خانه / گردش کوتاه / حمام قجر کجاست؟

حمام قجر کجاست؟

حمام قجر کجاست؟ موزه مردم شناسی حمام قجر یا همان حمام قجر در شهر قزوین قرار دارد. این حمام از بناهای قدیمی و از حمام های قدیمی قزوین به شمار می رود. در این پست اطلاعاتی در مورد معماری، داخل موزه و اطلاعاتی درمورد نحوه دسترسی به این بنای تاریخی ارائه شده است.

برای اگاهی از اطلاعات مهم دسترسی به حمام قجر اینجا را کلیک کنید.

به شهر قزوین خوش آمدید. استان قزوین با داشتن جاذبه های گردشگری فراوان و بناهای تاریخی و مذهبی اوقات خوشی را برای برای گردشگران و مسافران فراهم کرده که در این میان موزه حمام قجر بیشترین گردشگر را به خود جلب کرده و مورد توجه مسافران قرار گرفته است. پیکره حمام قجر را خشت هایی از جنس تاریخ شکل داده، روزگار سپری شده ای که حال در مقابل چشمان مردمان این سرزمین خودنمایی می کند و بازبان بی زبان خود می گوید: گذشته خود را هیچ گاه فراموش نکنید. حمام قجر از جاذبه های گردشگری قزوین محسوب می شود.

حمام قجر در سال ۱۰۵۷ هجری قمری به دستور شاه عباس صفوی و توسط امیر گونه خان قاجار یکی از سرداران دربار ایران ساخته شد و از آن پس، یعنی بیش از ۳۰۰ سال به عنوان یکی از بزرگترین گرمابه های قزوین به فعالیت پرداخته و امروزه در جهت اهداف گردشگری قزوین مورد استفاده قرار می گیرد. حمام قجر برای افرادی که علاقمند به گردش کوتاه در شهر قزوین هسنتد مناسب می باشد.

  • حمام قجر کجاست؟
    حمام قجر کجاست؟
  • حمام قجر کجاست؟ این حمام در شهر قزوین می باشد
    حمام قجر کجاست؟ این حمام در شهر قزوین می باشد
  • حمام قجر کجاست؟ این حمام در شهر قزوین می باشد
    حمام قجر کجاست؟ این حمام در شهر قزوین می باشد
  • حمام قجر کجاست؟ این حمام در شهر قزوین می باشد
    حمام قجر کجاست؟ این حمام در شهر قزوین می باشد
  • حمام قجر کجاست؟ این حمام در شهر قزوین می باشد
    حمام قجر کجاست؟ این حمام در شهر قزوین می باشد

دیدنی های حمام قجر در شهر قزوین

درب چوبی مکانی که روزگاری گرمابه نامیده می شده برای ورود مشتاقان بازدید از موزه باز است و گذر از یک پله بلند، انسان را به ورودی گرمابه رهنمون می کند، بعد از ورودی و پایین رفتن از چند پله دیگر به هشتی ساده می رسیم و پس از آن سربینه نظرمان را به خود جلب می کند، سربینه بزرگ گرمابه، نقشه هشت ضلعی دارد و هر ضلع آن بهره مند از شاه نشین و طاق نما است. حمام قجر یکی از بناهای تاریخی قزوین به شمار می رود. 

حوض حمام قجر

حوض بسیار زیبای فیروزه ای رنگ، نیز در وسط سربینه قرار دارد و درست در بالای حوض، پنچره زیبایی در سقف گنبدی شکل جای گرفته، انگار که آسمان هم به میهمانی موزه دعوت شده است،  دورتا دور حوض را حجره های کوچکی محصور کرده که پیکرهای انسان گونه در آن از آداب ورسوم اقوام قزوینی، کرد، ترک، مراغی و تات برای بینندگان، حرف های ناگفته می زنند. 

گرمخانه حمام قجر

گرمخانه دارای یک فضای مرکزی محدود و تعدادی فضای جانبی بوده و تزیینات آن شامل کاشیکاری و طاق های رسمی بندی شده است، فضاهایی از گرمخانه که روزی مکان شست وشو، چال حوض “استخر آب سرد”، خزینه، اعیانی بوده و  حال سبک زندگی و یا آداب و رسومی نظیر آهنگری، دعانویسی و دستفروشی با چرخ های تافی را بازگو می کند و حتی شهر فرنگ و لباسها و ابزارهای مربوط به دوره های مختلف تاریخی در آن به چشم می آید.

  • حمام قجر یکی از حمام های قدیمی ایران
    حمام قجر یکی از حمام های قدیمی ایران
  • حمام قجر یکی از حمام های قدیمی قزوین
    حمام قجر یکی از حمام های قدیمی قزوین
  • حمام قجر یکی از جاذبه های ایرانگردی
    حمام قجر یکی از جاذبه های ایرانگردی
  • حمام قجر از جاذبه های گردشگری قزوین
    حمام قجر از جاذبه های گردشگری قزوین
  • حمام قجر از اماکن تاریخی قزوین
    حمام قجر از اماکن تاریخی قزوین

موزه مردم شناسی قجر (حمام قجر)

این حمام در سال ۱۳۷۹ خورشیدی توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین خریداری شد و با سرمایه‌گذاری شهرداری قزوین و مدیریت سازمان نوسازی و بهسازی مرمت شد و به عنوان موزه مردم‌شناسی تغییر کاربری داد. پیشهاد می شود علاقمندان به قزوین گردی بازدید از حمام قجر را فراموش نکنند.

قسمت های مختلف موزه قجر (حمام قجر)

این موزه شامل ۳ بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل بوده و زندگی روزمره مردم قزوین در گذشته، به وسیله مجسمه‌هایی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

در قسمت سربینه حمام قجر اقوام قزوین شامل ترک‌ها، لرها، مراقی‌ها، قزوینی‌ها، تات‌ها و کردها معرفی می‌شوند. در قسمت بعدی این گرمابه توسط تابلوهایی آداب‌ورسوم قزوین مانند پنجاه بدر و ۱۲ محرم معرفی می‌شود. در قسمت انتهایی گرمابه مشاغل گذشته شهر قزوین.مثل پنبه‌ریسی، عطاری، آهنگری، پینه‌دوزی، سرگذر، مسگری و سفیدگری به نمایش گذاشته‌شده. ضمن اینکه در این بخش برای تنوع در موزه، عکاسخانه‌ای راه‌اندازی شده.که بازدیدکنندگان می‌توانند با لباس اقوام قزوینی عکس بگیرند. علاوه بر این با در نظر گرفتن ویترین، برخی از اشیا و ابزارآلاتی که درگذشته استفاده می‌شد نیز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده‌شده است.

  • موزه مردم شناسی قجر در شهر قزوین
    موزه مردم شناسی قجر در شهر قزوین
  • موزه مردم شناسی قجر در شهر قزوین
    موزه مردم شناسی قجر در شهر قزوین
  • موزه مردم شناسی حمام قجر
    موزه مردم شناسی حمام قجر
  • حمام قجر از اماکن گردشگری قزوین
    حمام قجر از اماکن گردشگری قزوین
  • حمام قجر از جاذبه های گردشگری قزوین
    حمام قجر از جاذبه های گردشگری قزوین

حمام قجر کجاست؟

استان قزوین، شهر قزوین، چهارراه نادری، خیابان عبیدزاکانی. با طی مسیر در پیاده رو باریک و با آسفالت رنگ و رو رفته عبید زاکان، به نیمه خیابان و یک پنج راه قدیمی می رسیم، درست در سمت چپ مسیر و کنار مسجد فاطمه زهرا کوچه ای وجود دارد که در ابتدای آن موزه مردم شناسی قجر خودنمایی می کند. حمام قجر از اماکن تاریخی ایران است.

آمار بازدید کنندگان از حمام قجر شهر قزوین

طبق آمار ۵ سال گذشته در ایام نوروز حمام قجر قزوین بیشترین بازدیدکننده را در بین آثار تاریخی استان به خود اختصاص داده است. اطلاعات بازدیدکنندگان این بنا در بدو ورود ثبت می‌شود که بر این اساس بیشترین بازدیدکننده به ترتیب از آلمان، فرانسه و ایتالیا بوده است و در بین کشورهای آسیایی نیز چین و اندونزی بیشترین بازدیدکنندگان از این بنای تاریخی بودند.

سایر اماکن دیدنی قزوین

کاخ چهلستون قزوین (عمارت کلاه فرنگی)موزه خوشنویسی قزوین  باغ صفویسردر عالی قاپو قزوین. دریاچه اوان قزوینقلعه الموت قزوینکلیسای کانتورخانه امینی ها قزوین (حسینیه امینی ها)کافر گنبد قزوینآب انبار سردار کوچک در قزوین.

سخنی با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی ااماعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا توررا انتخاب کردید ممنون هستیم.

نام  حمام قجر – موزه مردم شناسی حمام قجر قزوین
آدرس استان قزوین، شهر قزوین، چهارراه نادری، خیابان عبیدزاکانی. داخل کوچه
نحوه دسترسی وسایل نقلیه تا نزدیکی حمام قجر – اندکی پیاده روی در کوچه
قدمت بیش از ۳۵۰ سال  – در سال ۱۰۵۷ هجری قمری
دسترسی با وسایل نقلیه بلی
تعطیلات سالانه ندارد- به جز ایام عزاداری و سوگواری ، ۹- ۱۰ محرم- ۲۸ صفر – ۲۱ رمضان – ۲۵ شوال – ۱۴ خرداد.
تعطیلات هفتگی ندارد –
بلیط ورودی
۲۵۰۰۰ ریال (اینترنتی ۲۰۰۰۰ ریال)
ساعات بازدید
۹ الی ۱۸٫۴۵ و روزهای جمعه ۱۰ الی ۱۸٫۴۵
وجه تسمیه
روایت اول: چون سازنده این بنا از خاندان قاجار بوده به حمام قجر معروف است. روایت دوم تعمبرات اساسی در دوره قاجار صورت گرفته است.
بهترین زمان بازدید ایام عید و تابستان
مدت زمان بازدید ۱ساعت
دیدنی های حمام قجر (موزه حمام قجر) این موزه شامل ۳ بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل بوده و زندگی روزمره مردم قزوین در گذشته، به وسیله مجسمه‌هایی در معرض دید عموم قرار گرفته است.
سازنده بنا  امیر گونه خان قاجار از سردران شاه عباس صفوی
سال و شماره ثبت آثار ملی این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۶۰۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است
دسترسی شبکه مخابرات بلی
رستوران – بوفه در نزدیکی حمام قجر (موزه حمام قجر) وجود دارد.

 

مطلب پیشنهادی

گردش کوتاه در روستای زرآباد قزوین

گردش کوتاه در روستای زرآباد قزوین

گردش کوتاه در روستای زرآباد قزوین. شاید کسانی که ساکن شهر هستند هیچوقت راضی نباشند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *