خانه / جهانگردی / آشنایی با غذاهای ارمنی

آشنایی با غذاهای ارمنی

غذاهای ایرانی روی عادات غذایی بسیاری از مردم جهان از جمله مردم ارمنستان تاثیر زیادی گذاشته است. غذاهای کاملا ایرانی از جمله سبزی پلو با ماهی، خورشت بادنجان، کوکو سبزی. کتلت، آبگوشت وانواع آش در فهرست غذاهای رستوران های ارمنستان به چشم  می خورد. آشپز یکی از این رستوران ها دراین باره گفت.: شکی نیست که آشپزی ایرانی تاثیر خود را بر بخشهای اعظمی از جهان گذاشته است. در این پست به معرفی انواع غذاهای ارمنی پرداخته ایم. امیدواریم با مطالعه این مطلب بتوانید با ذائقه غذایی مردم کشور ارمنستان آشنا شوید. در ضمن با خواندن این پست می توانید در هنگام سفر به کشور ارمنستان آشنایی نسبی با غذاهای ارمنی داشته باشید.

دلمه فلفل غذی مشترک ایران و ارمنستان
دلمه فلفل غذی مشترک ایران و ارمنستان

تشابه غذاهای ارمنی و غذاهای ایرانی     

آبگوشت که از غذاهای کهن ایرانیان است به غذای ملی ارمنی ها تبدیل شده است. یک سرآشپز ارمنی با بیان اینکه آبگوشت خاص جوامع شهری و روستایی است،گفت.: همجواری ارمنستان با ایران موجب ترکیب شدن فرهنگهای غذایی این کشورها و به وجود آمدن یک سبک منحصر به فرد در آشپزی شده است. همچنین انواع آش ایرانی ازجمله آش ماست در ارمنستان رواج زیادی دارد. حلیم نیز از معروف ترین آش های ایرانی است که در ارمنستان غذای سنتی محسوب می شود. هرسال در اواخر تابستان درمنطقه «موسالر» ارمنستان، حلیم نذری بین مردم توزیع می شود.

یکی دیگر از غذاهای که هم در ایران و هم در ارمنستان طرفداران بسیار دارد انواع دلمه است. غذای دلمه سالی یک بار نیز جشنواره دلمه در یکی از مناطق ارمنستان برگزار می شود.خوروواتس (BBQ) که می تواند از گوشت حیوانهای مختلفی از قبیل گوسفند، گوساله، مرغ و غیره باشد. اغلب با سبزیجات و پیاز همراه است. گوجه فرنگی و بادمجان و فلفل نیز معمولا قسمتی از غذای خوروواتس می باشند. در ارمنستان کباب فقط به کباب کوبیده اطلاق می شود. این کباب یکی از غذاهای ارمنی به شمار می رود. کباب های نوع دیگر به اسم خورواتس نامیده می شوند. 

سایر غذاهای ارمنی

بورش یک سوپ گیاهی است. این سوپ یکی از غذاهای ارمنی محسوب می شود .بصورت سنتی چغندر عنصر اصلی آن میباشد، که رنگ قرمز تندی به آن میدهد. معمولا بصورت داغ و به همراهی خامه ترش تازه سرو میشود. خاش (مثل کله پاچه، بدون کله) یک غذای سنتی است، که از منطقه شیراک نشآت گرفته. غذایی که در زمانهای قدیم بعنوان چیزی برای سیر شدن دهاتیهای فقیر بوده، اکنون بعنوان یک غذای منتخب ملاحظه می گردد و در جشن های زمستانی جای خاص خود را دارد. دلمه (برگهای انگور ، برگهای کلم، فلفل و بادمجان پر شده با گوشت) نیز موجود می باشد. 

سوپ کروشکا یکی از غذاهای ارمنی
سوپ کروشکا یکی از غذاهای ارمنی

میوه، سبزیجات، نان در ارمنستان

میوه ها و سبزیجات ارمنستان مخصوص میباشند. هر کس حتما باید آنها را امتحان کند و هرگز طعم زردآلو، هلو، انگور، انار و… را فراموش نخواهد کرد. نان ارمنستان نیز بسیار خوش طعم میباشد. انواع متنوعی از نان وجود دارد، از لواش گرفته تا ماتناکاش (بربری). نان لواش، هرازدان و باکت. 

لبنیات و غذاهای ارمنی

استفاده از لبنیات را فراموش نکنید. در کنار لبنیات معمولی بعضی ها هستند که واقعا خوش طعم هستند مثلا کروشکا (سوپ سرد) با کفیر (چیزی مابین ماست و شیر) و خیار و شوید، محصولی سالم است و حسابی حالتان را جا می آورد. اسپاس آش سوپ گرم کفیر با حبوبات داخل آن. فرهنگ کافه نشینی در ارمنستان حاکم است. بهترین مکان برای خوردن فنجانی قهوه و تماشای مردم، کافه های کنار خیابانی میباشد. در شبهای تابستان هر نقطه ای در نزدیکی اپرا میتواند جایی برای نشستن باشد. یکی از کافه های زنجیره ای که انواع مختلف چایی و قهوه و دسرهای عالی ارائه میدهد ، “جازوه” میباشد.

 شاید یکی از مهمترین مشکلات سفر خارجه نوع غذاهای کشوری که به آن سفر می کنید باشد ولی خوشبختانه غذاهایی ارمنی با طبع ما بسیار آشنا است. و غذاهایی مانند: کباب کوبیده، کباب برگ، دلمه و کوفته را می توان غذاهای مشترک نام برد، در غذا های ارمنستان نیز برنج دیده می شود ولی نه به آن اندازه که ایرانیان به برنج علاقمندند در ایروان پایتخت کشور ارمنستان نیز چندین رستوران ایرانی وجود دارد که غذاهای آن با ذبح اسامی است از این رو مشکلی از بابت غذای ایرانی نخواهید داشت.

غذاهای رسمی ارمنستان

در پخت و پز غذا در ارمنستان کمتر از ادویجات مختلف استفاده می شود و معمولا نمک و فلفل ادویه اصلی غذا است. رسمی ترین غذای ارمنستان انواع کباب های مختلف است تنوع و کیفیت محصولات گوشتی (سوسیس و کالباس) باعث شده تا در مهمانی ها نیز از آن استفاده کنند، در ارمنستان علاوه بر انواع کباب های متختلف غذاهای دیگر همچون شاورما، فافل، فوتوچنی، اسباکتی، بیف استرانا گوف، لحماژو و هاریسا نیز دیده می شود. 

غذاهای دریایی و فست فود، در ارمنستان

در ارمنستان همانند کشور های دیگر غذاهای فست فود از جمله ای اف سی، کی اف سی و پیتزا هات نیز یافت می شود. ارمنستان راهی به آب های آزاد ندارد ولی غذاهای دریای در ارمنستان کم طرفدار نیست ماهی ایشخان یکی از خوش خورا کترین ماهی های دریاچه سوان است که شباهت زیادی به ماهی قزل آلا دارد خرچنک دریاچه سوان نیز طرفداران زیادی دارد.

سخنی با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی ااماعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع

سفری دیگر

مطلب پیشنهادی

فرهنگ گرجستان

فرهنگ گرجستان

گرجستان کشوری است با فرهنگی بسیار غنی وباستانی با پیشینه ی چندهزارساله.دانش و شناخت آنها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *