خانه / ایرانگردی / زنجان / چشمه شاه بلاغی استان زنجان (سلطانیه)

چشمه شاه بلاغی استان زنجان (سلطانیه)

به استان زنجان و شهر سلطانیه خوش‌آمدید. استان زنجان دارای جاذبه‌های گردشگری فروانی است. شهرها و روستاها، بناهای تاریخی، غارها، آبشارها، چشمه‌ها و… بسیاری در این استان وجود دارد که هنگام سفر به این استان حتماً باید آن‌ها را دید. شهر سلطانیه یکی از این شهرها به شمار می‌رود. سلطانیه شهری کوچک ولی با قدمت تاریخی طولانی است. سلطانیه را به گنبد معروفش می‌شناسند. گنبد آجری سلطانیه که در جهان منحصربه‌فرد است. در حوالی شهر سلطانیه تفرجگاهی وجود دارد که به چشمه شاه بلاغی معروف است.

چشمه شاه بلاغی
چشمه شاه بلاغی

اگر برای بازدید از این گنبد به شهر سلطانیه رفتید برای رفع خستگی راه به چشمه شاه بلاغی هم سری بزنید. این مکان در روزهای تعطیل یکی از مقاصد گردشگری اهالی استان و آن منطقه محسوب می‌شود. در این پست توضیحاتی در مورد چشمه شاه بلاغی، محل قرارگیری، امکانات موجود در این مکان و راه دسترسی به این چشمه ارائه‌شده است.

مجموعه گردشگری چشمه شاه بلاغی
مجموعه گردشگری چشمه شاه بلاغی

اطلاعاتی در مورد چشمه شاه بلاغی

این چشمه از تفرجگاه‌های استان زنجان و شهر سلطانیه می‌باشد. چشمه شاه بلاغی در جنوب غربی شهر سلطانیه در نزدیکی روستای اسدآباد واقع‌شده است. این چشمه از کوه دلیخان می‌جوشد. چشمه شاه بلاغی در ضلع غربی این کوه قرارگرفته است. چشمه‌ای با آب زلال و فروان که امیدواریم این چشمه همیشه و همیشه بجوشد. زمانی که از دیدن این چشمه لذت می‌برید می‌توانید از دور گنبد تاریخی سلطانیه که مشرف‌به این چشمه هست ببنید؛ که چشم‌اندازی بسیار زیبا دارد.

منظره اطراف از چشمه شاه بلاغی
منظره اطراف از چشمه شاه بلاغی

به دلیل قرار گرفتن این چشمه در ارتفاع می‌توانید از مناظر پایین‌دست چشمه لذت ببرید. مناظری مانند باغات و درختان سرسبز پایین چشمه.در چند سال اخیر اطراف این چشمه موردبازسازی و محوطه‌سازی قرارگرفته است. این منطقه امروزه تبدیل به یک گردشگاه برای اهالی استان و مسافران شده است. محلی برای تفریح و رفع خستگی و گذراندن اوقات خوش.

منظره چشمه شاه بلاغی از بالای کوه ولیخان
منظره چشمه شاه بلاغی از بالای کوه ولیخان

محل خروج آب چشمه از دو طرف با سنگ‌چین مهارشده و این سنگ‌چین به‌صورت حوضچه‌ای در امتداد سرازیر شدن آب ادامه داده‌شده است؛ که جوی نسبتاً باریکی را به وجود آمده است. آب این چشمه بعد از گذر از این جوی به دریاچه‌ای مصنوعی که مدتی است ایجادشده می‌رسد. شاخه‌های درختان خشک، وجود پرندگانی مانند غاز و اردک در این استخر به زیبایی این فضا می‌افزاید.

استخر چشمه شاه بلاغی
استخر چشمه شاه بلاغی

امکانات موجود در محوطه چشمه شاه بلاغی

درون این دریاچه برای ایجاد تفریح و سرگرمی، قایق‌هایی در اختیار گردشگران به‌صورت کرایه‌ای قرار داده می‌شود. کسانی که از این مجموعه دیدن می‌کنند می‌توانند سوار قایق شوند و لحظاتی هم با این قایق‌ها درون دریاچه گشت زنی کنند و از مناظر لذت ببرند.

امکانات ارتباطی در مجموعه به‌راحتی قابل‌دسترسی است. خطوط موبایل در این منطقه کاملاً در دسترس می‌باشد.

در صورت نیاز به مراکز درمانی می‌توانید با وسایل نقلیه در عرض ۱۵ دقیقه به بیمارستان سلطانیه برسید.

محوطه چشمه شاه بلاغی
محوطه چشمه شاه بلاغی

کارهای ممنوعه در مجموعه گردشگری چشمه شاه بلاغی

همان‌طور که قبلاً اشاره شد در این مکان حوضچه‌ها و دریاچه مصنوعی ایجادشده که عمق آن‌ها نسبتاً عمیق هستند. لطفاً از شنا کردن در این حوضچه‌ها خودداری کنید. علی‌الخصوص مراقب بچه‌ها باشید تا خدایی نکرده اتفاق ناگواری رخ ندهد.

شنا کردن در استخر چشمه شاه بلاغی ممنوع
شنا کردن در استخر چشمه شاه بلاغی ممنوع

چگونه به چشمه شاه بلاغی برویم

برای رفتن به این مجموعه تفریحی و گردشگری ابتدا باید به استان زنجان و شهر سلطانیه برویم. بعد از دیدن گنبد تاریخی سلطانیه حدوداً ۷ کیلومتر به سمت قیدار حرکت می‌کنیم. از سمت چپ وارد جاده آسفالته فرعی می‌شویم. این جاده را به سمت روستای اسدآباد ادامه می‌دهیم. حدوداً بعد از ۳ کیلومتر که این مسیر را طی کردیم قبل رسیدن به روستای اسدآباد وارد یک‌راه خاکی که در سمت راست می‌شویم. اکنون به چشمه شاه بلاغی رسیدیم.

یه آدرس دیگه هم در اختیار خوانندگان عزیز قراردادیم.

۱-به استان زنجان و شهر سلطانیه می‌رویم. ۲- به جاده سلطانیه به قیدار وارد می‌شویم. ۳- از سیلوی گندم (قبل از سربالایی کوه مقابل) عبور کرده. ۴- سه‌راهی ویر / ترکانده به سمت چپ می‌رویم. ۵- قبل از روستای اسدآباد به سمت راست حرکت می‌کنیم. اکنون به چشمه شاه بلاغی رسیدیم.

مکان‌های گردشگری نزدیک به مجموعه تفریحی چشمه شاه بلاغی

مکان‌های دیدنی، تاریخی و طبیعی بسیاری در این منطقه وجود دارد.ازجمله گنبد معروف و تاریخی سلطانیه، معبد داش کسن و آبشار کله خانه.

سخنی با خواننده عزیز

در این زمانه که همه با مشکلات مالی و… دست‌وپنجه نرم می‌کنند.و فکر و ذهن همه مشغول هست، لحظاتی هم اگر فکرمان را به تفریح و خوشی مشغول کنیم باعث می‌شود اندکی از فشار روزمره زندگی رها شویم؛و حداقل برای اندک زمانی مشکلات را فراموش کنیم.

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد.هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد.در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم.اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت.اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره.دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم.از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

 منابع

 jaddeh.persianblog.ir

http://zanjanyar.ir

گردآوری اطلاعات: سایت هوراتور www.horatour.ir

مطلب پیشنهادی

کاروانسرای حاج فرج عباسیون در بازار زنجان

سرای حاج فرج عباسیون واقع در بازار بزرگ زنجان

به شهر زنجان خوش آمدید. سرای حاج فرج عباسیون در بازار بزرگ زنجان. و در قسمت بازار بالا قرار گرفته است. این سرا در شرق سرای تیرچی لر و در روبروی امامزاده سید ابراهبم در خیابان توحید واقع شده است. دالان ورودی این سرا در وسط ضلع شمالی بنا به خیابان توحید باز می شود. همچنین مانند سراهای همجوار در ضلع جنوبی دارای ورودی بوده.، که دسترسی محلی به سرا را فراهم می آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *