خانه / ایرانگردی / زنجان / بازی محلی کلاه بردار در استان زنجان

بازی محلی کلاه بردار در استان زنجان

به استان زنجان خوش آمدید. برای معرفی درست یک کشور، استان یا شهر تنها معرفی مشاهیر و اماکن تاریخی کافی نیست. بلکه معرفی فرهنگ و آداب و رسوم نیز به شناخت ما کمک می کند. بازیها و ورزش های بومی، محلی، سنتی بخشی از فرهنگ منطقه است. در این پست به معرفی یکی از ورزشها و یا بازیهای محلی استان زنجان به نام کلاه بردار پرداخته ایم. بازی محلی کلاه بردار در استان زنجان امروزه در مناطق مختلفی از استان انجام می شود. نحوه بازی در ادامه توضیح داده شده است.

مشخصات بازی محلی کلاه بردار در استان زنجان

نام بازی: کلاه بردار تعداد بازیکنان: هشت نفر به بالا

سن بازیکنان: مقطع راهنمایی و بالاتر

محوطه بازیکنان: زمین هموار و مستطیل شکل

اندازه زمین: عرض پانزده تا سی و طول بیست تا پنجاه متر

وسایل مورد نیاز: به تعداد بازیکنان یک تیم، «کلاه» است.

شرح و نحوه بازی محلی کلاه بردار در استان زنجان

در یک قسمت زمین دایره ای به شعاع ۱ / ۵ تا سه متر کشیده می شود. در انتهای زمین بازی و به فاصله قراردادی از دایره، نقطه ای را با خط کشیدن و یا علامت گذاری، معین می کنند که به عنوان هدف یا مقصد در بازی مورد استفاده قرار می گیرد این محل به «کله» مشهور است.

هر تیم دارای یک سردسته است بعد از بارگیری توسط سردسته ها، برای تعیین وضعیت تیم ها قرعه کشی می شود. افراد گروه مدافع در داخل دایره و رو به بیرون و پشت به هم می ایستند. این افراد هر یک کلاهی به سر دارند. مهاجمان حمله میکنند تا کلاه مدافعان را بربایند، مدافعان باید در حالی که از دایره خارج نشوند با پا و یا با دست مهاجمان را بزنند که در این صورت جای دو تیم عوض می شود در غیر این صورت اگر مهاجمی کلاع را ربود به طرف مقصد (کله) می دود تا آن را لمس کند. استاد تیم مدافع او را تعقیب می کند. اگر قبل از صد او را بگیرد تیم مهاجم بازنده بود و جای دو تیم عوض می شود در غیر این صورت تیم مهاجم  یک امتیاز دارد. برای برنده شدن نهایی ده امتیاز باید کسب شود.

بازی محلی کلاه بردار در استان زنجان

سایر بازیهای محلی استان زنجان

۱- قیش بازی ۲- یک خان دو خان ۳-(گاو، گوساله، پنیر، فینگیلی ) ۴-سنگی کله رو، وردار و در رو.

سخنی با با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت.اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منبع 

کتاب ورزش های بومی، سنتی، محلی – نوشته غلامحسین حسن پور

مطلب پیشنهادی

کاروانسرای حاج فرج عباسیون در بازار زنجان

سرای حاج فرج عباسیون واقع در بازار بزرگ زنجان

به شهر زنجان خوش آمدید. سرای حاج فرج عباسیون در بازار بزرگ زنجان. و در قسمت بازار بالا قرار گرفته است. این سرا در شرق سرای تیرچی لر و در روبروی امامزاده سید ابراهبم در خیابان توحید واقع شده است. دالان ورودی این سرا در وسط ضلع شمالی بنا به خیابان توحید باز می شود. همچنین مانند سراهای همجوار در ضلع جنوبی دارای ورودی بوده.، که دسترسی محلی به سرا را فراهم می آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *