودخانه اتان رود از شرق شت روستا می گذرد. ارتفاع روستا از سطح با – دریا ۱۹۵۰ متر است و آب و هوایی هم سرد و نیمه خشک دارد. این روستا، ییلاقی بوده است که طی دو قرن گذشته از اتراقگاه موقتی به روستای دائمی تبدیل شده است. در ضمن مردم این روستا به زبان تاتی صحبت می کنند.

روستای آتان استان قزوین
روستای آتان استان قزوین

درآمد مردم روستای آتان از طریق فعالیت های زراعی و دامداری، باغداری، صنایع دستی و پرورش زنبور عسل تأمین می شود. اراضی زراعی روستا به طریق دیم و آبی کشت می شوند، گندم، جو، یونجه، گردو، آلبالو، گیلاس و سیب از محصولات زراعی و باغی روستا هستند. روستای دره ای آتان بافت مسکونی متمرکزی دارد و معماری خانه ها متأثر از نوع فعالیت و معیشت افراد شکل گرفته است. خانه ها یک طبقه با سقف مسطح و دارای حیاط بزرگ هستند.

ساختار خانه های روستا

روستای آتان یا بهتر است بگوییم ماسوله قزوین. خانه های این روستا دارای ساختار پلکانی هستند. مردم از شیب زمین برای ساخت منازل خود استفاده می‌کنند. بطوریکه پشت بام خانه‌ها،حیاط خانه‌های بالایی می‌باشد.روستا در دو دامنه واقع شده است. که جنس یکی از دامنه ها رسی است و جنس دامنه ی دیگرصخره ای است. مصالح ساختمانی بافت قدیم از سنگ، چوب، خشت و گل است. مصالح واحدهای ساختمانی جدید از سیمان، آجر، تیرآهن و مانند این هاست.

جاذبه های گردشگری وطبیعت روستای آتان

جاذبه های گردشگری کوههای هودكان و خرابه که پیرامون روستا را فرا گرفته اند. به ویژه در فصول بهار و تابستان، مناظر بسیار زیبا و دلفریبی پدید می آورند.حواشی و سواحل رودخان آتان.چشمه های فراوان و خاک و اقلیم مناسب موجبات رشد انواع گیاهان به ویژه دارویی گاوزبان.بومادران. گون، روناس، شنگ، شیرین بیان، غاز ایاقی. کنگر، آویشن و ریواس و نیز انواع گل های خودرو را فراهم آورده اند. از دیگر سو تنوع جانوری پیرامون روستا مانند شغال. گرگ، روباه، خرگوش، خرس، پلنگ و گراز و پرندگانی از قبیل کبک و سار و بلبلان. و پروانه های رنگارنگ جذابیت های روستا را دوچندان کرده اند. 

محله های روستای آتان قزوین

روستای آتان دارای ۵ محله می‌باشد: ۱- بالا محله (جور محله) ۲- میان محله (مین محله) ۳- پایین محله (جیر محله) ۴- اردا چون ۵- عبدالله آباد. 

مراسم و سنت های مردم روستای آتان قزوین

در میان مردم روستا حفظ آیین ها و سنت های ملی و مذهبی اهمیت ویژه ای دارد. مراسم چله، چهارشنبه سوری، عید نوروز، اعیاد قربان و فطر، زادروز بزرگان دین و مراسم عزاداری ایام محرم با توجه قابل ملاحظه ای برگزار می شود. عروسیها با شادی و موسیقی محلی همراه است. در میان مردم روستا حفظ آیین ها و سنت های ملی و مذهبی اهمیت ویژه ای دارد. مراسم چله، چهارشنبه سوری، عید نوروز، اعیاد قربان و فطر، زادروز بزرگان دین با توجه قابل ملاحظه ای برگزار می شود.

روستای آتان در استان قزوین
روستای آتان در استان قزوین

سوغاتی  های روستای آتان

تولید صنایع دستی از قبیل بافت جاجیم، گلیم و قالی در این روستا رواج دارد و توسط زنان روستا بافته می شود. 

غذاهای مخلی روستای آتان

از انواع غذاهای محلی روستای آتان می توان به انواع آش، فسنجان، آبگوشت و کباب که با لبنیات و سبزیجات تازه همراهی می شود، اشاره کرد.

شب مانی در روستا

این روستا به دلیل قرار گیری در یک منطقه بکر و دیدنی و همچنین قرارگیری در یک منطقه امن یک مکان مناسب برای شب مانی برای طبیعت گردان محسوب می شود. از تفریحات سرگرمی هایی که طبیعت گردان در روستای آتان می توانند انجام دهند عکاسی و آب تنی در چشمه می توان نام برد.

بهترین زمان سفر 

در اطراف روستا باغ های میوه بسیاری وجود دارد و بهترین فصل برای بازدید از روستا، بهار و تابستان است. فصلی که درختان میوه سرسبز شده اند و جوی ها و آبشارهای زیادی در روستا جاری هستند. البته زمستان روستا هم به دلیل سفیدی برف زیباست.

چگونه به روستای آتان برویم؟

دسترسی: روستای آتان از طریق جاده قزوین – الموت و از شهر معلم کلایه قابل دسترسی می باشد. این روستا از شهر قزوین ۱۱۰ کیلومتر فاصله دارد. به دلیل شرایط خاص مسیر دسترسی به این روستا نزدیک به ۳ ساعت با وسیله نقلیه زمان نیاز داریم تا به روستای برسیم.

سخنی با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی ااماعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع

fa.wikipedia.org

کتاب راهنمای گردشگری روستاهای ایران – نوشته (حسن زنده دل و دستیاران)

bezanimbiroon.irkairan.com

مطلب پیشنهادی

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *