خانه / ایرانگردی / آذربایجان شرقی / خانه تاریخی نیکدل تبریز

خانه تاریخی نیکدل تبریز

خانه، نامی است ساده برای موضوع و پدیده ای مهم و پیچیده. خانه، یک چهاردیواری است که نه تنها سرپناه ماست، بلکه شکل کوچک شده ی دنیای آرمانی ماست. جایی که قرار است مأمن آرامش و امنیت و یادآور خاطرات شیرین ما باشد.علاوه بر جذابیت معماری این خانه ها حس و حال موجود در مکان های قدیمی بسیار آرام بخش است. تبریز پر است از خانه های تاریخی که هرکدام یادآور دوره قاجار و معماری قاجار است. از جمله خانه های تاریخی تبریز می توان به خانه نیکدل اشاره کرد که بازدید از آن آرزوی داشتن چنین خانه ای را در همه به وجود می آورد. اگر گذرتان به خیابان مقصودیه افتاد حتما سری به خانه نیکدل بزنید. هر چند باید زیبایی های این خانه را از نزدیک ببینید و از آن لذت ببرید ولی در این مطلب گردشی خواهیم داشت در قسمت های مختلف خانه نیکدل که می تواند انگیزه بازدید را در شما به وجود آورد.در این گشت و گذار مجازی با هوراتور همراه شوید.

توصیف خانه نیکدل

خانه نیکدل مربوط به دوره قاجار است و در تبریز، خیابان امام خمینی، خیابان مقصودیه، پلاک ۷ واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۴۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در سال ۱۳۹۱ توسط شهرداری تبریز خریداری شد تا یکی از  خانه تاریخی تبریز حفظ و احیا شود.خانه  نیکدل یکی از زیباترین خانه های تاریخی تبریز است که طاق های قوسی ، پنجره های ارسی و حوض زیبا و درخت های کهن دور حوض شما را مجاب می کند تا دقایقی چشمانتان را به دیدن این زیبایی بسپارید. قبل از وارد شدن به خانه، عظمت این خانه دو طبقه را خواهید دید که از پشت دیوار خودنمایی می کند.

  • خانه نیکدل تبریز
  • خانه نیکدل تبریز
  • خانه نیکدل
    خانه نیکدل تبریز

سازنده بنا

سازندهٔ این بنا سید ابراهیم نیکدل، سرمایه دار و واردکنندهٔ لوازم خانگی بود. شاخص‌ترین این لوازم، چرخ خیاطی‌هایی بود که از ژاپن وارد می‌شد. فرزندانش پیشهٔ پدری را ادامه دادند و فروشگاه‌های لوازم خانگی نیکدل همچنان در تبریز دائر است. این مجموعه هم اکنون به عنوان ستاد مرکزی تبریز ۲۰۱۸ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معماری خانه نیکدل      

این خانه تاریخی که قدمت آن به دوران قاجار بازمی گردد ؛ همچون سایر خانه های تاریخی متعلق به دوران قاجار تبریز حیاط اندورنی و بیرونی ؛ تنبی ، اتاق مهمان و طاق های قوسی و شیشه های رنگی دارد تا وقتی نور سپید از قلب شیشه رد می شود به هزار رنگ الوان تبدیل شود و زیبایی و شکوه زنگی ایرانی را برایتان نمایان کند.

حیاط خانه نیکدل
حیاط خانه نیکدل

خانه در دو طبقه ساخته شده و شامل تالار بزرگ مستطیل‌شکل در مرکز بنا و دو راهرو و دو اتاق جانبی (گوشواره) در ضلع شرقی تالار است و ایوانی ستون‌دار در ضلع جنوبی بر ارسی‌های زیبای خانه سایه انداخته است.

خانه نیکدل
خانه نیکدل

با وارد شدن به داخل بنا، پنجره های ارسی توجه شما را به خود جلب خواهد کرد؛ پنجره هایی که یادگاری از روزگاران قدیم و الهام گرفته از طرح های اصیل اسلیمی است. تزئینات به کار رفته در این ساختمان شامل سقف و حوضخانه دارای کادر بندی بسیار زیبا و گچبری های آیینه کاری شده می‌باشد و این خانه جزء معدود خانه هایی است که در تزئینات آن از آیینه کاری استفاده شده است.

  • خانه نیکدل
    خانه نیکدل
  • خانه نیکدل
  • خانه نیکدل

 ‌‌این خانه شامل دو حیاط اندرونی و بیرونی است که حیاط اندرونی در ضلع جنوبی و حیاط بیرونی در ضلع شمالی بنا قرار دارد. از حیاط بیرونی توسط دو رشته راه پله ۱۳ تایی وارد راهروهای جانبی و بنا مي‌توان شد . ضلع شرقی حیاط اندرونی شامل یک طنبی کوچک و چهار اتاق می باشد. ارتباط حیاط اندرونی و بیرونی از زیر راهروری غربی ساختمان اصلی است . دسترسی به حیاط بیرونی از یک هشتی ورودی در ضلع شمالی بنا می باشد. این حیاط بزرگ‌تر و شامل دو حوض سنگی است.

  • خانه نیکدل
    خانه نیکدل
  • خانه نیکدل
  • خانه نیکدل

پس از گردش در اتاق های خانه راهی زیرزمین شوید. با گذر از پله های زیرزمین این احساس در شما به وجود می آید که وارد فضای زنده گذشته شده اید. زیرزمین شامل حوضخانه و دو راهرو در طرفین ،فضای مرکزی و دو اتاق جانبی در طرفین این راهرو و یک اتاق در ضلع شرقی بنا است و هم چنین بنا شامل اتاق های گوشواره در بالای راهرو های جانبی طبقه همکف می باشد و این مکان به دلیل استفاده از ارتفاع رفیع طنبی صورت گرفته است. تزئینات به کار رفته در این ساختمان نيز شامل سقف و حوضخانه دارای کادر بندی بسیار زیبا و گچبری های آیینه کاری شده مي‌باشد و اين خانه جزء معدود خانه هایی است که در تزئینات آن از آیینه کاری استفاده شده است. سرستون های زیبای گچی، ارسی های نمای جنوبی بنا و آجر کاری نما و هره های دیوار را شامل می شود.

  • خانه نیکدل
  • خانه نیکدل
  • خانه نیکدل
  • زیر زمین خانه نیکدل
    زیر زمین خانه نیکدل

گفته می شود نقاشی های دیواری  که  در این خانه پس از ساخت بنا کشیده شده است توسط سه روس که در تبریز زندگی می کردند انجام شده و تصویر سالارقلی خان مالک خانه نیز آنجا وجود دارد.

اکنون که از تمامی نقاط خانه دیدن کرده اید، مجددا به حیاط بیرونی بروید که در ضلع شمالی بنا قرار دارد. در حیاط می توانید با صرف چایی از فضای فرح بخش آن لذت ببرید.

خانه نیکدل کجاست؟    

از طرفی عمارت زیبای ساعت در پیش چشمانتان هست و اگر امتداد ساعت را مستقیم طی کنید و از مقابل خانه تاریخی حیدرزاده عبور کنید مجسمه ای با اسب و یک مرد که المانی از تبریز قدیم و شغل از منسوخ شده آب رسانی در مقابل چشمانتان خود نمایی می کند. اگر شما هم علاقه مند با بازدید از خانه نیکدل شده اید می توانید با اتوبوس های تندرو خط ویژه BRT  خود را به میدان ساعت برسانید و اگر پیاده راه مقصودیه را تا انتها طی کنید به مسجد کدخدا باشی که رسیدید درست در همسایگی دیوار به دیواری این مسجد پنجره های ارسی و درخت های بلند قامت و گچ بری های زیبای سرستون های این خانه برایتان خود نمایی خواهند کرد.       
اگر شانس بیاورید و هنگام تاریکی هوا از آن محدوده عبور کنید نورپردازی زیبای نما شگفت زده تان خواهند کرد و مطمئنا در دل تاریکی ، شکوه این نمای زیبا را به تماشا خواهید نشست.

خانه نیکدل
خانه نیکدل

نحوه دسترسی به مقصودیه

شما از چند مسیر میتوانید وارد مقصودیه شوید :   

از طرف میدان ساعت اگر وارد کوی عمارت شهرداری شوید در مقصودیه هستید 
از طرف خیابان ارتش جنوبی وارد خیابان فرعی ارگ جدید شوید تا به مقصودیه برسید. 
از خیابان طالقانی وارد خیابان ارگ جدید شویدچند قدم که بروید به مقصودیه میرسید. 
 در واقع محله توریستی مقصودیه بین خیابان ارتش جنوبی و طالقانی قرار گرفته که خیابان ارگ جدید این دو را به هم وصل میکند. بنابراین از هر طرف که وارد خیابان ارگ جدید شوید به مقصودیه راه دارد
از خیابان هفده شهریورجدید نیز میتوانید وارد مقصودیه شوید.

خانه های اطراف خانه نیکدل

اگر به تماشای خانه های تاریخی تبریز علاقه مند باشید می توانید در نزدیکی خانه نیکدل از خانه های لاله ای، ختایی، حیدرزاده و علی میسیو، و همچنین جاذبه های گردشگری دیگر مثل عمارت شهرداری تبریز، موزه ادبی استاد شهریار، ارگ علیشاه، مسجد کبود، موزه عصر آهن و موزه آذربایجان بازدید کنید.

سخنی با خواننده عزیز:

 امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد.

در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به صورت متنی و … دارید لطفا با گروه هورا تور در میان بگذارید تا بتوانیم اطلاعات جامع تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

ایمیل :

horatour.info(at)gmail.com

تلگرام :

 ۰۹۳۸۳۸۹۴۳۳۲

منابع مطالب و تصاویر

ویکی پدیا

tabriztourist.com

bezanimbiroon.ir

nasrnews.ir

tripyar.com

مطلب پیشنهادی

روستای آستمال اذربایجان شرقی

روستای آستمال

کشور ایران کشوری است پهناور و وسیع و چهار فصل. هر گوشه از این کشور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *