خانه / ایرانگردی / گیلان / پل لوشان در استان گیلان

پل لوشان در استان گیلان

به استان گیلان خوش آمدید. شهرستان لوشان، در جنوبی‌ترین قسمت استان گیلان و در مسیر رشت – قزوین. در فاصله ۹۳ کیلومتری مرکز استان قرار دارد. در این منطقه پلی قدیمی به نام پل لوشان ساخته شده است. این پل یکی از قدیمی ترین پل های استان گیلان  و شهر لوشان به شمار می رود. این پل در سال ۱۱۷۳ احداث شده است. پل لوشان توسط (حاجی محمد هادی تاجر میانجی) که ساکن قزوین بود ساخته شده است. در این پست به معرفی پل لوشان در استان گیلان پرداخته ایم. پل تاریخی لوشان در سال ۱۳۷۷ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۰۳۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این پل دارای ۴ دهنه است که ۲ دهنه آن بزرگ و ۲ دهنه کوچک است.

بزرگ‌ترین دهنه ۲۰/۱۸ متر طول و ۱۵ متر ارتفاع دارد. و دهنه کوچکتر دارای ۰۵/۷ متر طول و ۸ متر ارتفاع است. این پل به علت زلزله سال ۱۳۶۹ آسیب دید. اما توسط اداره کل میراث فرهنگی گیلان مرمت شد. پل قدیمی لوشان از اماکن تاریخی استان گیلان محسوب می شود.

پل لوشان در استان گیلان
پل لوشان در استان گیلان

مشخصات پل لوشان گیلان

پل تاریخی لوشان با عمری بیشتر از ۲۰۰ سال قدمت. رویدادهای گوناگونی از جمله تهاجم و عبور ارتش قزاق از پیکرخود. حمله قوای دولتی به جنگلی‌ها و زلزله دهشتناک خرداد ۱۳۶۹ را در حیات خود تجربه کرده است. طول کلی این پل ۱۰۲ متر و عرض آن ۲۰/۷ متر است. در دو طرف مسیر عبور عابران، جان پناه‌هایی تعبیه شده و کف پل با قلوه سنگفرش شده است..بر خلاف بقیه پل‌های خشتی که قوسی می‌باشند، به صورت پله‌کانی طراحی و ساخته شده است. در قسمت ورودی پل کتیبه‌ای وجود دارد که در اطلاعاتی راجب به تاریخ ساخت آن حک شده است. این پل که دارای موج برگردان‌هایی در قسمت پایه‌ها است، شیب تندی داشته و در دوره‌ای روس‌ها شیب تند آن را ملایم کردند.

برخلاف بیشتر پل ها که دهانه های آنها نسبت به محور عرضی میان پل قرینه هستند. با یک شیب منظم بر ارتفاع آن افزوده می شود. پل مزبور دارای چهار دهانه است. که در دهانه اول کوچک ترند و دهانه سوم از دو دهانه اول بزرگتر است. ارتفاع و دهانه چهارم از همه دهانه ها بیشتر و تیزه قوس آن نیز بلندتر از دهانه سوم است. قوسهای هر چهار دهانه، قوس جناغی است. و تیزه دهانه چهارم از سه دهانه دیگر بلندتر است. در فاصله دو دهانه کوچک و بر روی پایه ای که سر قوسهای دو جانب بر روی آن قرار دارد. غرفه ای ساخته شده است.

در میان دهانه سوم و دهانه چهارم که بزرگتر هستند. نیز غرفه ای ساخته شده است. پل خشتی لوشان قبل از ساخت مسیر کنونی قزوین ـ رشت و پل بتونی جدید. تنها راه ارتباطی دو سوی رودخانه شاهرود بوده است. پل لوشان یکی از اماکن دیدنی استان گیلان به شمار می رود. 

پل لوشان در استان گیلان
پل لوشان در استان گیلان

سخنی با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی ااماعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع

tripbama.com

wikimapia.org

مطلب پیشنهادی

روستای سرولات کجاست؟

روستای سرولات کجاست؟

به استان گیلان شهر چابکسر روستای سرسبز سرولات خوش آمدید. در این پست سعی بر آن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *