خانه / ایرانگردی / زنجان / سرای بهجت بازار زنجان

سرای بهجت بازار زنجان

به شهر زنجان خوش آمدید. در این پست به معرفی سرای بهجت در بازار بزرگ زنجان پرداخته ایم.سرای بهجت در بازار بالا قرار دارد. اما قبل از معرفی سرای بهجت ابتدا تعریفی از سراهای بازار های سنتی شده، سپس نام سرا ها و کاوانسراهای بازار بزرگ زنجان آورده شده است.

  • راهروی ورودی سرای بهجت
    راهروی ورودی سرای بهجت
  • درب ورودی سرای بهجت
    درب ورودی سرای بهجت
  • سرای بهجت- بازار زنجان
    سرای بهجت- بازار زنجان
  • حیاط سرای بهجت بازار زنجان
    حیاط سرای بهجت بازار زنجان

تعریفی مختصر از سراها و کاروانسراها در بازار 

سرا و کاروانسرا (خان) شمار کاروانسراها و وسعت آنها در میان بازار یا در وسط شهر دلالت بر اهمیت اقتصادی و داد و ستد بین المللی شهر داشته است.سراها همانند پاساژهای امروزی بر ظرفیت تجاری راسته ها می افزایند.و محدود بودن طول راسته ها را جبران می کنند.در گذشته توسعه بازار اصلی یک شهر هم در جهت طول و محور راسته ها و هم بصورت تعدادی سرا در پشت راست اصلی و گاه در کنار گذرگاه فرعی صورت می گرفت.سرا به طور کلی شامل یک حیاط میانی است.که حجره های به هم پیوسته گرد آن را فرا گرفته اند.تفاوت سراها بیشتر در شکل زمین، تعداد طبقات و نوع ایران و رواق و راهروهاست.در داخل و اطراف بازار بزرگ زنجان خدودا ۲۰ سرا و کاروانسرا وجود دارد.که در سایت هوراتور تک تک آنها معرفی شده اند.  

سرای بهجت در بازار بزرگ زنجان

این سرا در راسته بازار بالا و روبه روی راسته زرگرها قرار گرفته است.و در ضلع شرقی آن سرای ناصریه قرار دارد.سرای بهجت دارای دو درب ورودی که یکی به راسته بازار بالا و دیگری به کوچه حاج ابراهیم باز می شود.طبق اظهارات کسبه سرای بهجت  تاریخی که در سردر دالان درج شده.ساخت این بنا در سال ۱۳۳۱ به دست حاج باقر رهبری که از مالكين و تجار شهر زنجان بوده، ساخته شده است.سرای بهجت به منظور مرکز تجارت پارچه و قماش ساخته شده است.و از همان سال های اولیه ساخت تاکنون محل تجارت مانند بقیه سراهای موجود در بازار بوده است.

  • حیاط سرای بهجت
    حیاط سرای بهجت
  • یکی از راهروهای سرای بهجت
    یکی از راهروهای سرای بهجت
  • حیاط سرای بهجت
    حیاط سرای بهجت
  • راهروی اصلی و ورودی به سرای بهجت
  • یکی از راهروهای سرای بهجت
    یکی از راهروهای سرای بهجت

البته در حال حاضر کسبه سرای بهجت تغییر شغل داده و به تجارت فرش مشغول می باشند.سرای بهجت به مساحت بیش از ۲۰۰۰ متر مربع و با داشتن یک حیاط و دو دالان در یک طبقه بنا گردیده است.این بنا نیز با توجه به تاریخ و نحوه ساخت و مقایسه آن با سراها و بناهای هم دوره در دوران قاجاریه ساخته شده است.سرای بهجت دارای ۳۲ حجره و مغازه می باشد.فعالیت اقتصادی در این کاروانسرا در حال حاضر در جریان می باشد.و چند باب حجره در این کاروانسرا در صنف فرش فروشی فعالیت دارند.لازم به ذکر است امروزه سرای بهجت به عنوان یک مرکز صادرات فرش در استان محسوب می شود.دیدن این حجره ها و فرشهای رنگین با نقشهای بسیار زیبا خالی از لطف نیست.

  • حیاط سرای بهجت
    حیاط سرای بهجت
  • سرای بهجت - بازار زنجان
    سرای بهجت - بازار زنجان
  • ورودی سرای بهجت از بازار
    ورودی سرای بهجت از بازار
  • حیاط سرای بهجت
    حیاط سرای بهجت
  • یکی از راهروهای سرای بهجت
    یکی از راهروهای سرای بهجت

نام سراها و کاروانسراهای مهم بازار زنجان

در این قسمت مهمترین سراهای این بخش نام برده می شود. ۱-سرای حاج علی قلی. ۲-سرای حاج کربلایی علی. ۳-سرای ناصریه، ۴-سرای بهجت. ۵-سرای مشهدی علی. ۶-سرای حاج شعبان ۷-سرای حاج شامی بالا و ۸-سرای حاج شامی پایین  ۹-سرای دخان. ۱۰-سرای گیلک.۱۱-سرای روغنی. ۱۲-سرای شاپوری. ۱۳-سرای تیرچیلر (انگورانی). ۱۴٫-یوسفعلی پناهی. بحرینی ۱۵٫-سرای قجر رضا از سراها و کاوانسراهای مهم بازار بزرگ زنجان می باشند.

سخنی با خواننده عزیز

مطالب مربوط به این پست برگرفته از کتاب (کتاب مجموعه بازار بزرگ زنجان. زمینه‌ها و سیر تحولات فرهنگی، تاریخی، اجتماعی. مؤثر بر شکل‌گیری آن. نویسنده مؤلف: علی نوراللهی) می‌باشد. توصیه می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اماکن دیدنی و تاریخی بازار زنجان این کتاب را مطالعه فرمایید.

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد.هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد.در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت.اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

استان زنجان دارای جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیاری است. گنبد تاریخی سلطانیه بزرگترین گنبد آجری جهان در این استان و در شهر سلطانیه قرار دارد. شهر زنجان از قدیمی‌ترین شهرهای ایران هست.بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین بازارسرپوشیده ایران. در دل این شهر تاریخی جای گرفته. مسجد جامع زنجان (مسجد سید) و مسجد چهل ستون و مسجد سید فتح‌الله زنجان نیز در نزدیکی این سرا قرار دارد. در این شهر اماکن دیدنی تاریخی و گردشگری دیگری نیز وجود دارد. همانند رختشوی‌خانه زنجان. حمام‌های قدیمی. مساجد قدیمی، کاروانسراها همانند کاروانسرای ملک، سرای حاج علی قلی وموزه مردان نمکی وغیره.

گردآوری اطلاعات: سایت هوراتور www.horatour.ir  

منابع :

 کتاب مجموعه بازار بزرگ زنجان – نویسنده و مولف : علی نور اللهی

تشکر فراوان از زحمات و مشاوره‌های بی‌دریغ جناب آقای محمد علویون. از کسبه‌های قدیمی و معتمد  بازار زنجان.

مطلب پیشنهادی

سرای سندانی در بازار بزرگ زنجان

سرای سندانی در بازار بزرگ زنجان

سرای سندانی در بازار بزرگ زنجان و در قسمت بازار بالا قرار گرفته است. این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *