خانه / ایرانگردی / زنجان / مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا)

مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا)

به شهر زنجان خوش‌آمدید. مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا) یکی از مساجد ساخته‌شده داخل بازار زنجان هست.مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا) در بافت تاریخی و قدیم بازار شهر زنجان و در بازار بالا قرار دارد.حس خوب پیاده‌روی در بازار و گه گاه خرید از یک بازار قدیمی می‌تواند به جذابیت‌های گردشگری و خرید ما بیفزاید. در زمان‌های گذشته برای رفاه حال بازاریان و مردم آن زمان در داخل بازار حمام و مساجد نیز ساخته می‌شد.این مسجد نیز در داخل بازار زنجان و در بازار بالا ساخته‌شده است.مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا) شامل معماری از زمان زندیه تا زمان قاجار می‌باشد.در این پست سعی شده تا توضیحاتی در مورد نوع معماری مسجد، تحولات درگذر زمان و سازنده و محل قرارگیری ارائه شود.

مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا)
مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا)

آدرس مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا)

برای بازدید از مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا) می‌بایست از چهارراه انقلاب زنجان به سمت سبزه‌میدان برویم. تقریباً ۵۰۰ متر پایین‌تر از چهارراه انقلاب به سمت سبزه‌میدان نرسیده به کوچه سید فتح‌الله کوچه‌ای بانام (کوچه باشگاه) در سمت چپ ما قرار دارد. وارد کوچه باشگاه می‌شویم. پایین‌دست کوچه وارد بازار می‌شویم در سمت راست ما مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا) قراردارد. این مسجد در نزدیکی بازار زنجان و نزدیک مسجد سید فتح‌الله و مسجد جامع زنجان قرار دارد.

مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا) واقع در راسته صندوق سازان در بافت تاریخی و قدیم بازار شهر زنجان بازار بالا قرار دارد این مسجد و مدرسه ازجمله آثار ارزشمند تاریخی و مذهبی هست که از زمانزندیه و قاجار برجای‌مانده است.

مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا)
مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا)

سازنده مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا)

ازجمله مساجدی که صدق جامع بر آن می‌شود مسجدی است که در سال ۱۱۷۳ هجری قمری توسط حاجی پیر ولی نامی بناشده و چون ملا محمدعلی حجت زنجانی معروف به بابی آن را تعمیر کرده اکنون به مسجد ملا محمدعلی مشهور است.

مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا) از زندیه تا قاجار

مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا) بیش از دو قرن هست که بنای اولیه و نخستین آن به عصر زندیه بازمی‌گردد.در عهد ناصری (ناصرالدین‌شاه قاجار) این مسجد مدرسه در اختیار ملا محمدعلی حجت زنجانی قرار گرفت.ازاین‌رو این مسجد در میان عامه مردم به مسجد بابی‌ها یا مسجد ملا معروف هست.تنها کتیبه برجای‌مانده از این اثر که به‌عنوان سند مکتوب واجد ارزش فراوانی است کتیبه‌ای است از سنگ مرمر سفید که به خط نسخ در قالب شعر نام بانی و تاریخی ساخت بنا را چنین بیان می‌کند.ح

حاجی ابن على بوقت شباب      ساخت این مسجد از برای ثواب

سال تاریخش از خرد جستن     الف سبعين ثـــلاث داد جـــــواب

سنگ‌نوشته فوق در قدیمی‌ترین و نخستین صحن ستون‌دار مسجد در قسمت محراب به‌دست‌آمده، مسجد و مدرسه ولیعصر (عج) ازجمله مساجدی به سبک چهل‌ستونی یا بومی یا عباسی هست و دارای میان سرای مستطیل شکل است.

  • مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا)
    مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا)
  • مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا)مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا)
    مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا)
  • مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا)
    مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا)

مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا) درگذر زمان

مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا) ازجمله مساجد منحصربه‌فردی است که در طول تاریخ خود به فراخور نیاز زمان توسعه و گسترش‌یافته و ازاین‌رو ما شاهد وجود شبستان‌های متعددی به‌عنوان صحن مسجد در جوار هم هستیم. این بنا در مجموعه ثبتی بازار زنجان قرار دارد.

مسجد و مدرسه ولیعصر (عج الله تعالی فرجه) (مسجد ملا – چوقور مچید) که توسط ملامحمدعلی معروف به باب ساخته‌شده و پایگاه بابیان در وقایع دوران ناصرالدین‌شاه بوده است. مسجد ولیعصر (عج) در راسته صندوق سازان (یوخاری بازار) و در بافت قدیمی شهر زنجان واقع‌شده است. این مسجد توسط حاجی پیر ولی ساخته‌شده و فردی به نام ملا محمدعلی حجت زنجانی معروف به بایی آن را تعمیر کرده و پیش‌نماز آنجا بوده است. بنای اولیه این مسجد در دوره زندیه ساخته‌شده و در دوره ناصرالدین‌شاه قاجار این مسجد در اختیار ملا محمدعلی حجت زنجانی قرارگرفته است و به همین علت این مسجد در میان مردم به مسجد بابی‌ها معروف است. 

نوع معماری مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا)

 مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا) ازجمله مساجدی به سبک چهل‌ستونی یا بومی یا عباسی می‌باشد.و دارای میان سرای مستطیل شکل است.حجره‌های آن در دوطبقه با معماری خاصی ساخته‌شده است و کف مسجد آن بسیار پایین‌تر از حیاط مدرسه است.این مسجد که به سال ۱۳۴۷ هجری شمسی توسط حاج ابوالفضل زنجانی تعمیر و مرمت گشته بود، مجدداً بعد از انقلاب اسلامی و در سال‌های اخیر موردبازسازی قرارگرفته است.

  • مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا)
    مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا)
  • مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا)
    مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا)
  • مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا)
    مسجد وليعصر زنجان (مسجد ملا)

سخنی با خواننده عزیز

مطالب مربوط به این پست برگرفته از کتاب (کتاب مجموعه بازار بزرگ زنجان. زمینه‌ها و سیر تحولات فرهنگی، تاریخی، اجتماعی. مؤثر بر شکل‌گیری آن. نویسنده مؤلف: علی نوراللهی) می‌باشد. توصیه می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اماکن دیدنی و تاریخی بازار زنجان این کتاب را مطالعه فرمایید.

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

شهر زنجان از قدیمی‌ترین شهرهای ایران می‌باشد. بزرگترین و طولانی‌ترین بازارسرپوشیده ایران. در دل این شهر تاریخی جای گرفته. مسجد جامع زنجان (مسجد سید) و مسجد چهل ستون و مسجد سید فتح‌الله زنجان نیز در نزدیکی این سرا قرار دارد. در این شهر اماکن دیدنی تاریخی و گردشگری دیگری نیز وجود دارد. همانند رختشوی‌خانه زنجان. حمام‌های قدیمی. مساجد قدیمی، کاروانسراها همانند کاروانسرای ملک وموزه مردان نمکی وغیره.

ایمیل :

horatour.info(at)gmail.com

شماره همراه و تلگرام :

۰۹۳۸۳۸۹۴۳۳۲

گردآوری اطلاعات: سایت هوراتور www.horatour.ir  

منابع

کتاب مجموعه بازار بزرگ زنجان – نویسنده و مؤلف: علی نوراللهی.

تشکر فراوان از زحمات و مشاوره‌های بی‌دریغ جناب آقای محمد علویون. از کسبه‌های قدیمی و معتمد  بازار زنجان.

مطلب پیشنهادی

کاروانسرای حاج فرج عباسیون در بازار زنجان

سرای حاج فرج عباسیون واقع در بازار بزرگ زنجان

به شهر زنجان خوش آمدید. سرای حاج فرج عباسیون در بازار بزرگ زنجان. و در قسمت بازار بالا قرار گرفته است. این سرا در شرق سرای تیرچی لر و در روبروی امامزاده سید ابراهبم در خیابان توحید واقع شده است. دالان ورودی این سرا در وسط ضلع شمالی بنا به خیابان توحید باز می شود. همچنین مانند سراهای همجوار در ضلع جنوبی دارای ورودی بوده.، که دسترسی محلی به سرا را فراهم می آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *