خانه / ایرانگردی / قزوین / روستای حصار قزوین

روستای حصار قزوین

معرفی روستای حصار قزوین. زندگی در دنیای امروزی و مشغله های فراوان باعث می شود تا انسان تحت فشار روحی قرار بگیرد. طبیعت گردی و سفر به روستاها و رفتن به طبیعت باعث می شود. تا افراد به آرامش فکری و روحی برسند. زندگی مدرن و سر و صدای حاصل از شلوغی شهر. و دنیای دیجیتال متاسفانه تاثیرات بسیار منفی بر ذهن و توانایی های افراد گذاشته است. این امر باعث می شود تا انسان ها به مرور زمان خلاقیت و شادابی درونی خود را از دست دهند. به همین دلیل می بایست گه گاه به دل طبیعت زد. و زیبایی های آن استفاده کرد تا اندک زمانی از دقدقه های روزمرگی شهر به دور باشیم. بوم گردی و روستا گردی باعث استراحت ذهن و در نتیجه باعث افزایش خلاقیت می شود.

در این پست سعی بر آن شده تا از زیبایی های روستای حصار قزوین برای خوانندگان عزیز بگوییم. شاید با اطلاعاتی که در این پست ارائه میشود.خوانندگان عزیز ترغیب به سفر و بازدید از این روستای زیبا شوند. این اطلاعات شامل نحوه دسترسی و موقعیت. اماکن گردشگری و فرهنگ مردم روستای حصار قزوین می باشد. بازدید و گردش از این روستا برای علاقمندان بوم گردی در قزوین پیشنهاد می شود.

موقعیت روستای حصار قزوین

روستای حصار در استان قزوین قرار دارد. البته روستاهایی با این نام نیز در استان های دیگر وجود دارد. در این پست هدف معرفی روستای حصار استان قزوین می باشد. روستای حصار از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین. این روستا با مختصات جغرافیایی ۴۹ درجه و ۷ دقیقه طول شرقی.و ۳۶ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی.در فاصله ۱۲۰ كیلومتری قزوین قرار دارد. از جنوب شرق به كوه‌های بتك و سندان داغ و از جنوب به كوه قراول داغ محدود می‌شود. رودخانه درگاه از جنوب این روستا می‌گذرد و به ارگن چایمی‌ریزد.

خانه های روستاییان

این روستا در یک محدوده کوهستانی استقرار یافته و بافت مسکونی متمرکزی دارد. به‌ویژه در بافت  قدیم روستا. این تمرکز به گونه‌ای است که خانه‌های روستاییان در کنار یکدیگر و چسبیده به هم بنا شده‌اند. خانه‌های جدید از این قاعده مستثنی می‌باشند و نسبتاً پراکنده‌اند. خانه‌های روستاییان متناسب با نوع فعالیت و درآمد افراد احداث گردیده‌اند. نکته جالب توجه درباره خانه‌های این روستا. تزیینات خارجی آن‌ها است، که به صورت ساده و همرنگ طبیعت اطراف خود می‌باشند. مصالح به‌کار رفته در بناهای قدیمی شامل گل، سنگ، خشت و چوب می‌باشد. ولی در ساخت خانه‌های جدید از مصالحی مانند آجر، گچ، سیمان، آهن استفاده شده است. وجود باغ‌های سرسبز و همچنین درخت‌زارهای حاشیه رودخانه درگاه که از جنوب روستا  می‌گذرد. به‌ویژه در فصول بهار و تابستان جلوه ویژه‌ای به روستا می‌دهد. 

روستای حصار قزوین از روستاهای دیدنی این استان
روستای حصار قزوین از روستاهای دیدنی این استان

مشخصات جغرافیایی روستای حصار قزوین 

ارتفاع این روستا از سطح دریا ۱۹۹۰ متر است.و از نظر اقلیمی دارای آب و هوای معتدل در تابستان و سرد و خشك در زمستان است. آثار تاریخی در روستاها گاها یکی از اهداف گردشگری بازدید کنندگان می باشد. در این روستا نیز آثار تاریخی قابل توجهی وجود دارد.این آثار در روستای حصار و اطراف آن بیانگر قدمت طولانی این روستاست. برج های مشهور خرقان در مجاورت روستای حصار واقع شده‌اند. از جاذبه های طبیعی که در اطراف این روستا وجود دارد غار قلعه می یاشد.که با این روستا ۱۰ کیلومتر فاصله دارد. 

قدمت روستای حصار قزوین

طبق گفته اهالی  قدمت این روستا به ۵۰۰ سال می رسد. اما طبق شواهد موجود از بقایای آثار تاریخی قدمت این روستا بیشتر از ۵۰۰ سال است، و از قدمت طولانی‌تری برخوردار است. 

 مردم و جمعیت روستای حصار

 مردم روستای حصار به زبان آذری سخن می‌گویند، اهالی خونگرم و مهربانی دارد. در سال ۱۳۸۵، جمعیت این روستا ۷۲۰ نفر گزارش شده است. درآمـد اکـثر مردم این روستا از طریق فـعالیت‌های زراعی، دامـداری و باغداری تأمین می‌شود؛ بخشی از افـراد به قـالی‌بـافی با طرح علی‌آبادیاشتغال دارند و تعدادی نیز به فعالیت‌های خدماتی می‌پردازند. 

زراعت و کشاورزی روستای حصار

زراعت در روستای حصار به دو صورت آبی و دیم صورت می‌گیرد و گندم، جو، بنشن و لوبیا سبز از جمله فرآورده‌های زراعی این روستا به‌شمار می‌آیند. دامداری در این روستا، به دلیل موقعیت خاص ناحیه از رونق برخوردار بوده و گوشت، فرآورده‌های لبنی و پشم محصولات دامی روستایی حصار را تشکیل می‌دهد. از محصولات باغی و سردرختی این روستا نیز می‌توان به انگور و سیب اشاره كرد. گردشگران می توانند در زمان محصول دهی از این روستا بازدید کنند و از محصولات باغی این روستا خریداری کنند.

جاذبه های گردشگری روستای حصار

روستای حصار یکی از روستاهای دیدنی قزوین است. طبیعتا  هر روستایی جاذبه های گردشگری خود را دارد. روستای حصار به دلیل برخورداری از جاذبه‌های طبیعی فراوان دارای ویژگی‌های ممتاز گردشگری است. جریان دائمی چشمه در مرکز این روستا موجب سرسبزی و پدید آمدن درختان فراوان در داخل روستا شده است. همچنین در حواشی رودخانه درگاه که از جنوب روستا می‌گذرد باغ‌های وسیعی پدید آمده است و محل مناسبی برای رویش انواع گیاهان دارویی مانند گاوزبان، خاکشیر، ختمی و انواع گل‌های وحشی متنوع و رنگارنگ است.

غار قلعه از جاذبه های طبیعی و گردشگری روستای حصار قزوین

جاذبه های طبیعی روستا

جاذبه‌های طبیعی روستای حصار عبارتند از کوه‌های بلند و پرشکوه اطراف روستا که به‌ویژه در فصل بهار چشم‌اندازهای زیبایی دارند. غارعباس‌آباد و آبگرم معدنی در ۲۵ کیلومتری روستا قرار دارند. جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی در پیرامون روستا از جمله برجهای خرقان (در مجاورت روستا)ـ غار قلعه کرد (۱۰ کیلومتر)ـ چشمه( داخل روستا)ـ غار عباس آباد(۲۵ کیلومتر)ـ آبگرم معدنی (۲۵ کیلومتر) این روستا می باشد.

برج های خرقان از آثار تاریخی روستای حصار قزوین
برج های خرقان از آثار تاریخی روستای حصار قزوین

آثار تاریخی روستای حصار قزوین

همانطور که اشاره شد این روستا یکی از روستاهای قدیمی استان قزوین به شمار می رود. از جمله آثار تاریخی روستا می‌توان به برج‌های خرقان كه در مجاورت روستا واقع شده‌اند اشاره كرد. همچنین غار قلعه كرد كه در فاصله ۱۰ كیلومتری روستا واقع گردیده از دیگر جاذبه‌های روستای حصار است. برج هاي خرقان به شماره ۱۳۹۵-۱۳۹۶ در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

لباس و پوشاک روستای حصار

تا چند دهه پیش پوشاک مردم روستای حصار در خود روستا تولید می‌شد و نوعی لباس محلی بود. اما امروزه تفاوت چندانی میان لباس‌های مورد استفاده مردم روستای حصار و لباس‌های رایج در بین شهرنشینان ملاحظه نمی‌شود، مگر در مواردی خاص مانند مراسم آیینی و سنتی و غیره، که مردم روستا از لباس‌های محلی استفاده می‌کنند.

غذاهای محلی روستای حصار

غذاهای محلی روستای حصار به دلیل رونق دامداری و در دسترس‌بودن فرآورده‌های دامی مانند گوشت و لبنیات از تنوع زیادی برخوردار است. از جمله این غذاها می‌توان به آبگوشت بزباش، فسنجان، انواع آش به‌ویژه آش دوغ، کباب با گوشت تازه و همچنین انواع پلو و چلوخورشت به همراه ماست و دوغ محلی که سفره مردم این روستای کوهستانی و زیبا را رنگین می‌کنند، اشاره نمود. 

تفریحات گردشگری روستا

علاوه بر جاذبه های تاریخی و طبیعی که می توان در این روستا دید و از آن ها لذت برد گردشگران می توانند در اطراف روستا این روستا اقدام به چادر زنی کنند و از طبیعت بکر اطراف روستا لذت ببرند. اطراف این روستا با در نظر گرفتن نکات ایمنی مناسب برای شب مانی است. 

نحوه دسترسی به روستای حصار قزوین

این روستا از امكانات رفاهى بالاتری نسبت به سایر روستاها برخوردار است و راه دسترسى به آن آسفالت می باشد. روستای حصار با استفاده از بزرگراه ترانزیت قزوین ـ زنجان و از طریق روستای پیرسقا قابل دسترسی می‌باشد. روستاي حصار ولیعصر، در ۱۵۰ کيلومتري شهر قزوین قرار دارد.

بهترین زمان بازدید از این روستا

هرچند که این روستا در ۴ فصل دارای آب و هوای مطلوبی است اما پیشنهاد می شود در اواخر فصل بهار و ۳ ماهه تابستان برای گردش به این روستا سفر کنید.

سایر روستاهای دیدنی قزوین

روستای آتان، روستای اکوجان، روستای یله گنبد و روستای اندج از روستاهای دیدنی استان قزوین به شمار می روند.

سخنی با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی ااماعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع

سایت سازمان میراث فرهنگی استان قزوین

ویکی پدیا

کتا راهنمای گردشگری روستاهای ایران ۱- نوشته حسن زنده دل و دستیاران

مطلب پیشنهادی

سرای سعدالسلطنه قزوین

سرای سعدالسلطنه قزوین را بیشتر بشناسیم. قزوین یکی از شهرهاي تاریخی و باستانی است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *