خانه / ایرانگردی / زنجان / مسجد سید فتح الله زنجان

مسجد سید فتح الله زنجان

به شهر زنجان خوش آمدید. مسجد سید فتح الله زنجان یکی از مساجد ساخته شده نزدیک بازار زنجان می باشد. در شعاع ۲ کیلومتری بازار بزرگ زنجان حدودا ۱۵ مسجد قدیمی وجود دارد. قدم زدن بازار زنجان و حال وهوای محیطی قدیمی و تاریخی آرامش خاصی را به انسان القا می کند. بی شک این بازار همانند سایر بازارهای تاریخی کشور بناهای قدیمی دیگری نیز جای داده اند.این بناها در حقیقت برای رفاه حال مردم آن زمان ساخته شده اند. این اماکن شامل حمام ها، مساجدو … می باشند.مساجد داخل بازار و اطراف آن یکی از این موارد می باشد. مسجد سید فتح الله زنجان همانند اکثر بناها و اماکن بازار شامل معماری زمان قاجار می باشد. مسجد سید فتح اله در فهرست آثار ملی قرار گرفته است. در این پست سعی شده تا توضیحاتی در مورد نوع معماری مسجد، محل قرار گیری ارائه شود.

مسجد سید فتح الله زنجان
مسجد سید فتح الله زنجان

آدرس آسان مسجد سید فتح الله زنجان

مسجد سید فتح الله زنجان نیز در کوچه پس کوچه های منتهی به بازار زنجان قرار دارد. برای تماشای این مسجد می بایست از چهارراه انقلاب زنجان به سمت سبزه میدان برویم. تقریبا ۸۰۰ متر پایین تر از چهارراه انقلاب نرسیده به درب اصلی مسجد جامع زنجان (مسجد سید).و بازار زنجان به سمت سبزه میدان در سمت چپ ما کوچه ای با همین نام یعنی (کوچه سید فتح الله) قرار دارد. وارد این کوچه می شویم. پایین دست کوچه مسجد سید فتح الله زنجان قرار گرفته است. این منطقه از بافت های شهری قدیمی زنجان به شمار می رود.حدودا ۱۰ قدم با درب پشتی مسجد جامع زنجان (مسجد سید) فاصله دارد.

مسجد سید فتح الله زنجان
مسجد سید فتح الله زنجان

توضیحی در مورد نوع معماری مسجد سید فتح الله زنجان

مسجد سید فتح الله زنجان از نوع مساجد چهلستونی یا شبستانی می باشد.که پیش طاق مسجد با رسمی بندی زیبا بر سطحی از کاشیکاری دوره قاجار و با طرح های معقلی به صورت فضایی سرپوشیده و نیمه بازی مانند ایوان می ماند.که در جلوی درگاه ورودی طراحی و ساخته شده است. و فضای مسجد را از فضای معبر عمومی به شکل زیبایی متمایز ساخته است.و منتهی به بخش هشتی بنا که با همین شیوه تزئین شده است می گردد.

  • مسجد سید فتح الله زنجان
    مسجد سید فتح الله زنجان
  • مسجد سید فتح الله زنجان
    مسجد سید فتح الله زنجان
  • مسجد سید فتح الله زنجان
    مسجد سید فتح الله زنجان

میان سرا و هشت‌ضلعی مسجد سید فتح الله زنجان

میان سرای مسجد سید فتح‌الله زنجان هشت‌ضلعی است.که شبستان‌های مردانه و زنانه را در ضلع شمالی در خود جای‌داده است. شبستان اصلی که طاق و تویزه آن بر روی ستون‌های نسبتاً قطور و کوتاه استوار گردیده است.دارای محراب کاشی‌کاری و زیبا با طرح‌های هندسی و رنگ‌های رایج دوره قاجار است.بر پیشانی آن تاریخ ۱۲۹۰ ه. ق نشان می‌دهد که این بنا بایستی در اواسط دوره قاجار ساخته‌شده باشد.

  • مسجد سید فتح الله زنجان
    مسجد سید فتح الله زنجان
  • مسجد سید فتح الله زنجان
    مسجد سید فتح الله زنجان
  • مسجد سید فتح الله زنجان
    مسجد سید فتح الله زنجان
  • مسجد سید فتح الله زنجان
    مسجد سید فتح الله زنجان

سخنی با خواننده عزیز

مطالب مربوط به این پست برگرفته از کتاب (کتاب مجموعه بازار بزرگ زنجان. زمینه‌ها و سیر تحولات فرهنگی، تاریخی، اجتماعی. مؤثر بر شکل‌گیری آن. نویسنده مؤلف: علی نوراللهی) می‌باشد. توصیه می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اماکن دیدنی و تاریخی بازار زنجان این کتاب را مطالعه فرمایید.

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد.هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد.در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم.اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت.اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید.تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم.از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

شهر زنجان از قدیمی‌ترین شهرهای ایران می‌باشد. بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین بازارسرپوشیده ایران. در دل این شهر تاریخی جای گرفته. مسجد جامع زنجان (مسجد سید) و مسجد چهل ستون و مسجد نجفی میرزایی نیز در نزدیکی این سرا قرار دارد. در این شهر اماکن دیدنی تاریخی و گردشگری دیگری نیز وجود دارد. همانند رختشوی‌خانه زنجان. حمام‌های قدیمی. مساجد قدیمی، کاروانسراها همانند کاروانسرای ملک وموزه مردان نمکی وغیره.

 ایمیل :

horatour.info(at)gmail.com

شماره همراه و تلگرام :

۰۹۳۸۳۸۹۴۳۳۲

گردآوری اطلاعات: سایت هوراتور www.horatour.ir  

منابع

سایت جهانگردی استان زنجان

کتاب مجموعه بازار بزرگ زنجان – نویسنده و مؤلف: علی نوراللهی.

تشکر فراوان از زحمات و مشاوره‌های بی‌دریغ جناب آقای محمد علویون. از کسبه‌های قدیمی و معتمد  بازار زنجان.

مطلب پیشنهادی

کاروانسرای حاج فرج عباسیون در بازار زنجان

سرای حاج فرج عباسیون واقع در بازار بزرگ زنجان

به شهر زنجان خوش آمدید. سرای حاج فرج عباسیون در بازار بزرگ زنجان. و در قسمت بازار بالا قرار گرفته است. این سرا در شرق سرای تیرچی لر و در روبروی امامزاده سید ابراهبم در خیابان توحید واقع شده است. دالان ورودی این سرا در وسط ضلع شمالی بنا به خیابان توحید باز می شود. همچنین مانند سراهای همجوار در ضلع جنوبی دارای ورودی بوده.، که دسترسی محلی به سرا را فراهم می آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *