خانه / ایرانگردی / قزوین / قلعه سنگرود در استان قزوین

قلعه سنگرود در استان قزوین

به استان قزوین خوش آمدید. احتمالا نام روستای رزجرد را تا کنون در جاهای مختلف در تلویزیون و کتاب و … شنیده و دیده باشید. البته در اکثر کتابهای تاریخی که به نوعی به روستای رزجرد اشاره شده است. وجود قلعه ای بنام سنگرود را در این روستا متذکر شده اند. این قلعه از اماکن دیدنی قزوین به شمار می رود. در این پست به معرفی قلعه سنگرود در استان قزوین پرداخته ایم. اطلاعاتی در مورد قدمت و نحوه دسترسی به این قلعه ارائه شده است.

قلعه سنگرود در استان قزوین
قلعه سنگرود در استان قزوین

معرفی قلعه سنگرود در کتاب سرزمین قزوین

از جمله کتاب هایی که در آن به قلعه سنگرود اشاره شده است، می توان به کتاب «سرزمین قزوین» نوشته دکتر پرویز ورجاوند، اشاره کرد که قلعه سنگرود را این گونه معرفی می کند:

«در شمال قریه رزگرد که در ناحیه کوهستانی شمال قزوین قرار دارد.و از دهات دهستان کوهپایه به شمار میرود.بر فراز قله کوه آثاري از بناهاي ويرانه سنگي به چشم ميخورد.كه باحتمال يك قرارگاه و يا يك قلعه نظامي بوده است. بدبختانه در این محل دزدان عتیقه دست به کاوشهای غیر مجاز زده اند.و سخت آثار مزبور را در هم ساخته اند. در پای کوه رودخانه ای بنام سنگرود و یا پلنگ دره واقع است.که بر روی تپه مرتفع کنار آن نیز آثاری از معماری که باحتمال یک چهار طاقی دوره ساسانی است وجود دارد.»

دیوارهای قدیمی در دو نقطه روستای رزجرد

اما نکته ای که بسیار قابل تأمل است این است.که در روستای رزجرد آثار دیوارهای کهن و باستانی در دو محل جغرافیایی متفاوت وجود دارد.که حداقل پنج الی شش کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند. اما دیگری در پنج کیلومتری شرق روستا قرار دارد.و مطمئناً قلعه سنگرود در اینجا بوده است.چرا که اهالی روستا هنوز این منطقه را قاله سنگه رو (Ghala Sanga Rou) می نامند. 

هر چند اظهار نظر در این موارد را باید به اهل علم از جمله باستان شناسان، مورخان و … واگذار کرد اما وظیفه خود می دانیم شواهد، واقعیات و باورهای کنونی در روستا را نسبت به قلاع روستا، بازگو نمائیم و سعی داریم در این زمینه نیز با کمک اهل فن، پس از تحقیق و بررسی، آنها را بهتر معرفی کنیم.

قلعه سنگرود در روستای زرگرد استان قزوین
قلعه سنگرود در روستای زرگرد استان قزوین

نحوه دسترسی به قلعه سنگرود قزوین

برای بازدید از قلعه سنگرود و آثار تاریخی مربوط به این منطقه می بایست به استان قزوین سفر کنیم. این قلعه تقریبا در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر قزوین قرار دارد. از شهر قزوین می توانیم از ۲ مسیر به این قلعه برویم. 

۱- از آزادراه قزوین – زنجان و سپس وارد جاده الموت می شویم. سپس به سمت  روستای  رزجرد حرکت می کنیم. این قلعه در روستای رزجرد قرار دارد.اگر از این مسیر قصد سفر  و بازدید از قلعه را دارید تقریبا ۳۰ کیلومتر و نزدیک به ۴۵ دقیقه از شهر قزوین فاصله دارد.

۲- از قزوین وارد جاده الموت می شویم. سپس به سمت روستای رزجرد و سپس به فلعه و مناطق تاریخی این منطقه می رسیم.  این مسیر ۲۵ کیلومتر از شهر قزوین می یاشد و حدود ۴۰ دقیقه راه است.

قلعه های قزوین عبارتند از:

۱- قلعه ساسان (آرامگاه بزرگ)،۲-قلعه شیرکوه (قلعه بیدلان)، ۳-قلعه سنگرود.۴-قلعه نویزر شاه، ۵-برج سنگی با کتیبه کوفی.۶-برج باراجین،۷-دژ لمسر (قلعه لمسر)،۸-قلعه الموت قلعه محمد زمان خان رشوند.

سایر اماکن دیدنی قزوین

کاخ چهلستون قزوین (عمارت کلاه فرنگی)، موزه خوشنویسی قزوین  باغ صفویسردر عالی قاپو قزوین. دریاچه اوان قزوین، قلعه الموت قزوینکلیسای کانتورخانه امینی ها قزوین (حسینیه امینی ها)، کافر گنبد قزوین، آب انبار سردار کوچک در قزوینحمام صفا (حمام حاج محمد رحیم)برج سنگی با کتیبه کوفی، چشمه آب گرم یله گنبد.

سخنی با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی ااماعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع

naznews.ir

akharinkhabar.ir

 

مطلب پیشنهادی

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *