خانه / ایرانگردی / زنجان / کاروانسراها در محله قدیمی دبخ لر یا دباغ ها – زنجان

کاروانسراها در محله قدیمی دبخ لر یا دباغ ها – زنجان

به شهر زنجان خوش آمدید. محله دبخ لر یا دباغ ها از محله های قدیمی زنجان بوده است.محله دبخ لر یا دباغ ها در روبروی درب ورودی بازار بالا واقع در خیابان سعدی جنوبی می باشد.که دروازه تهران در این قسمت قرار داشته.و کاروانیان که کالاهای خود را برای فروش در بازار بالا و پایین زنجان می آوردند.به ناچار از این محل عبور می کردند.که در واقع خیابان توحید امروزی شکل کامل شده همان راه کاروانی است.

با توجه به موقعیت محله دبخ لر یا دباغ ها که در ابتدای ورودی به شهر زنجان قرار داشته.کاروانسراهای متعددی برای ارایه خدمات به مسافران ، تجاری و روستاییان ایجاد شده بود که دو عدد از آنها که تا امروز بخش های از آنها باقی مانده بود معرفی شدند. کاروانسراهای دیگر این محله که تقریبا از بین رفته اند و وتغییر کاربری داده اند عبارتند از :

کاروانسرای شابان (شعبان) که در همسایگی شرقی کاروانسرای گیلک قرار دارد. حاج حسن اساسی که در ضلع شرقی خیابان امام صدر امروزی قرار داشته و این کاروانسرا امروزه به مسجد تبدیل شده است.

کاروانسرای طالبی در نیش شرقی محل تقاطع (چهار راه امام صدر به توحید قرار داشته است). کاروانسرای رضاییان در شرق کاروانسرای طالبی قرار داشته که امروزه برخی از حجره های آن هنوز باقی مانده است.

کاروانسراهای دیگر محله قدیمی دبخ لر یا دباغ ها در شهر زنجان
کاروانسراهای دیگر محله قدیمی دبخ لر یا دباغ ها در شهر زنجان

سخنی با خواننده عزیز

مطالب مربوط به این پست برگرفته از کتاب ( کتاب مجموعه بازار بزرگ زنجان – زمینه ها و سیر تحولات فرهنگی، تاریخی – اجتماعی موثر بر شکل گیری آن – نویسنده و مولف : علی نور اللهی) می باشد. توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد اماکن دیدنی و تاریخی بازار زنجان این کتاب را مطالعه فرمایید.

 امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به صورت متنی و … دارید لطفا با گروه هورا تور در میان بگذارید تا بتوانیم اطلاعات جامع تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

گردآوری اطلاعات: سایت هوراتورwww.horatour.ir  

منابع :

 کتاب مجموعه بازار بزرگ زنجان – نویسنده و مولف : علی نور اللهی

مطلب پیشنهادی

سرای سندانی در بازار بزرگ زنجان

سرای سندانی در بازار بزرگ زنجان

سرای سندانی در بازار بزرگ زنجان و در قسمت بازار بالا قرار گرفته است. این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *