خانه / جهانگردی / معرفی کشور گرجستان

معرفی کشور گرجستان

یکی از مقاصد گردشگری ایرانیان کشور گرجستان است. سفر به این کشور برای ایرنیان جذابیت خاصی دارد. به دلیل ارزان بودن هزینه های سفر به  گرجستان اکثر کشورهای همسایه این کشور را برای سفر انتخاب می کنند. در این پست به معرفی گرجستان پرداخته ایم.

کشور گرجستان
کشور گرجستان

گرجستان یک کشور استراتژیک مهم است که  در جنوب قفقاز و ساحل دریای سیاه واقع است. جمعیت کشور که حدود ۴ میلیون نفر می باشد. که از این میان، ۸۳٫۸ درصد را گرجستانی، ۶٫۵ درصد را آذری، ۵٫۷ را ارمنی، ۱٫۵ را روسی و ۲٫۵ درصد را اهالی مابقی کشورها تشکیل می‌دهند. ۸۳٫۹ درصد از مردم به مسیحیت و ۹/۹ به اسلام اعتقاد دارند.  و مساحت آن نیز حدود ۶۹،۷۰۰ کیلومتر مربع است. پایتخت کشور گرجستان تفلیس، پرجمعیت ترین شهر کشور است. گرجستان یا جورجیا(georgia) فرصتی منحصر به فرد برای گذراندن تعطیلات را برای مسافران فراهم می کند. گرجستان نه تنها با کشور هایی مانند ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان بلکه با کشور روسیه نیز دارای مرزهای مشترک است.

گرجستان را بیشتر بشناسیم
گرجستان را بیشتر بشناسیم

 تاریخچه کشور گرجستان(تاریخ گرجستان، که استقلال خود را بعد از فروپاشی شوروی اعلام کرد،کشوری که تحت سلطه ۴۰۰ ساله امپراتوری روم  بود پس از امپراتوری بیزانس توسط عثمانی ها و ایرانیان اشغال شد و بین دو کشور تقسیم شدو هنگامی که ارتش استالین در سال ۱۹۲۱ وارد کشور شد، داستان گرجستان و روند مستقل آن آغاز شد.)

کشور گرجستان مقصد گردشگری

با آشفتگی های تاریخی دور و نزدیک که در این منطقه رخ داده است. حکومتهای مختلفی نیز بر گرجستان حاکم شده. این وضعیت زمینه ایجاد بسیاری از ساختارهای تاریخی و فرهنگی در گرجستان را فراهم کرده است. گرجستان با اینکه یک کشور اروپایی-آسیایی به حساب می‌آید. اما آداب و رسوم مردم آن تفاوت چشمگیری با دنیای غرب دارد.  برای درک بیشتر و ارتباط بهتر با مردم خونگرم گرجستان بهتر است با آداب و رسوم آن‌ها آشنا شوید. تنوع آب و هوایی واقعا در این کشور گرجستان شگفت انگیز است.  رشته کوههای میان مرز گرجستان و روسیه همچون سدی در برابر سرمای وحشتناک روسیه است.  شما میتوانید وسایل اسکی خود را بردارید و ساعت ها اسکی کنید و هرگاه خسته شدید در ساحل شنا کنید. دو سوی کشور گرجستان کوهستانی است.

توریسم و گردشگری در کشور گرجستان
توریسم و گردشگری در کشور گرجستان

زیبا ترین سواحل دریای سیاه نیز در این سرزمین قرار دارد. گلستانی معروف در منطقه آجارا وجود دارد که در آن گیاهان متعددی از نقاط گوناگون جهان جمع آوری شده، رشد و نمو میکنند. در این باغستان گیاه استرالیایی در کنار گیاه آفریقایی و آمریکایی در حال رشد و نمو می باشد. این بخوبی اثبات مینماید که شرایط اقلیمی این منطقه کاملا خاص و ویژه می باشد. تفلیس و باتومی دو شهر توریستی گرجستان می باشند. جاذبه های گردشگری گرجستان موزه استالین، پارک آبی تفلیس، ساحل سحرآمیز، مجسمه عشق در باتومی، تندیس مده آن، دژ گونیو، باغ گیاهشناسی، مسجد باتومی، کلیسای ارمنی باتومی و دریاچه لا کپشت ها می باشند. کیسای با گراتیBagrati – یادمان های تاریخی ماتسکتا Mtskheta – ارتفاعات سوانتی Svaneti – از جاذبه های فرهنگی ثبت شده گرجستان در میراث جهانی یونسکو می باشند.

توریسم و گردشگری در کشور گرجستان
توریسم و گردشگری در کشور گرجستان

نگاهی کلی به فرهنگ مردم  کشور گرجستان

  • دعوت های رخدادهای فرهنگی را بپذیرید؛ به خصوص اگر این دعوت ها از جانب خانواده میزبان یا همکاران شما باشد. به خاطر داشته باشید که گرجی ها بسیار میهمان نواز هستند و حضور شما را به عنوان نماد موفقیت می بینند.
  • جامعه گرجستان یک جامعه سلسله مراتبی است. افراد بسته به سن، موقعیت و قدرت شان لایق احترام هستند. از آنهایی که در راس این هرم هستند انتظار می رود تا برای کل گروه تصمیم بگیرند؛ تصمیماتی که برای گروه شان بهترین تصمیم است.
  • جلسات اغلب طی نهار یا شام صورت می پذیرد. طی این مدت به میزبان گرجی خود اجازه دهید تا در مورد شما بیشتر بداند. از میز شام تان لذت ببرید. صرف غذا زمانی را برای با هم بودن و لذت بردن از حضور یکدیگر فراهم می کند.
  • کارت های ویزیت بدون هیچ تشریفات رسمی مبادله می شوند. اگر یک سمت کارت ویزیت خود را به زبان گرجی یا روسی ترجمه کنید، قطعا تاثیر مثبتی بر مخاطب خود خواهید گذاشت.
  • فرهنگ مردم  کشور گرجستان
  • معرفی و برخورد گرجستانی ها با یکدیگر
  • معرفی افراد در شروع جلسات یک امر معمول است. در این معرفی ها عموما سعی می شود ابتدا افراد ارشد معرفی شوند؛ گرچه زنان ابتدا معرفی می شوند. آماده باشید که در شروع جلسه خلاصه ای از پیش زمینه، تجربه و هدف کلی ملاقات با شما با مدعوین در میان گذاشته شود.
  • کسی که جایگاه بالاتری دارد باید اول اقدام به دست دادن کند. هنگام صحبت باید تماس چشمی داشته باشید و فراموش نکنید که القاب دانشگاهی و تخصصی معمولاً همراه با اسم مستعار به کار می‌رود.
  • گرجی ها از اظهار احساسات خود هراسی ندارند. اگر آنها خشم و ناامیدی خود را نشان دهند، شگفت زده نشوید.
  • به طور مشابه گرجی ها می توانند سخنرانان برانگیزنده ای باشند. زمان صحبت در مورد یک موضوع، ممکن است تون صدایشان یا حالات دستشان تغییر کند.
  • ساعات باز شدن ادارات دولتی در گرجستان از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر است. بخش های خصوصی معمولا شنبه ها باز هستند.
  • گرجی ها وقتی برای اولین بار با کسی مواجه می شوند، باهم دست می دهند و سپس به او سلام می کنند. دست دادن با یکدیگر در هنگام خداحافظی یک فرهنگ عمومی بین مردم گرجستان است.
  • در برخی موارد نیز که با طرف مقابل آشنا می شوند، احتمال دارد  روی گونه‌ی او را یک‌بار ببوسند.
  • در گرجستان فقط دوستان نزدیک و اعضای خانواده را با اسم کوچک صدا می‌زنند و در غیر این صورت می‌توان از کلمه آقا (Batono) یا خانم (Kalbatono) قبل از اسم کوچک استفاده کرد تا جنبه‌ی رسمی‌تر پیدا کند.
  • اگر به شهرهای کوچک گرجستان سفر می‌کنید، مرسوم است که تقریباً با همه افرادی که از کنارتان عبور می‌کنند خیلی دوستانه احوالپرسی کنید.
فرهنگ مردم  کشور گرجستان
فرهنگ مردم  کشور گرجستان

 در ذیل به شرح برخی ار آداب و  و فرهنگ مردم گرجستان پرداخته ایم.

آداب هدیه دادن در گرجستان

در گرجستان مشابه اکثر کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، هنگام تولد و ایام کریسمس، هدیه داده می‌شود. با این حال در این کشور، «روزهای نام» نیز وجود دارد که به مناسبت تاریخ تولد افراد مقدس، به کسانی که همان نام‌ها را دارند هدیه می‌دهند. لزومی ندارد که این هدایا، گران باشد، بلکه فکر و نیت پشت آن اهمیت بیشتری دارد. اگر یک گرجی، شما را به خانه خود دعوت کرد، گل، شیرینی‌های وارداتی یا شکلات به عنوان هدیه ببرید.حواستان باشد که تعداد گل‌ها، عدد فرد باشد؛ زیرا اعداد زوج برای مراسم تدفین به کار می‌رود. علاوه بر این می‌توانید هدیه کوچکی هم برای کودکان ببرید. یادتان باشد وقتی هدیه‌ای می‌دهید، میزبان یا طرف مقابل لزوماً آن را باز نمی‌کند.

آداب هدیه دادن در کشور گرجستان
آداب هدیه دادن در کشور گرجستان
آداب غذا خوردن در گرجستان

مردم گرجستان، آداب غذا خوردن سخت و دشواری ندارند. و به وعده‌های غذایی به عنوان زمانی برای دورهمی و خوشگذرانی نگاه می‌کنند. گرجی‌ها افراد مهمان‌نوازی هستند و دوست دارند که مهمان حس راحتی و خوشحالی داشته باشد و از غذا لذت ببرد. اگر در مورد آداب غذا خوردن سوال دارید، به دیگران نگاه کرده یا خیلی ساده سوال‌تان را مطرح کنید. سعی کنید آرنج خود را روی میز نگذارید، چنگال را در دست چپ و چاقو را در دست راست نگه دارید و همه غذای خود را تا انتها میل کنید.

گرجی‌ها در طول غذا گپ و گفت پر شوری دارند و معمولاً اول، غذا را برای مهمان‌های مسن‌تر سرو می‌کنند. تا جایی که می‌توانید همه غذاها را امتحان کنید. بنابراین بهتر است وعده‌های کوچکی از هر یک بردارید تا میزبان را نیز خوشحال کرده باشید.

آداب غذا خوردن در کشور گرجستان
آداب غذا خوردن در کشور گرجستان
آداب ارتباطات در گرجستان

مردم گرجستان به راحتی احساسات خود را ابراز می‌کنند. پس از دیدن خشم یا اوج ناراحتی آن‌ها تعجب نکنید. این موضوع حتی در هنگام صحبت کردن نیز مشهود است. به طوری که زمان تعریف کردن یک داستان یا بحث درباره یک موضوع، صدایشان بالا می‌رود و از حرکات دست استفاده می‌کنند. به طور کلی مردم عاشق برقراری ارتباط هستند و در نتیجه می‌توانید اوقات خوشی داشته باشید.به هیچ عنوان در مورد روسیه و به خصوص جدایی مناطق ازبکستان و اوستیای جنوبی صحبت نکنید. زیرا باعث بحث و جدل شده و حتی به ناراحتی و دعوا ختم می‌شود.

آداب ارتباطات اجتماعی در کشور گرجستان
آداب ارتباطات اجتماعی در کشور گرجستان

آب و هوای کشور گرجستان

سرزمین گرجستان از نظر اقلیمی منحصر به فرد است. یعنی هر چهار فصل سال دیده میشود. به طوری که در یک زمان در کنارههای دریای سیاه هوای تابستانی در میان نخل های بلند و همیشه سبز حکم فرماست. در تپه ماهورهای پایکوهی، رویش علفهای تازه و گلهای بهاری. همچنین در کوهستان، مه غلیظ همچون ابری که با ریزش برف و باران همراه است وجود دارد. اما قلل قفقاز بزرگ همچون قازبگی و سایر کوهها، از برف ضخیم پوشیده شده اند.

  • فصل بهار در کشور گرجستان
    فصل بهار در کشور گرجستان
  • فصل تابستان درکشور گرجستان
    فصل تابستان درکشور گرجستان

در مجموع آب و هوای گرجستان تابعی است از موقعیت جغرافیایی این سرزمین.توده های هوای اشباع شده از بخارات آب دریای سیاه از سمت غرب وارد دالان قفقاز و در گرجستان غربی باعث بارندگی متناوب میشود. و با از دست دادن نسبتی رطوبت از رشته کوههای سورامی، مسختی و ارسیانی وارد گرجستان شرقی میشود. شاید به همین دلیل است که گرجستان شرقی بارندگی کمتری را دریافت میکند و آب و هوای آن خشک تر است.کشور گرجستان عمدتا کوهستانی است.بیش از ٪ ۸۰قلمرو این سرزمین را کوهستانها و تپه ماهورها پوشانده است. فعالیتهای عادی مربوط به زلزله در نواحی دارای ساختار آتشفشانی در گرجستان جنوبی آشکار شده است. برخلاف کلیات عمومی کوه شناسی، قسمت گرجستان قفقاز بزرگ، در مطابقت با زمینشناسی و ساختار اصلی ناهمواری، به سه قسمت غربی، مرکزی و شرقی تقسیم شده است.

  • فصل زمستان درکشور گرجستان
    فصل زمستان درکشور گرجستان
  • فصل پاییز درکشور گرجستان
    فصل پاییز درکشور گرجستان

قله ها و کوه های کشور گرجستان

قله های معروف در گرجستان از ارتفاع ۵۲۰۱ متر تا ۳۸۴۰ متر است. ما در این مطلب به صورت مختصر درباره آن ها توضیح داده ایم. گرجستان کشوری کوهستانی است. رشته کوه های قفقاز هم از آن می گذرد.کوه ها و کوهستان ها در گرجستان از جاذبه های کشور گرجستان برای طبیعت گردان و کوهنوردان سراسر دنیاست. قله شخارا، قله کازبک، قله اوشبا و قله تتنولد(قله سفید). از معروفترین قله های کشور گرجستان به شمار می روند. 

کوه کازبک در کشور گرجستان
کوه کازبک در کشور گرجستان

اعیاد، جشن ها و فستیوال های کشور گرجستان

مردم زنده دل و شاد گرجستان به بهانه های مختلف چه ملی و چه مذهبی جشن های با شکوهی بر پا می کنند. در این بخش به نام جشن ها و فستیوال های کشور گرجستان اساره می کنیم.

جشن در کشور گرجستان
جشن در کشور گرجستان

فستیوال های مهم کشور گرجستان

فستیوال پنیر قفقاز (دوم مرداد ماه – ۲۴ جولای)، فستیوال شراب – فستیوال تبلیسوبا – فستیوال جم فست (آنالیکا)، فستیوال جاز – جشنواره یا فستیوال رنگ – فستیوال آرت ژن – فستیوال egrisoba (رقص، موسیقی، غذا گل و…) – جشنواره های هنرهای قومی – جشنواره open Air و فستیوال بستنی از مهمترین فستیوال ها و جشنواره های گرجستان به شمار می رود.

فستیوال بستنی در کشور گرجستان
فستیوال بستنی در کشور گرجستان

جشن ها و روزهای مهم کشور گرجستان

جشن سال نو میلادی – جشن میلاد مذهب ارتودکس – روز مادر ۳ مارس – روز استقلال  و ماریموبا از روزهای مهم کشور گرجستان می باشد.

جشن سال نو میلادی در گرجستان
جشن سال نو میلادی در گرجستان

شهرهای مهم کشور گرجستان

تفلیس (Tbilisi)-  مستیا (Mestia). تلاوی (Telavi). استپانتسمیندا (Stepantsminda). متسختا (Mtskheta). سیغناقی (Sighnaghi). باتومی(Batumi). بورجومی (Borjomi). زوگدیدی (Zugdidi). اوشگولی (Ushguli).

  • نمایی از شهر ساحلی باتومی گرجستان
    نمایی از شهر ساحلی باتومی گرجستان
  • نمایی از شهر ساحلی باتومی گرجستان
    نمایی از شهر ساحلی باتومی گرجستان
  • شهر تفلیس پایتخت گرجستان
    شهر تفلیس پایتخت گرجستان
  • نمایی از شهر متسیا در گرجستان
    نمایی از شهر متسیا در گرجستان

رودخانه ها و دریاچه های کشور گرجستان

گرجستان ۱۰ رود مهم دارد که نام های آنها به شرح ذیل می باشد.

آندی کویسو  – دبد (رود) – رود آراگوی  – رود ترک – رود ریونی – رود کر (قفقاز) – رودخانه آرگون (قفقازستان) – رودخانه اینگوری – رودخانه پسو – رود سولاک.

رودخانه کارا در شهر متسختا واقع در گرجستان
رودخانه کارا در شهر متسختا واقع در گرجستان

دریاچه های کشور گرجستان

دریاچه های گرجستان، می توانند مناظر و اماکن بسیار زیبا و مفرحی برای بازدید در این کشور باشند. در این قسمت از مطلب به در یاچه ای مهم و دیدنی کشور گرجستان اشاره شده است.

دریاچه اودزیرو – دریاچه سنگ های سیاه گرجستان – دریاچه اورتی – دریاچه کورولدی – دریاچه تفلیس از دیدنی ترین و مهم ترین دریاچه های کشور گرجستان می باشند.

 

  • دریاچه تفلیس در کشور گرجستان
    دریاچه تفلیس در کشور گرجستان
  • دریاچه تاباتسکوری در کشور گرجستان
    دریاچه تاباتسکوری در کشور گرجستان
  • دریاچه اورتی در کشور گرجستان
    دریاچه اورتی در کشور گرجستان
  • دریاچه اودزیرو در کشور گرجستان
    دریاچه اودزیرو در کشور گرجستان

پوشش گیاهی در کشور گرجستان

طبق برآوردها، حدود ۴۰۰۰ گونه گیاهی در کشور گرجستان یافت می‌شود. جنگل‌ها، مهم‌ترین ذخایر گیاهی گرجستان را دارا هستند. که حدود یک سوم از قلمرو کشور را در بر می‌گیرند. ناحیه بندی عمودی به روشنی با گرجستان کوهستانی مشخص می‌شود. پوشش گیاهی گرجستان شرقی متفاوت با گرجستان غربی است. پوشش گیاهی گرم و مرطوب گرجستان غربی فراوان و گوناگون است. پوشش سبز زمین‌های پست کولخیس و تپه‌های پایکوهی گرجستان غربی بسیار غنی است.جنگل‌های درختان بارونده در خاک‌های باتلاقی کولخیسرشد کرده‌اند. گونه‌های متعددی از بلوط (ایمرتیاتی، ایبریایی، هارتویس) راش. شاه بلوط، ممرز و توسکا متناوباً با افرا، خرمالو، زبان گنجشک. زیرفون،گلابی، سیب و راش شرقی جایگزین می‌شود.

چمنزارهای کوتاه آلپی و گونه‌های فرش مانند، بلندی‌ها از ۲۳۰۰–۲۴۰۰ تا ۲۹۰۰–۳۰۰۰. متری از سطح دریا، پوشش گیاهی غالب را تشکیل می‌دهند. در این‌جا گیاهان کوتاه با گل‌های درشت و زیبا (جنتیانای زرد، علف خُنازیر، شقایق قفقازی و…) می‌رویند. در بالای ناحیهٔ آلپی، کوهستان‌ها عاری از پوشش گیاهی ممتد است.

تصویری از طبیعت زیبای کشور گرجستان
تصویری از طبیعت زیبای کشور گرجستان

سخنی با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی ااماعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

مطلب پیشنهادی

فرهنگ گرجستان

فرهنگ گرجستان

گرجستان کشوری است با فرهنگی بسیار غنی وباستانی با پیشینه ی چندهزارساله.دانش و شناخت آنها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *