خانه / ایرانگردی / تهران / عمارت عثمانی و پل رومی تهران

عمارت عثمانی و پل رومی تهران

تاریخچه مختصر عثمانیان

در این به معرفی عمارت عثمانی و پل رومی تهران پرداخته ایم. در ابتدا تاریخچه مختصری از عثمانیان بیان شده است. عثمانیان شاخه‌ای از ترکان (طایفهٔ قایی) بودند که در اواخر امپراتوری سلجوقیان از ترکستان به آسیای صغیر (آسیای کوچک) کوچیدند.در آن زمان، سلجوقیان روم که قسمتی از سلسله دولت‌های سلجوقی بودند.در این سرزمین فرمان می‌راندند.ترکان عثمانی اندک‌اندک در نواحی غرب آناتولی به یک قدرت منطقه‌ای و متحد سلاجقه تبدیل شدند.

بعداً جانشین سلجوقیان گشتند. ایشان نام خود را از عثمان اول، پسر ارطغرل که رهبر ایلِ آنان بود، گرفته.عثمانی کشوری پهناور بود که قلمرو آن در اروپا تا نزدیکی شهر وین (پایتخت امپراتوری هابسبورگ) امتداد داشت.بخش عمده سرزمین‌های جنوب دریای مدیترانه و شبه‌جزیره عربستان را دربرمی گرفت.از شمال به رود دن و از شرق به مرزهای ایران محدود بود.عثمانی کشوری پهناور بود که قلمرو آن در اروپا تا نزدیکی شهر وین (پایتخت امپراتوری هابسبورگ) امتداد داشت.

بخش عمده سرزمین‌های جنوب دریای مدیترانه و شبه‌جزیره عربستان را دربرمی گرفت.از شمال به رود دن و از شرق به مرزهای ایران محدود بود.سلطان سلیمان یکم، (۲۷ آوریل ۱۴۹۵ (میلادی) در ترابوزان؛ ۶ سپتامبر ۱۵۶۶ (میلادی).مشهور به (کبیر) و گاه «قدرتمند» و (Lawgiver) و سلیمان قانونی، سلطان عثمانی و مشهورترین شهریار از این خاندان سلطنتی است. از مهم‌ترین کارهای سلیمان، محاصرهٔ وین با ۱۲۰۰۰۰ سرباز جنگی، در سال ۱۵۲۹ در سومین لشکرکشی او به‌سوی مجارستان بود.سلیمان همچنین با شاه‌تهماسب صفوی، پادشاه ایران، جنگید.ارتش سلیمان زیر فرمان وزیر بزرگش، ابراهیم پاشا، توانست در ۱۳ ژوئن ۱۵۳۴ تبریز پایتخت پیشین ایران را فتح کند.و در ۴ دسامبر همین سال به بغداد دست یابد.

شاه تهماسب و عثمانیان

در دوره شاه‌تهماسب، پایتخت ایران به دلیل خطری که از ناحیه عثمانی احساس می‌شد، به شهر قزوین منتقل‌شده بود.سلطان سلیمان سه بار به ایران لشکرکشی کرد.وی یک‌بار تا سلطانیهٔ زنجان هم پیش آمد، ولی به دلیل برف و کولاک سنگین مجبور به عقب‌نشینی شد.اما با ظهور شاه عباس عثمانیان متحمل شکست‌های سنگینی شدند.

ساخت عمارت عثمانی و پل رومی تهران

عمارت عثمانی و پل رومی تهران یکی از آثار به جای مانده از دوران حکومت عثمانی می باشد. در زمان حکومت عثمانی یکی از سفیران عثمانی در محله الهیه تهران امروزی عمارتی بنا کرد. عمارت عثمانی و پل رومی این عمارت، در قرن نوزدهم توسط یکی از سفیران دولت عثمانی در منطقه الهیه تهران ساخته شد؛ که همچنان به دولت ترکیه تعلق دارد. در قرن نوزدهم در دوران صفویان ایران یکی از سفیران دولت عثمانی در محلی در منطقه الهیه تهران باغ و عمارتی ساخت که هنوز هم به دولت ترکیه تعلق دارد. با توجه به پیشینه تاریخی دولت عثمانی که جانشین امپراتوری روم شرقی شد.

نام روسی (همانند لقب مولانا جلال‌الدین محمد بلخی) روی پلی کوچک در این محل باقی‌مانده است. گردشگران می‌توانند بعد از بازدید از این عمارت از جاذبه‌های گردشگری نزدیک این مجموعه دیدن کنند. مکان‌های نزدیک به عمارت عثمانی بازار تجریش و امامزاده صالح و پارک قیطریه می‌باشد.

عمارت عثمانی و پل رومی تهران
عمارت عثمانی و پل رومی تهران

دسترسی به عمارت عثمانی و پل رومی تهران

گردشگران می‌توانند برای بازدید از این عمارت از ایستگاه مترو قیطریه استفاده کنند.

بهترین زمان بازدید

بهترین زمانی که برای تهران گردی پیشنهاد می‌شود ایام عید نوروز می‌باشد. در عید نوروز اکثر بناهای تاریخی، موزه‌ها و سایر مکان‌های توریستی و گردشگری دایر می‌باشد. لازم به ذکر است تهران در ایام نوروز به دلیل سفرهای نوروزی ساکنان تهران ازلحاظ ترافیکی کاملاً خلوت می‌باشد.

سخنی با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

ایمیل :

horatour.info(at)gmail.com

شماره همراه و تلگرام :

۰۹۳۸۳۸۹۴۳۳۲

گردآوری اطلاعات: سایت هوراتور www.horatour.ir 

منابع

https://fa.wikipedia.org

http://vista.ir

مطلب پیشنهادی

بازار تاریخی تجریش تهران

بازار تجریش تهران

در پایتخت ایران یعنی تهران، محله‌های قدیمی بسیاری وجود دارد. هرکدام از این محله‌های قدیمی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *