خانه / ایرانگردی / زنجان / مسجد نصرالله خان شهر زنجان

مسجد نصرالله خان شهر زنجان

مسجد نصرالله خان زنجان (نصرالله خان تکیه سی)

به شهر زنجان خوش آمدید. در این پست به معرفی مسجد نصرالله خان زنجان پرداخته ایم. مسجد نصرالله خان زنجان یکی از قدیمی ترین مساجد ساخته شده در ایران می باشد. این مسجد در شهر زنجان به عنوان تکیه شناخته شده است. نصرالله خان تکیه سی. امروزه پس از بازسازی تغییراتی کلی یافته و حوزه‌ی علمیه امام صادق(ع) در این مکان تأسیس شده است. مسجد نصرالله خان زنجان در خیابان زینبیه غربی قرار دارد. نزدیک دارالحکومه شهر در عهد فتحعلی شاه قاجار به سال ۱۳۳۹ه. ق. توسط نصرالله خان احداث گردیده است. مسجد نصرالله خان زنجان از سمت شمال به خیابان زینبیه. از جنوب به خیابان امام. از غرب به خیابان شهدا و از شرق به خیابان طالقانی محدود می شود. مسجد نصرالله خان زنجان در نزدیکی بازار بزرگ و تاریخی زنجان واقع شده است. لطفا پست مربوط به بازار بزرگ زنجان را مطالعه فرمایید.

مسجد نصرالله خان زنجان
مسجد نصرالله خان زنجان

موسس مسجد نصرالله خان زنجان

اما در خصوص واقف و مؤسس آن نصرالله خان توضیحی مختصر داده شده است. او پسر یکی از خوانین منطقه خمسه به نام جوره خان بود. که همزمان با حکومت عبدالله میرزا در زنجان دارای املاک فراوان و نفوذ زیادی بوده است. نصرالله خان سعی در نزدیکی به قاجاریه خصوصأ حاكم أن دوره عبدالله میرزا داشته. تا بر قدرت خود و امکانات ملکی اش در زنجان بیفزاید. که همزمان با حکومت عبدالله میرزا در زنجان دارای املاک فراوان و نفوذ زیادی بوده است. این شخص مسجد و مدرسه نصرالله خان را می سازد. و موقوفاتی ضمیمه آن می کند. از این شخص اطلاعات دیگری در دست نیست. پسرش به نام علیقلی میرزا  نام داشت. او به همراه دیگر خوانین منطقه در شورش یابیت در زنجان به کمک قاجارها شتافت. و در سرکوب آن شورش یازده ماهه حکومت قاجاریه را یاری داده است.

مسجد نصرالله خان زنجان
مسجد نصرالله خان زنجان

مطالب مربوط به این پست برگرفته از کتاب. کتاب مجموعه بازار بزرگ زنجان. زمینه ها و سیر تحولات فرهنگی. تاریخی. اجتماعی موثر بر شکل گیری آن – نویسنده و مولف : علی نور اللهی) می باشد. توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد اماکن دیدنی و تاریخی بازار زنجان این کتاب را مطالعه فرمایید.

توصیه سفر به شهر زنجان 

شهر زنجان یکی از قدیمی ترین شهر های ایران می باشد. دیدن بسیاری از آثار تاریخی و مکان های گردشگری در این شهر خالی از لطف نیست. بازار بزرگ و تاریخی زنجان بزرگترین و طولانی ترین بازار سرپوشیده ایران در دل این شهر تاریخی جای گرفته. در این شهر اماکن دیدنی تاریخی و گردشگری دیگری نیز وجود دارد. همانند رختشویخانه زنجان، حمام های قدیمی. مساجد قدیمی، کاروانسراها، موزه مردان نمکی وغیره.

سخنی با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به صورت متنی و غیره. دارید لطفا با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

ایمیل :

horatour.info(at)gmail.com

شماره همراه و تلگرام :

۰۹۳۸۳۸۹۴۳۳۲

گردآوری اطلاعات: سایت هوراتور www.horatour.ir  

منابع :

 کتاب مجموعه بازار بزرگ زنجان – نویسنده و مولف : علی نور اللهی.

تشکر فراوان از زحمات و مشاوره های بی دریغ جناب آقای محمد علویون. از کسبه های قدیمی و معتمد  بازار زنجان.

خبرگزاری شبستان

مطلب پیشنهادی

کاروانسرای حاج فرج عباسیون در بازار زنجان

سرای حاج فرج عباسیون واقع در بازار بزرگ زنجان

به شهر زنجان خوش آمدید. سرای حاج فرج عباسیون در بازار بزرگ زنجان. و در قسمت بازار بالا قرار گرفته است. این سرا در شرق سرای تیرچی لر و در روبروی امامزاده سید ابراهبم در خیابان توحید واقع شده است. دالان ورودی این سرا در وسط ضلع شمالی بنا به خیابان توحید باز می شود. همچنین مانند سراهای همجوار در ضلع جنوبی دارای ورودی بوده.، که دسترسی محلی به سرا را فراهم می آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *