خانه / ایرانگردی / قزوین / حمام قجر شهر قزوین

حمام قجر شهر قزوین

به شهر قزوین خوش آمدید. حمام قجر یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین گرمابه‌های استان قزوین است.که در سال‌های اخیر به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده. و در ایام نوروز میزبان گردشگران است. این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۶۰۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در این پست اطلاعاتی در مورد معماری، نحوه دسترسی و… به حمام قجر شهر قزوین ارائه شده است.

این حمام شهر قزوین که در سال ۱۰۵۷ هجری قمری به وسیله امیر گونه خان قاجار قزوینی از سرداران شاه عباس صفوی به دستورشاه ساخته شده و نخست «حمام شاهی» نام داشته‌است. تاریخ بنای آن را «صحت عافیت» گفته‌اند که معادل ۱۰۵۷ است:

ساخت از لطف شاه حمامی… به لطافت قبول هر مقبل

چون یکی از درون برون آید… «صحت عافیت» بود تاریخ

  • حمام قجر شهر قزوین
    حمام قجر شهر قزوین
  • این حمام از جاذبه های گردشگری شهر قزوین است
    این حمام از جاذبه های گردشگری شهر قزوین است
  • بنای این حمام از اماکن تاریخی شهر قزوین می باشد
    بنای این حمام از اماکن تاریخی شهر قزوین می باشد
  • این حمام از جاذبه های گردشگری
    این حمام از جاذبه های گردشگری

مساحت آن حدود ۱۰۴۵ متر مربع است. حمام از سه بخش اصلی سربینه، میاندر و گرمخانه و همچنین از دو قسمت مجزا جداگانه زنانه و مردانه تشکیل شده‌است، در اصلی آن رو به جنوب باز می‌شود و با راه پله‌های مارپیچ به سربینه منتهی می‌گردد. سربینه بزرگ گرمابه که حوض زیبایی در وسط آن قرار دارد شش شاه‌نشین و طاق نما را در پلانی هشت ضلعی با راهرویی به گرمخانه پیوند می‌دهد.

  • این حمام از بناهای قدیمی قدیمی شهر قزوین
    این حمام از بناهای قدیمی قدیمی شهر قزوین
  • حمام قجر شهربازدید از این حمام در قزوین گردی فراموش نشودقزوین
    بازدید از این حمام در قزوین گردی فراموش نشود
  • این حمام از اماکن دیدنی شهر قزوین
    این حمام از اماکن دیدنی شهر قزوین

معماری حمام قجر شهر قزوین

پلان سربینه به شکل ۸ضلعی است و هر ضلع آن دارای شاه‌نشین‌ و طاق‌نما است که این بخش به وسیله راهرویی به گرمخانه متصل می‌شود. گرمخانه این حمام دارای یک فضای مرکزی محدود و تعدادی فضای جانبی است. تزئینات گرمابه شامل کاشی‌کاری و طاق‌های رسمی‌بندی شده است و کف آن با سنگ مرمر مفروش شده ضمن اینکه پشت بام این حمام نیز هم‌سطح خیابان است. امروزه ایرانی‌ها به تقلید از اروپا سونا و جکوزی احداث می‌کنند؛ اما این در حالی است که در این بنا که ۳۸۰ سال پیش‌ساخته شده است جکوزی آب سرد و گرم نیز در نظر گرفته‌شده است و این نبوغ معماری ایرانی را نشان می‌دهد.

این حمام علاوه بر اینکه یک فضای بهداشتی بوده ازلحاظ اجتماعی نیز بسیار مهم بوده است چراکه در قسمت «میان در» اتاق فکری وجود داشته که مرکز تشکیل جلسات اجتماعی بوده است.

  • حمام قجر شهر قزوین
    این حمام از حمام های قدیمی ایران به شمار می رود
  • موزه مردم شناسی قجر قزوین
    موزه مردم شناسی قجر قزوین
  • این حمام اکنون کاربری موزه دارد
    این حمام اکنون کاربری موزه دارد
  • این حمام یکی از حمام های قدیمی شهر قزوین است
    این حمام یکی از حمام های قدیمی شهر قزوین است
  • موزه مردم شناسی شهر قزوین واقع در حمام قجر
    موزه مردم شناسی شهر قزوین واقع در حمام قجر

حمام قجر  شهر قزوین و موزه مردم شناسی

این حمام در سال ۱۳۷۹ خورشیدی توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین خریداری شد و با سرمایه‌گذاری شهرداری قزوین و مدیریت سازمان نوسازی و بهسازی مرمت شد و به عنوان موزه مردم‌شناسی تغییر کاربری داد. 

این موزه شامل ۳ بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل بوده و زندگی روزمره مردم قزوین در گذشته، به وسیله مجسمه‌هایی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

در قسمت سربینه حمام اقوام قزوین شامل ترک‌ها، لرها، مراقی‌ها، قزوینی‌ها، تات‌ها و کردها معرفی می‌شوند. در قسمت بعدی این گرمابه توسط تابلوهایی آداب‌ورسوم قزوین مانند پنجاه بدر و ۱۲ محرم معرفی می‌شود. در قسمت انتهایی گرمابه مشاغل گذشته شهر قزوین.مثل پنبه‌ریسی، عطاری، آهنگری، پینه‌دوزی، سرگذر، مسگری و سفیدگری به نمایش گذاشته‌شده. ضمن اینکه در این بخش برای تنوع در موزه، عکاسخانه‌ای راه‌اندازی شده.که بازدیدکنندگان می‌توانند با لباس اقوام قزوینی عکس بگیرند. علاوه بر این با در نظر گرفتن ویترین، برخی از اشیا و ابزارآلاتی که درگذشته استفاده می‌شد نیز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده‌شده است. 

  • حمام . قجر قزوین از اماکن تاریخی شهر قزوین
    حمام . قجر قزوین از اماکن تاریخی شهر قزوین
  • حمام قجر. تبدیل به موزه مردم شناسی شده است
    حمام قجر. تبدیل به موزه مردم شناسی شده است
  • حمام بنای تاریخی حمام. قجرقزوین
    بنای تاریخی حمام. قجر

نحوه دسترسی به حمام قجر شهر قزوین

استان قزوین، شهر قزوین، چهارراه نادری، خیابان عبیدزاکانی. با طی مسیر در پیاده رو باریک و با آسفالت رنگ و رو رفته عبید زاکان، به نیمه خیابان و یک پنج راه قدیمی می رسیم، درست در سمت چپ مسیر و کنار مسجد فاطمه زهرا (س) کوچه ای وجود دارد که در ابتدای آن موزه مردم شناسی قجر خودنمایی می کند.

علت نامگذاری حمام قجر شهر قزوین

علت نام‌گذاری این بنا که به حمام قجر معروف شده ۲ روایت دارد نخست اینکه سازنده این بنا از خانواده قاجار بوده و روایت دیگر این است که در زمان قاجاریه مرمت اساسی بر روی این بنا صورت می‌گیرد و به این نام معروف می‌شود. 

  • (حمام قجر)
    (حمام قجر)
  • (حمام قجر) یا همان موزه مردم شناسی
    (حمام قجر) یا همان موزه مردم شناسی
  • حمام قجر کجاست؟
    حمام قجر کجاست؟
  • حمام. قجر از بناهای تاریخی قزوین
    حمام. قجر از بناهای تاریخی قزوین
  • در قزوین گردی بازدید از حمام قجر را فراموش نکنیم
    در قزوین گردی بازدید از حمام قجر را فراموش نکنیم

آمار بازدید کنندگان از حمام قجر شهر قزوین

طبق آمار ۵ سال گذشته در ایام نوروز این حمام بیشترین بازدیدکننده را در بین آثار تاریخی استان به خود اختصاص داده است. اطلاعات بازدیدکنندگان این بنا در بدو ورود ثبت می‌شود که بر این اساس بیشترین بازدیدکننده به ترتیب از آلمان، فرانسه و ایتالیا بوده است و در بین کشورهای آسیایی نیز چین و اندونزی بیشترین بازدیدکنندگان از این بنای تاریخی بودند.

سایر اماکن دیدنی قزوین

کاخ چهلستون قزوین (عمارت کلاه فرنگی)  موزه خوشنویسی قزوین   باغ صفوی سردر عالی قاپو قزوین. دریاچه اوان قزوین قلعه الموت قزوین    کلیسای کانتورخانه امینی ها قزوین (حسینیه امینی ها)  کافر گنبد قزوین آب انبار سردار کوچک در قزوین.

سخنی با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی ااماعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع

isna.ir

fa.wikipedia.org

مطلب پیشنهادی

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *