خانه / ایرانگردی / زنجان / روستای قلعه جوق سیاه منصور (ماهنشان)

روستای قلعه جوق سیاه منصور (ماهنشان)

به استان زنجان و شهرستان ماهنشان خوش آمدید. شهرستان ماهنشان دارای طبیعتی بکر و اماکن تاریخی بسیاری است. قلعه های قدیمی از اماکن تاریخی و دیدنی این شهرستان محسوب می شود. در ضمن در این شهرستان روستاهای خوش منظره با طبیعتی بکر قرار دارد که در بعضی از این روستاها اماکن تاریخی نیز وجود دارد. با سفر به این روستاها گردشگران هم از طبیعت بکر روستا بهره مند می شوند و هم از تماشای بناهای تاریخی لذت می برند. روستای قلعه جوق سیاه منصور یکی از روستاهایی است که دارای طبیعت و مناظری بسیار زیبا و قلعه ای تاریخی به نام (گور قلعه) است.در این پست اطلاعاتی در مورد روستای قلعه جوق سیاه منصور ارائه شده است. اطلاعاتی از قبیل آدرس روستا، اماکن و مکان های دیدنی، نکات مهم سفر به روستا، معرفی روستا، محوصولات و سوغاتی ها و بهترین زمان سفر.

روستای قلعه جوق سیاه منصور (ماهنشان)
روستای قلعه جوق سیاه منصور (ماهنشان)

معرفی روستای قلعه جوق سیاه منصور

این روستا یکی از روستاهای شهرستان ماهنشان می باشد. روستای قلعه جوق سیاه منصور در شهرستان ماهنشان، بخش انگوران و دهستان قلعه جوق قرار دارد. این روستا دارای آب و هوایی مطلوب و طبیعتی بکر است. این روستا یکی از مناطق سرسبز شهرستان ماهنشان به شمار می رود. باغ های زردآلو یکی از ریبایی های این روستا به شمار می رود. رودخانه قزل اوزن از اطراف این روستا عبور می کند. وجود رودخانه قزل اوزن زیبایی طبیعت این روستا را دو چندان کرده است.

اماکن دیدنی روستای قلعه جوق سیاه منصور

از اماکن تاریخی این روستا می توان به قلعه تاریخی (گور قلعه) اشاره کرد.این قلعه در تپه ای در نزدیکی روستا قرار دارد.قدمت تاریخی گیلار تپه (قرن ششم هجری قمری و دوره سلجوقیان و ایلخانیان) باز می گردد.اطلاعات دقیقی از قلعه (گور قلعه) در دسترس نیست.اگر اطلاعاتی دقیقی از این قلعه دارید لطفا با سایت هوراتور در میان بگذارید.

مناظر اطراف روستای قلعه جوق سیاه منصور
مناظر اطراف روستای قلعه جوق سیاه منصور

بوزخانه (مخلی برای نگهداری یخ)

در زمان های قدیم اهالی روستای قلعه جوق سیاه منصور برف را داخل آن می ریختند.و به آن آب می بستن تا کاملا برفهای آن یخ ببند.و در تابستان از یخ موجود در آن استفاده کنند در حقیقت به عنوان فریزر از آن استفاده میشد.

سوغاتی و محصولات روستا

۱-زردآلو 

شهرستان ماهنشان قطب تولید زردآلو در استان محسوب می شود. روستای قلعه جوق سیاه منصور یکی از تولید کنندگان عمده زردآلوی شهرستان ماهنشان می باشد. به طوری که این محصول به سایر استان ها صادر می شود. در این منطقه نوع خاصی از زردآلو کشت می شود.که بسیار درشت و شیرین است. اگر در زمان برداشت این محصول به این روستا سفر کنید می توانید از باغداران زردآلو به قیمت مناسبی خریداری کنید. به دلیل کشت زیاد زردآلو در این منطقه محصولات فراوری شده زردآلو از قبیل برگه زردآلو به وفور یافت می شود.

  • زردآلو محصول اول روستای قلعه جوق سیاه منصور
    زردآلو محصول اول روستای قلعه جوق سیاه منصور
  • روستای قلعه جوق سیاه منصور استان زنجان - ماهنشان
    روستای قلعه جوق سیاه منصور استان زنجان - ماهنشان
  • منظره ای زیبا از باغ زردآلو
    منظره ای زیبا از باغ زردآلو
  • تصویری زیبا از شکوفه های زردآلو
    تصویری زیبا از شکوفه های زردآلو
۲-گلیم بافی

از صنایع دستی این روستا می توان به گلیم بافی اشاره کرد. گلیم هایی با طرح ها و نقش های متفاوت و زیبا و رنگ هایی به زیبایی طبیعت. گلیم های بافته شده در روستای قلعه جوق سیاه منصور هر هر کدام نشان دهنده ذوق و سلیقه زنان هنرمند این روستا می باشد.

۳-محصولات دامی و لبنیات

مناطق بکر و سرسبز و مراتع مناسب برای چرای دامها مهیا نموده است. و این امر باعث شده است تا اهالی روستا به پرورش دام در کنار باغداری و کشاورزی بپردازند. با توجه به وجود دامداری محصولات لبنی نیز در این روستا وجود دارد. به دلیل چرای دام ها در مراتع و تغذیه سالم، این محصولات بسیار سالم و طبیعی هستند. محصولاتی مانند کره و پنیر و سایر محصولات لبنی از سوغاتی های این روستا به شمار می روند.

شب مانی در طبیعت روستا

این منطقه به دلیل داشتن مناظر و طبیعتی زیبا علی الخصوص رودخانه قزل اوزن مکانی مناسب برای شب مانی به شمار می رود. البته با رعایت کردن نکات ایمنی.

نکات مهم سفر به روستای قلعه جوق سیاه منصور

۱-داشتن کفش و لباس مناسب ۲- به همراه داشتن جعبه کمهای اولیه ۳- چادر مناسب برای شب مانی ۴- این روستا در منطقه ای نیمه کوهستانی است و مناسب برای هر سن وسالی می باشد.

آدرس روستای قلعه جوق سیاه منصور

این روستا از شهر زنجان یعنی مرکز استان خدودا دو ساعت و چهل دقیقه فاصله دارد. ۱-از خروجی شهر زنجان به سمت بیجار حرکت میکنیم. ۲-بلافاصله بعد از پلیس راه به سمت راست میپچیم(مسیر ایجرود). ۳- حدودا ۴۵ دقیقه رانندگی میکنیم تا به روستای شیخ جابر برسیم. ۴- از روستای شیخ جابر تا روستای قره آیی مسیر را ادامه میدهیم(حدودا ۲۰ دقیقه) ۵- از روستای قره آیی به سمت سیاه منصور حرکت می کنیم (حدودا ۴۵ دقیقه).

بهترین زمان سفر به این روستا

اواخر فصل بهار و اوایل فصل تابستان بهترین زمان پیشنهادی برای سفر به این روستا است. در این بازه زمانی رویش گیاهان باعث سرسبزی منطقه می شود و از طرفی زمان برداشت زردآلو است. رودخانه قزل اوزن در این زمان پر آب بوده و در کل دیدن این مناظر در این بازه زمانی خالی از لطف نیست.

مناطق دیدنی شهرستان ماهنشان

در منطقه ماهنشان قلعه های بسیار دیدنی و قدیمی وجود دارد. که می توان به قلعه تاریخی بهستان اشاره کرد. دریاچه طبیعی خندقلو، معدن مس بایچه باغی، روستای علم کندی، قارقالان و روستای پلکانی قوزلو، قلعه لک لک ها، معدن چهره آباد از مهمترین مکان های تاریخی و گردشگری این شهرستان می باشد.

سخنی با خواننده عزیز

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم استان زنجان دارای مکان‌های تاریخی و گردشگری بسیاری است. بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان (گنبد سلطانیه) در شهر سلطانیه قرار دارد. یکی از اماکن مهم گردشگری مجموعه بازار بزرگ زنجان می‌باشد. این بازار دارای کاروانسراها و حمام‌ها، مساجد و راسته‌های بسیار دیدنی و زیبایی است. در صورت سفر به شهر زنجان حتماً از این بازار تاریخی دیدن فرمایید.

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع

khabaronline.ir

angurankandlari.mihanblog.com

ghalejugh.blogfa.com

مطلب پیشنهادی

کاروانسرای حاج فرج عباسیون در بازار زنجان

سرای حاج فرج عباسیون واقع در بازار بزرگ زنجان

به شهر زنجان خوش آمدید. سرای حاج فرج عباسیون در بازار بزرگ زنجان. و در قسمت بازار بالا قرار گرفته است. این سرا در شرق سرای تیرچی لر و در روبروی امامزاده سید ابراهبم در خیابان توحید واقع شده است. دالان ورودی این سرا در وسط ضلع شمالی بنا به خیابان توحید باز می شود. همچنین مانند سراهای همجوار در ضلع جنوبی دارای ورودی بوده.، که دسترسی محلی به سرا را فراهم می آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *