خانه / ایرانگردی / آذربایجان شرقی / کلیسای مریم مقدس تبریز

کلیسای مریم مقدس تبریز

این کلیسا در تقاطع خیابان شهناز شمالی،  خیابان کوروش بزرگ واقع شده است. بنائی است سنگین،  دارای حیاط مشجر و وسیع می باشد و نخستین چاپخانهٔ تبریز نیز در آن ساخته شده است. در ۱۲۶۷–۱۲۶۸ خورشیدی (۱۸۸۹ میلادی) به کوشش اسقف «استپانوس مختیاریان»، خلیفهٔ ارمنیان آذربایجان، یک دستگاه ماشین چاپ برای رفع نیازهای مدرسهٔ «آرامیان» تهیه شد.ساختمان آن در تاریخ ۱۷۸۲م،  آغاز و در سال ۱۷۸۵م،  پایان یافته است.این  کلیسا دارای سردر سنگی است که با توجه به تزیینات، نوع قوس و ویژگی‌های معماری به کار رفته در آن می‌توان قدمت آن را به سده هفتم هجری (۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ میلادی) و هم دوره با حکومت ایلخانان مغول در ایران نسبت داد. 

کلیسای مریم مقدس تبریز
کلیسای مریم مقدس تبریز

کلیسای مریم مقدس بعد از زلزله :

پس از زمین‌لرزه تبریز در ۱۱۵۸ خورشیدی (۱۷۸۰ میلادی)، با استناد به کتیبهٔ نصب شده در آن، در ۱۱۶۱ خورشیدی (۱۷۸۲ میلادی) به سبک دوران صفویه بازسازی شده است. پس از زلزله تبریز، این کلیسا به صورت کامل تخریب و به ویرانه‌ای تبدیل شد و کلیسای فعلی بر روی همان بنای قبلی و با استفاده از مصالح باقی مانده از آن بار دیگر، مطابق پلان اولیه اما به سبک صفویه ساخته شد. ساخت بنای مجدد کلیسا در ۱۱۶۱ خورشیدی (۱۷۸۲ میلادی)، آغاز و در ۱۱۶۴ خورشیدی (۱۷۸۵ میلادی)، پایان یافت. بنای این کلیسا نیز شیوه معماری ارمنی دارد،  و به شکل صلیب است، درب اصلی در مقابل مهراب و دو درب فرعی از جانبین  به درون آن باز می شود.درب جلوی درب اصلی روی هشت ستون سنگی اتاق گنبدداری جهت دوناقوس کلیسا تعبیه کرده اند.در بالای در ورودی، روی دوکتیبه مرمرین کوچکی به خط و زبان ارمنی تاریخ تاسیس کلیسا نوشته شده است. داخل کلیسا مثل اغلب کلیساهای گریگوری چهار ستون قطور سنگی  داردکه گنبد مرکزی روی آن قرار گرفته است. محراب غریب به ۸۰ سانتیمترازکف کلیسا بلندی دارد و به وسیله نرده چوبی از سایر قسمت‌های کلیسا جدا می‌شود و مساحت آن ۴*۳  متر است  به آن باید سه پله از کف کلیسا بالا رفت، در دست چپ محراب کنار نرده ها اطاقک زیبایی از چوب گردو برای نشستن کشیش ساخته شده است. تصاویری از حضرت مریم و حضرت عیسی و حواریون و قدیسین، دیوارهای محراب و گوشه های پاطاق گنبد را زینت بخشیده اند. دو چلچراغ  قدیمی و گرانبها از طاق محراب و گنبد مرکزی آویخته شده است. سایر طاقهای کلیسا نیز چراغ و قندیلهایی دارند. ایوانی هم در روبروی محراب به عرض ۴ متر و به طول مساوی و برابر با عرض کلیسا ساخته شده است. که گویا قبلا مختص گروه کر و سرود خوانان کلیسا بوده است. ولی در حال حاضر به عنوان انبار از آن استفاده می شود.

موارد استفاده:

همانطور که قبلا اشاره شد این کلیسا بزرگترین و قدیمی ترین کلیسای تبریز است. مراسم بزرگ ملی ارامنه گریگوری اعم از اعیاد و مراسم جشنها و مجالس دینی و مذهبی  در این کلیسا برگزار می شود.

کلیسای مریم مقدس تبریز
کلیسای مریم مقدس تبریز

مقبره های کلیسای مریم مقدس

دردرون و بیرون کلیسای مریم مقدس تبریز نیز مقبره هایی وجود دارد که مهمترین آنها قبر یکی از خلیف های بزرگ استپانوس در ایوان جلو خان کلیسا، و دیگری و دیگری قبر کشیشی از خانواده آراکل تبریز (تاریخ دانبزرگ ارمنی در قرن هفده) است.درداخل کلیسا که درگذشت صاحبان هر دو قبر در قرن هجده روی داده است.

مسیر دسترسی

تقاطع خیابان شهناز شمالی،  خیابان کوروش بزرگ واقع شده است.

 نکته :

اگر علاقمند هستید تا از کلیساهای تبریز بازدید کنید باید  به تقاطع خیابان شریعتی و خیابان کورش بروید هرچندکه  در وبلاگ ها به این نکته اشاره شده بود که “وازرت ارشاد تبریز از تمامی کلیساهای سطح شهر تعهد نامه کتبی گرفته است که هیچ ایرانی غیر ارمنی حق ورود به کلیسا و یا حتی تهیه عکس از آن را ندارد و باید به بخش اقلیت های مذهبی این اداره رفته و اجازه نامه کتبی بگیرد.

سخنی با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به صورت متنی و … دارید لطفا با گروه هورا تور در میان بگذارید تا بتوانیم اطلاعات جامع تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

ایمیل :

horatour.info(at)gmail.com

تلگرام :

 ۰۹۳۸۳۸۹۴۳۳۲

جمع آوری اطلاعات : سایت horator.ir  (هوراتور)

منابع :

کتاب آثار باستانی آذربایجان- تالیف : عبدالعلی کارنگ

ویکی پدیا

 noonoab.ir

مطلب پیشنهادی

روستای آستمال اذربایجان شرقی

روستای آستمال

کشور ایران کشوری است پهناور و وسیع و چهار فصل. هر گوشه از این کشور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *