خانه / ایرانگردی / قزوین / روستای یله گنبد در استان قزوین

روستای یله گنبد در استان قزوین

به استان قزوین خوش آمدید. یکی از پر طرفدارترین نوع گردشگری ها بازدید و گشت و گذار در روستا ست. استان قزوین هم با داشتن روستاهایی با طبیعت بکر و زیبا از این قاعده مستثنی نیست. روستای یله گنبد یکی از این روستا هاست. در این پست به معرفی روستای یله گنبد در استان قزوین پرداخته ایم. اطلاعاتی در مورد روستا، نحوه دسترسی به روستا و چشمه آب گرم، گنبدهای تاریخی و اطلاعات مهم سفر به روستای یله گنبد ارائه شده است.

روستای یله گنبد در استان قزوین
روستای یله گنبد در استان قزوین

اطلاعات کلی در مورد روستای یله گنبد

روستاي يله گنبد روستايي كوهپايه اي با بافت مسكوني متمركز است. روستای یله گنبد  یکى از دهات دهستان «قاقازان» در بخش «ضیاءآباد» شهرستان قزوین است. اين روستا در شيبي ملايم با الگوي خطي- زنجيره اي در اطراف رودخانه استقرار يافته است. خانه هاي روستاييان تحت تاثير نوع فعاليت و معيشت آنان شكل گرفته است. اين خانه ها اكثرا يك طبقه مي باشند و سقف هاي مسطحي دارند. وجود درختان فراوان در حواشي رودخانه يله گنبد، فضايي سرشار از طراوت و زيبايي به آن داده است. همچنين طبيعت زيباي كوه هاي مرتفع، صخره هاي ستبر و دره هاي عميق اطراف روستا، جلوه اي خاص و بديع به وجود آورده است. چشمه آب گرم معدني روستا نيز از ديگر جاذبه هاي طبيعي روستا به شمار مي‌آيد.

روستای یله گنبد در استان قزوین
روستای یله گنبد در استان قزوین

چشمه آب گرم روستای یله گنبد و خاصیت درمانی

روستای یله گنبد به دلیل دارا بودن چشمه آب گرم، در میان سایر روستاهاى استان قزوین از اعتبار بیشترى برخوردار است. این چشمه در کف دره اى که از آن رودخانه کوچکى عبور مى کند و به رودخانه شاهرود مى ریزد، از دل زمین بیرون مى آیدآب چشمه معدنى یله گنبد از دسته آب هاى معدنى بیکربناته کلسیک آهن و گازدار خیلى گرم است. استحمام در این آب به دلیل وجود گاز کربنیک و گرماى آن، تسکین دهنده و ضد درد است. 

ظاهراً این آب در درمان بیمارى هاى عصبى، مفصلى و رماتیسم مؤثر است و آشامیدن آن نیز در کار دستگاه گوارش، کبد و مجارى صفرا و بیمارى هاى معده اى و روده اى و نیز بیمارى تغذیه اى مؤثر مى باشد و سالیان زیادى استکه مردم بومى از خواص این آب گرم براى درمان بیمارى هاى مختلف چون بیمارى هاى مفصلى و پوستى استفاده مى کنند. چشمه یله گنبد در پانزده کیلومترى شمال این ده قرار دارد و راه دسترسى به آن سخت و کوهستانى است.

روستای یله گنبد در استان قزوین
روستای یله گنبد در استان قزوین

نحوه دسترسی به چشمه آبگرم یله گنبد

چشمه معدنی آبگرم یله گنبد در بخش کوهین و در ۵۰ کیلومتری غرب شهر قزوین واقع شده است. راه دسترسی به آبگرم یله گنبد از لحاظ طبیعی و جغرافیایی مسیری زیبا و طبیعت دست نخورده ای است که دارای جنگلچه های محدود از درختان افرا و وجار و درختان چنار با پوشش فراوان گون است. راه دسترسى به آن سخت و كوهستانى می باشد.

قزوین ( جاده رشت ) > محمود آباد > نظام آباد > آقا بابا > کوهین > سه راه بشر رو یه جاده آسفالت داره به سمت شمال میپیچید تو مسیر > روستای بویینک > روستای یله گنبد > دوراهی روستای ساربانک و آبگرم یله گنبد که راه سمت چپی میشه راه آبگرم یله گند > دیگه مستقیم راه رو طی میکنید تا برسید به آبگرم – جایی که در به سه راه بشر میرسید و باید راه را به سمت راست بپیچید. این چشمه آبگرم به علاقنندان طبیعت گردی قزوین پیشنهاد می شود.

مسیر روستای یله گنبد در استان قزوین
مسیر روستای یله گنبد در استان قزوین

بنای آبگرم یله گنبد

بناي يله گنبد مربوط به سدهٔ ۵ تا ۷ ه. ق. است و در شهرستان قزوين، شمال جاده قزوين به رشت واقع شده و اين اثر در تاريخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۵۴۸۱ به‌عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

امکانات تفریحی در منطقه آب گرم روستای یله گنبد

آب گرم یله گنبد از امکانات رفاهى و اقامتى بى بهره است و با توجه به این مسئله، اداره کل میراث فرهنگى و گردشگرى قزوین قصد دارد تا با اجراى طرح مطالعاتى بر روى این روستا و آب گرم معروف آن، بر شهرت جاذبه هاى گردشگرى آن افزوده و شرایط را براى ورود گردشگران بویژه گردشگران درمانى به این روستا مهیا سازد.

چشمه آب گرم روستای یله گنبد در استان قزوین
چشمه آب گرم روستای یله گنبد در استان قزوین

اطلاعات مهم برای بازدید از روستای یله گنبد

فاصله روستای یله گنبد تا مرکز استان (۴۰ کیلومتر)، فاصله روستا تا نزدیکترین شهر(۱۰کیلومتر)، تعداد خانوار ۹۲، جمعیت کل ۳۱۳، سکونت: دارای سکنه دائم، دسترسی عمومی به اینترنت: وجود دارد، دسترسی به دفتر ICT: وجود دارد، نوع و کیفیت جاده ارتباطی : جاده خاکی.

سوغاتی های روستای یله گنبد استان قزوین

محصول عمده لوبیا و لبنیات محلی بوده صنایع دستی این روستا شامل گلیم و جاجیم و جوال بافی می باشد.

بهترین زمان بازدید از روستای یله گنبد

برای بازدید و ماندن در چنین روستاهای با صفایی هر فصل از سال پیشنهاد می شود. اما به دلیل امکانات محدود بهتر است در فصل بهار و تابستان این منطقه را برای گردشگری انتخاب کنیم. در ضمن در فصل تابستان به دلیل شرایط مساعد آب و هوا می توانیم از چشمه آب گرم  روستای یله گنبد بهره مند شویم. زمان مورد نیاز برای بازدید از این مکان حداقل ۴ ساعت پیشنهاد می شود.
روستای یله گنبد در استان قزوین
روستای یله گنبد در استان قزوین

گنبدهای تاریخی یله گنبد

گنبد های تاریخی پله گنبد در سی و هفت کیلومتری جاده قزوین رشت و برفراز یک رشته بلندی قرار گرفته است. بنایی مدور است که به جز گنبد آن، به تمامی از سنگ لاشه و با دقتی در خور ستایش ساخته شده است. بر روی نمای خارجی بناء پنج برجستگی به صورت ستون های مدور تعبیه کرده اند. ورودی بنا، در شرق آن و در میان یک جلوخان مستطیل شکل جای دارد. پوشش زیرین بنا به صورت یک گنبد آجری مخروطی شکل در میان دیوارهای جانبی برج دیده میشود. محیط پایه برج کمی بیشتر از محيط قسمت بالای آن است. قطر دیوار برج نسبتا زیاد و نزدیک به یک متر است. از وضع کلی بنا چنین برمی آید که گنبد آجری، بعدها، بر روی بدنه سنگی ساخته شده است. در میان اهالی چنین رواج دارد که این بنا، آرامگاه پهلوانی بوده است. در خصوص تاریخ ساخت بنا و شخصیت مدفون در آن، اطلاعات مشخصی در دست نمی باشد.
یله گنبد
یله گنبد

سخنی با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی ااماعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع

yjc.ir/fa

seeiran.ir

qchto.ir

مطلب پیشنهادی

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *