خانه / ایرانگردی / زنجان / چشمه آب گرم طبیعی وننق استان زنجان

چشمه آب گرم طبیعی وننق استان زنجان

چشمه آب گرم وننق در استان زنجان

به استان زنجان خوش آمدید.

چشمه آب گرم طبیعی وننق در استان زنجان واقع شده است.در این پست سعی بر ان شده تا توضیحاتی در مورد چشمه آب گرم طبیعی وننق استان زنجان ارائه شود.که این توضیحات شامل آدرس،دلایل سفر به این منطقه، مزایا و معایب این چشمه و غیره.چشمه آبگرم معدنی «وننق» در استان زنجان و در حومه روستای وننق دهستان «قره‌پشتلو» قرار دارد.چشمه آبگرم طبیعی ونتق استان زنجان بین دو روستای «وننق» و «لگاهی» واقع شده است.چشمه‌ های آبگرم یکی از مهم‌ ترین منابع طبیعی و جاذبه‌ های گردشگری است.که برخی از آنها جنبه درمانی نیز دارند.چشمه آبگرم «وننق» خاصیت درمانی دارد.که نوع آن، آبگرم گوگردی است.چشمه آب گرم وننق می تواند یک داروی آرام بخش روحی طبیعی برای برای گردشگران باشد.وجه تسمیه چشمه «وننق» نیز به دلیل واقع شدن در محدوده روستای «وننق» از دهستان «قره‌پشتلو» است.

سابقه استفاده از آب گرم در جهان

وجود آب‌های گرم معدنی از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی وگردشگری مناطق مختلف محسوب می‌شود.که سابقه استفاده از آنها به هزاران سال قبل می‌رسد.امروزه در سطح جهان به ویژه در کشورهای پیشرفته‌ای نظیر فرانسه، ایتالیا، ایالات متحده و اسپانیا.استفاده صحیح از آب‌های معدنی گسترش یافته.و یکی از اصولی‌ترین روش‌ها به منظور آسایش و توسعه منطقه‌ای و جذب درآمد محسوب می‌شود.استان زنجان نیز از این نعمت طبیعی الهی بی‌بهره نبوده است. و آبگرم «وننق» یکی از شاخص‌ترین جاذبه‌های استان به شمار می‌رود.

چشمه آب گرم طبیعی وننق استان زنجان
چشمه آب گرم طبیعی وننق استان زنجان

آدرس دقیق چشمه آب گرم طبیعی وننق استان زنجان

چشمه آب گرم طبیعی ونتق استان زنجان در بيست و يك كيلومتري جاده زنجان‌. ميانه در دهكده «وُننق»، بر تپه‌اي با ارتفاع حدود دويست متر قرار دارد. راه آن از ميان كشتزارها و تپه‌هاي متعدد مي‌گذرد. چشمه دو مظهر دارد: مظهر اول حوضچه‌اي كم‌عمق با طول دو متر و عرض يك متر است. كه آب آن از شمال‌غربي حوضچه خارج شده ودر مجراي باريكي سرازير مي‌شود. و آبدهي آن در حدود هفت متر در دقيقه است. مظهر دوم يك حوضچه مربع شكل در ابعاد ۵/۲ × ۵/۲ متر و عمق آن در حدود يك متر است. و اطراف آن را لنگ‌چين كرده‌اند.

قسمت اعظم آب در سمت جنوبي اين حوضچه از زمين خارج مي‌شود. و در مجراي كوچكي سرازير مي‌شود و آبدهي آن در حدود ده ليتر در دقيقه است. و از نظر شيميايي در رديف آب‌هاي بيكرنباته و سولفاته كلسيك منيزيم سرد و نسبتاً سنگين است. دسترسی: کیلومتر ۳۰ جاده سهرین از زنجان تا دو راهی محمود آباد۳۰ کیلومتر. از محمد آباد تا وننق ۴ کیلومتر. ۳۰ کیلومتر آسفالته و ۴ کیلومتر بقیه جاده خاکی است. آبگرم بین روستاهای وننق ولگاهی واقع گردیده است. فاصله وننق تا لگاهی ۴ کیلومتر است. راه دیگر ارتباطی از طریق روستاهای لگاهی است. که از این طریق تا کیلومتر ۲۵ جاده ارمغانخانه آسفالته و بقیه (۶ کیلومتر) خاکی است. با وجود ۳ کیلومتر نزدیکتر بودن جاده دوم ارتباط جاده اولی بهتر است. جاده لگاهی از میان مزارع و باغات عبور نموده و دسترس به علت وجود جویهای آب مشکل است.

مشکلات دسترسی به چشمه آب گرم وننق

از مهم‌ ترین مشکلات چشمه «وننق»، خاکی بودن قسمتی از راه است. بعد از انشعاب جاده روستاهای «وننق» و از جاده آسفالته زنجان–ارمغان است. که امیدواریم مورد توجه مسئولان قرار گیرد. متاسفانه بی‌ مهری‌ ها و بی توجهی‌ ها نسبت به این جاذبه طبیعی سبب شده تا ناشناخته بماند. عدم شناخته از امکانات و تسهیلات آنچنانی برخوردار نبوده. و به سبک سنتی از آن استفاده شود. البته این دلیل به نوبه خود هم مزیت است و هم یک عیب. چشمه آبگرم وننق استان زنجان نیز یکی از جاذبه‌ های مهم استان محسوب می‌ شود. که حتی بسیاری از مردم استان زنجان از وجود آن اطلاعی ندارند.  

فواید چشمه آب معدنی وننق

تاثیر مطلوب آب چشمه وننق بر دفع مواد زاید بدن

چشمه آب گرم طبیعی ونتق استان زنجان جزء آب‌ های معدنی سولفاته کلسیک گرم است. اینگونه آب‌ ها که یون‌ های خود را از لایه‌ های سنگی مجاور خود در زیر زمین می‌ گیرند. در ادرار زایی و کمک کردن به دفع مواد زاید بدن و اثرات مطلوب بر کبد و مجاری صفرایی موثر است.

موثر بودن آب چشمه آبگرم وننق بر روماتیسم

استحمام در آب‌ های آبگرم «وننق» آرام بخش بوده و از درد های عصبی و عصبی مفصلی کاسته شده. و حتی در درمان روماتیسم نیز موثر است.

مالیدن گل‌ های مظهر نخست. (لجن درمانی) بر روی بدن و به ویژه پاها در کاهش روماتیسم بسیار موثر است. میزان فلوئور در آب این چشمه آبگرم، ۵ میلی‌ گرم در لیتر است. که آشامیدن متوالی آن ممکن است موجب بروز بیماری فلوئوروز در انسان شود.

آب تنگه بالایی چشمه «وننق» سطحی بوده و در ردیف آب‌ های بیکربناته و فسفاته کلسیک و منیزین سرد و نسبتا سنگین قرار دارد.

رفع پا درد در چشمه قطود بلاغی زنجان

چشمه «قطود بلاغی» در جوار چشمه «وننق» واقع شده است که ارتفاع آن از سطح دریا یک هزار و ۹۸۲ متر است. این آبگرم بر اساس گفته مردمان بومی برای رفع پا درد بسیار مناسب است. این چشمه آبگرم نیز از جمله جاذبه‌ های استان زنجان محسوب می‌ شود. که نیاز به معرفی و سرمایه‌ گذاری و توجه دارد.

چشمه آب گرم طبیعی وننق استان زنجان
چشمه آب گرم طبیعی وننق استان زنجان

دلالیل سفر به چشمه آب گرم طبیعی وننق استان زنجان

طبیعت درمانی در دهه‌های اخیر مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. از دوران گذشته تا کنون هرگاه فردی دچار بیماری یا افت روحی می‌شود.

تجویز پزشکان به عنوان یکی از روش‌های درمانی، انتقال فرد به مکانی آرام و دور از هیاهوی شهر بوده است. چشمه آب گرم طبیعی وننق استان زنجان می تواند یک داروی آرام بخش روحی طبیعی برای برای گردشگران باشد.

مزیت های چشمه ونتق نسبت به سایر چشمه های آب گرم

خلوت بودن محیط

۱- در کشور ایران در بسیاری از مناطق چشمه های آب گرم بساری وجود دارند. اما به دلیل شناخت بیشتر مردم و نهایتا تعدد جمعیت گردشگران گاها دچار مشکلاتی می شوند. گردشگران مستقیما در این نوع مکانهای شلوغ به در طبیعت نمی توانند از این چشمه ها استفاده کنند. اما در منطقه وننق تمامی گردشگران در حین طبیعت گردی. می توانند از مزایای درمانی چشمه اب گرم طبیعی وننق استان زنجان استفاده کنند.

گذرندان اوقات خوش در طبیعت

۲-همانطور که اشاره شد در بسیاری از مناطق کشور عزیزمان چشمه های آب گرم بسیاری وجود دارد. و اشاره داشتیم به تعدد جمعیت گردشگر و توریست در این مناطق. در مکانها و مناطق شلوغ به دلیل مدیریت توریست و تجاری بودن این مسئله. افراد نمی توانند در طبیعت به طور مستقیم از مزایای چشمه های آب گرم استفاده کنند. 

به این دلیل که به دلیل تعدد گردشگران، آب این چشمه ها تجاری شده است. و به همین دلیل آب چشمه ها به استخر ها یا مکان های مورد نظرلوله کشی شده است. و دیگر گردشگران نمی توانند از در کنار گذراندن اوقات خوش در طبیعت از چشمه آب گرم استفاده کنند. 

اما خوشبختانه یا متاسفانه چشمه آب گرم طبیعی وننق استان زنجان هنوز شناخته شده نیست. بنابراین گزدشگران می توانند به صورت کاملا طبیعی از این چشمه آب گرم استفاده کنند. و از مناظر طبیعی اطراف لذت ببرند.

طبیعی بودن آب گرم چشمه وننق استان زنجان

۳- در قسمت قبل به  این نکته اشاره شد که چشمه آب گرم  طبیعی وننق استان زنجان کاملا طبیعی بوده. و آب این چشمه به هیچ عنوان به مکان های مشخص هدایت نشده است. به همین دلیل آب این چشمه کاملا روان و جاری می باشد و بدون  مواد ضد عفونی کننده می باشد.

امیدواریم با سفر به چشمه آب گرم وننق استان زنجان هم از طبیعت اطراف  لذت ببرید. و بتوانید از خاصیت درمانی این چشمه آب گرم استفاده کنید. ممنون هستیم که مطالب سایت هوراتور را دنبال می کنید.

چشمه آب گرم طبیعی ونتق استان زنجان
چشمه آب گرم طبیعی ونتق استان زنجان

توصیه سفر به شهر زنجان 

شهر زنجان یکی از قدیمی ترین شهر های ایران می باشد. دیدن بسیاری از آثار تاریخی و مکان های گردشگری در این شهر خالی از لطف نیست. بازار بزرگ و تاریخی زنجان بزرگترین و طولانی ترین بازار سرپوشیده ایران در دل این شهر تاریخی جای گرفته. در این شهر اماکن دیدنی تاریخی و گردشگری دیگری نیز وجود دارد. همانند رختشویخانه زنجان، حمام های قدیمی. مساجد قدیمی، کاروانسراها، موزه مردان نمکی، نمونه ای از طبیعت زنجان مانند روستای امند زنجان.

سخنی با خواننده عزیز:

 امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم اگر در مورد این پست. یا سایر مطالب سایت اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید متنی و غیره دارید. لطفا با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع

farsnews.com

dana.ir

 

.

مطلب پیشنهادی

کاروانسرای حاج فرج عباسیون در بازار زنجان

سرای حاج فرج عباسیون واقع در بازار بزرگ زنجان

به شهر زنجان خوش آمدید. سرای حاج فرج عباسیون در بازار بزرگ زنجان. و در قسمت بازار بالا قرار گرفته است. این سرا در شرق سرای تیرچی لر و در روبروی امامزاده سید ابراهبم در خیابان توحید واقع شده است. دالان ورودی این سرا در وسط ضلع شمالی بنا به خیابان توحید باز می شود. همچنین مانند سراهای همجوار در ضلع جنوبی دارای ورودی بوده.، که دسترسی محلی به سرا را فراهم می آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *