خانه / ایرانگردی / قزوین / آب انبار حکیم در شهر قزوین

آب انبار حکیم در شهر قزوین

به شهر قزوبن خوش آمدید. قزوین به‌علت شرایط جغرافیایی و کمبود آب در گذشته، دارای بیش از ۱۰۰ آب‌انبار بوده است، همین امر سبب شده که قزوین به‌عنوان «شهر آب‌انبارها» در کشور مطرح‌ شده است. آب‌انبارهای این شهر که مهم‌ترین بناهای تاریخی قزوین بشمار می‌روند، از جذاب‌ترین بناهای تاریخی استان قزوین هستند که دیدن آنها برای گردشگران جذابیت خاصی دارد. دراین پست به معرفی آب انبار حکیم پرداخته ایم. اطلاعاتی در مورد آدرس، سازنده بنا،معماری و بهترین زمان بازدید از آب انبار حکیم ارائه شده است.

معرفی آب انبار حکیم در شهر قزوین

حاج میرزا حکیم از پزشکان قدیمی قزوین در سال ۱۲۴۴ آبگیر بزرگی را در انتهای بازارچه خیابان روبروی مسجد جامع بنا کرده که به نام آب انبار حکیم مشهور است .سر در زیبای این آبگیر که دارای رسمی بندی است به راه شیری می پیوندد که در فضای آغازین آن دو سکوی سنگی در دو سویش قرار دارد و کاربندی سقف آن به زیبایی اش افزوده است. در مقابل سر در این آب انبار، سقاخانه ای هم‌زمان با آب انبار شکل گرفته‌است که هنوز پا برجاست.

طاق مخزن آب انبار حکیم به صورت آهنگ و آجری است که بیش از ۹۰۰ متر مکعب آب را در خود جای میدهد. مخزن آب انبار حکیم از شفته آهک با روکش ساروج ساخته شده‌است. این آب انبار سی و شش پله دارد و  کتیبهٔ دارد به رنگ سفید در کاشی بنفش که در آن تاریخ ۱۲۴۴ ه‍.ق آمده و اشعار آن را جوهری شاعر معروف رثائی که اهل هرات و ساکن قزوین بوده، سروده‌است. آب انبار حکیم به شماره ۱۳۳۶ به ثبت تاریخی رسیده‌است.

آب انبار حکیم در شهر قزوین
آب انبار حکیم در شهر قزوین

آدرس آب انبار حکیم قزوین

برای دیدن بنای تاریخی آب انبار حکیم به خیابان سپه قزوین می رویم. دسترسی به این آب انبار با وسیله نقلیه امکان پذیر است.

بهترین زمان بازدید از آب انبار حکیم

ایام نوروز فرصت مناسبی برای دیدن بناهای تازیخی و معماری شگفت انگیز استان قزوین است تا با اندیشه در اماکن زیبای باستانی به گذشته سفر کرد و ایام خوشی را برای مسافران رقم زد.

سایر آب انبارهای شهر قزوین

آب انبار حاج کاظم، آب انبار سردار بزرگ، آب انبار پنجه علی، آب انبار جنب مسجد جامع کبیر، آب انبار حاجی بابا (خطیب)، آب انبار حاج ملا آقا، آب انبار حاج کریم، آب انبار رزگره کوچه، آب انبار شیشه گر، آب انبار خان، آب انبار لالو. آب انبار زنانه بازار و آب انبار آقا. آب انبار سردار کوچک.

سایر اماکن دیدنی قزوین

کاخ چهلستون قزوین (عمارت کلاه فرنگی)  موزه خوشنویسی قزوین   باغ صفوی سردر عالی قاپو قزوین. دریاچه اوان قزوین قلعه الموت قزوین    کلیسای کانتورخانه امینی ها قزوین (حسینیه امینی ها)  کافر گنبد قزوین آب انبار سردار کوچک در قزوینحمام صفا (حمام حاج محمد رحیم).

سخنی با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی ااماعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع

fa.wikipedia.org

toptourism.ir

qchto.ir

مطلب پیشنهادی

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *