خانه / ایرانگردی / آذربایجان شرقی / موزه شهرداری تبریز

موزه شهرداری تبریز

در این قسمت میخواهیم در مورد یکی از موزه های تبریز صحبت کنیم که با بازدید از این مکان میتوانیم با یک تیر چند نشان رو بزنیم. یکی از دیدنیهای شهر تبریز میدان ساعت و ساختمان شهرداری هستش که در خیایبان امام خمینی قرار داره. اگه به این مکان رفتید میتوانید هم میدان ساعت تبریز، هم ساختمان شهرداری و هم ازموزه ساختمان شهرداری دیدن کنید. خوبیش اینه که همهء اینها تو یه مکان قرار گرفته و نیازی به هزینه اضافی برای رفت  و هزینه اضافی نیست.

موزه شهرداری تبریز

موزه شهرداری تبریز، نام موزه ای ست، در شهر تبریز که در طبقه زیرزمین ساختمان کاخ شهرداری تبریز واقع شده است . این موزه که به عنوان اولین و تنها موزه تاریخ شهرداری های ایران مطرح میباشد  و: پس از کشور چین، در ردیف اولین موزه های شهرداری های جهان هم قرار داره. این موزه، در سال ۱۳۸۶ و همزمان با یکصدمین سالگرد تاسیس نخستین بلدیه (شهرداری) ایران در تبریز و در ۸۰۰ متر مربع و با هزینه یک میلیارد و صد میلیون ریال راه اندازی شده .

در این موزه اشیاء، آثار و اسناد قدیمی مربوط به بلدیه تبریز، هدایای مقام‌ها و شخصیت‌های خارجی به شهرداران، کتب خطی و آثار هنری، اسناد اداری و مالی، جام‌های قهرمانی باشگاه شهرداری تبریز، چینی آلات، سفرنامه‌های نوشته شده درباره تبریز، تجهیزات، امکانات و اسناد مربوطه به شهر نخستین‌ها با همکاری شهرداری تبریز و برخی از شهروندان تبریزی جمع آوری و در معرض دید قرار گرفته‌است.

موزه شهر تبریز، شامل تالارهای مختلفی چون تالار دوربین‌های قدیمی، تالار دفاع مقدس، چاپ و نشر، فرش، هنرهای معاصر، خط و خوشنویسی، تالار حکمت و چندین تالار دیگر است.

  • موزه تاریخی شهرداری تبریز
  • موزه تاریخی شهرداری تبریز
  • موزه تاریخی شهرداری تبریز
  • موزه تاریخی شهرداری تبریز

دیدنی های موزه شهرداری تبریز

تالار شهدا

در این تالار عکس ها و اسنادی از مقاومت و پایداری مردم ایران خاصه مردم آذربایجان و تبریز در جنگ تحمیلی ۸ ساله به نمایش گذاشته شده است که مربوط به مردان زنده نام و شهدای شجاع و با ایمان منطقه، بخصوص سرداران بزرگی چون مهدی باکری است.

موره شهر تبریز، شامل تالارهای مختلفی چون تالار دوربین‌های قدیمی، تالار دفاع مقدس، چاپ و نشر، فرش، هنرهای معاصر، خط و خوشنویسی، تالار حکمت و چندین تالار دیگر است.

تالار فرش :

 در این تالار، فرش‌ها و قالی‌هایی با قدمت ۱۱۰ سال به نمایش گذاشته شده‌اند. ۱۲ تخته فرش موجود در این مجموعه مربوط به فرش‌هایی است که از زمان تاسیس عمارت شهرداری تبریز تا سال ۱۳۲۰ به دستور ارفع‌الملک جلیلی بافته شده و به اتمام رسیده‌ است.

  • موزه شهرداری تبریز. تالار فرش
  • موزه شهرداری تبریز. تالار فرش
  • موزه شهرداری تبریز. تالار فرش
  • موزه شهرداری تبریز. تالار فرش

تالار دوربین‌های قدیمی:

در تالار دوربین‌ها، تاریخچه و روند تکوین و شکل‌گیری دوربین‌های نسل قدیم نشان داده شده‌است.

اشیای دیدنی

: در این موزه اشیاء، آثار و اسناد قدیمی مربوط به بلدیه تبریز، هدایای مقام‌ها و شخصیت‌های خارجی به شهرداران، کتب خطی و آثار هنری، اسناد اداری و مالی، جام‌های قهرمانی باشگاه شهرداری تبریز، چینی آلات، سفرنامه‌های نوشته شده درباره تبریز، تجهیزات، امکانات و اسناد مربوطه به شهر نخستین‌ها با همکاری شهرداری تبریز و برخی از شهروندان تبریزی جمع آوری و در معرض دید قرار گرفته‌است.

در این موزه اسلحه قاسم خان والی، اولین شهردارتبریز، اولین پمپ «آتش خاموش كن» برج یانقین، وسایل مورد استفاده شهرداران در زمان‌های مختلف، عكس‌های بناهای قدیمی تبریز، عكس‌هایی از سرداران مشروطه، اولین خیابان‌كشی‌ها و چراغ گازی كه با نفت كار می‌كرد و در معابر عمومی استفاده می‌شد، اولین مكاتبات شهرداران و بسیاری چیزهای دیگر‌ را می‌توان تماشا كرد.

  • موزه شهرداری تبریز - اشیاء دیدنی
  • موزه شهرداری تبریز - اشیاء دیدنی
  • موزه شهرداری تبریز
  • موزه شهرداری تبریز
  • موزه شهرداری تبریز
  • موزه شهرداری تبریز

تالار اسناد   

این تالار عکس هایی از تاریخ معاصر تبریز را در خود جای داده است و شامل ۷۸ سند تاریخی می باشد. ظروف و وسایل شهردار وقت در سال های معطوف به سال ۱۳۲۰، هدایای مردم، آپارات های قدیمی، اموال شهرداری و گاوصندوق مخصوص زمان قاسم خان والی، شهردار تبریز در سال ۱۲۸۶ به نمایش گذاشته شده است.

تالار صدا

در این تالار سازهای ملی، بومی و کلاسیک موجود می باشد که شامل تار ایرانی، سه تار، تار آذربایجانی، بالابان، ساز عاشقی (گوپوز)، نی انبان، دوتار جنوب، خراسان و کلاسیک به نمایش گذاشته شده است.
گفتنی است انواع زنگوله و کوبه های دَر دوره صفویه و قاجار، سازهای آئینی، مذهبی، ریل، آپارات، رادیوهای قدیمی، نمونه تلفن و زنگ مدرسه سده اخیر و دیگر وسایل مربوط به صدا در این تالار در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.
این مجموعه شخصی متعلق به هنرمند تبریزی جناب آقای حسین ساجدی می باشد.

آدرس و اطلاعات تماس و زمان بازدید از موزه شهرداری تبریز :

شماره تماس ۰۴۱۱-۵۵۳۹۱۹۸
آدرس: تبریز- خ. امام خمینی- میدان ساعت – ساختمان شهرداری

زمان بازدید: از ساعت ۹ صبح تا ۱۵ بعد از ظهر

منابع مطالب و تصاویر:

ویکی پدیا

tourism.tabriz.ir   سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز                                                     

http://tabriz.irib   صدا و سیمای استان آذربایجان شرقی                                                      

article.tebyan.net

hamgardi.com

gardeshnama.com

mehrnews.ir

farsnews.ir

www.savosh.com

مطلب پیشنهادی

روستای آستمال اذربایجان شرقی

روستای آستمال

کشور ایران کشوری است پهناور و وسیع و چهار فصل. هر گوشه از این کشور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *